God oppkjøring til Rally Sweden for de norske VM-gutta

Oppskriftsmessig totalseier til Mads Østberg, og Ole Christian Veiby forsikrer om at han virkelig har gitt gass i dag.

Publisert

Oddsene var ikke veldig høye for en totalseier til Mads Østberg, som på samme måte som på Sigdalsrally for to uker tilbake. Men denne gangen holdt bilen helt inn for en Østberg som ikke har vært i 100 prosent form denne helgen.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Oddsene var ikke veldig høye for en totalseier til Mads Østberg, som på samme måte som på Sigdalsrally for to uker tilbake. Men denne gangen holdt bilen helt inn for en Østberg som ikke har vært i 100 prosent form denne helgen.

Sammen med Torstein Eriksen i kartleserstolen ble det syv av åtte etappeseire på Finnskogen i strålende vintervær med jevne ti minusgrader, solid issåle og meterhøye brøytekanter rundt om.

Dette var Østbergs foreløpige siste løp i sin Ford Fiesta WRC, selv om hele 2018-sesengen i skrivende stund ikke er avklart. Det eneste som er sikkert er at det er Citroën for alle pengene til VM-runden i Sverige om to uker. For der leies Fiestaen også ut til Henning Solberg, som for ordensskyld måtte bryte etter den femte fartsprøven med bremseproblemer.

– Vi brukte også slitte dekk for å simulere hvordan det vil bli i VM-runden. I Sverige blir det alltid mye grus på den andre gjennomkjøringen. Da slites dekkene veldig fort, sier Mads Østberg til VG om taktikken rundt dekkvalget i Rally Finnskog.

Nummer to totalt ble den lokale føreren Ole Christian Veiby, som i tillegg gleden av å kjøre på hjemmebane også brukte dette som et viktig testløp inn mot VM-runden i Sverige om to uker.

– Det har gått bra i dag, og vi har gassa skikkelig. Virkelig klint til på et par prøver, og da går det med noen brøytekanter her og der. Det hører med til så fine vinterforhold, sier Veiby til Parc Fermé.

Det var forøvrig han som tok den eneste etappeseieren utenom Østberg, da han vant andre runden rundt Frysjøen-etappen.

På totallisten er det også verdt å nevne at en annen lokal gutt for Rally Finnskog, Martin Nygård, kjørte inn til karrierebeste med femteplass totalt og raskeste utrimmede rallybil.

Bernt Kollevold vant klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, nøyaktig 20 år etter at Petter Solberg totalvant samme løp med eksakt samme bil. De som kjenner sin rallyhistorie, husker godt den legendariske oljekanna på taket dette løpet. Kollevold kunne derimot fullføre uten ekstra last på taket.

Flere lokale førere presterte også dette løpet, hvor Steve Røkland var tilbake i manesjen og ble raskeste tohjulsdrevne rallybil. Røkland har ikke noe rallyopplegg spikret for sesongen enda, men Kongsvinger-gutten koste seg på lokale trakter igjen.

Steve Røkland i en innleid Ford Fiesta ST. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Utrolig kult å kjøre denne bilen. Jeg har ikke kjørt tohjulsdreven rallybil siden mai i fjor, og jeg har ikke kjørt siden Rally Hedemarken, men jeg har kost meg, sier Røkland til Parc Fermé.

Av de nyeste tohjulsdrevne rallybilene var det Håkon Sveen Frøslid som tok klasseseier, for ordens skyld i Røklands Peugeot 208 R2. Av eldre tohjulsdreven rallybiler var det Mads Peder Hvambsahl som stakk av med seieren.

Powered by Labrador CMS