Citroën-statistikken som ikke er så «halvgær'n» for Østberg

Nordmannen med WRC-sjanse for det franske teamet i Rally Sweden.

Publisert
Det melder Mads Østberg selv i sosiale medier torsdag, også i forbindelse med Autosport International-messen. – Avtalen dreier seg først og fremst kun om Rally Sweden. Vi er dialog om flere løp, og jeg håper det kan bli mulig, men ingenting er avklart videre, sier Østberg til Parc Fermé på telefon fra England. I tillegg skal ha få en to dagers test for å få kjørt inn bilen og oppsettet inn mot løpet som i praksis er på hjemmebane.

Profilerer egne sponsorer

Han får ingen lønn fra Citroën for jobben, men vil ikke kommentere kostnadene ved muligheten eller hvorvidt det er gratis - annet enn at han stiller med Citroën-dekor og noen egne sponsorer på bilen. Samtidig er ikke WRC-bilen fra i fjor solgt enda. – Vi holder den igjen litt foreløpig. Vi vet ikke hva som skjer etter Sverige, som sagt, sier Østberg. Mads Østberg huskes kanskje mest for å ha kjørt Ford i Rally-VM, men det skal sies at han også ahr hatt flere gode sesonger i Citroën, selv om Citroën på dette tidspunktet falt mer av lasset etter å ha dominert rallysporten fullstendig fra 2004 til 2012. I 2014 og 2015 var Østberg fullverdig fabrikkfører for det franske teamet, og sikret seg en god statistikk for Citroën i disse to sesongene. Totalt 25 løp kjørte Østberg for Citroën, og i 2015 var han eneste fører som fullførte samtlige løp med poeng. Det ble riktig nok ingen seire for Østberg, men syv pallplasser fordelt på fire i 2014 og tre i 2015 er absolutt godkjent.
Det melder Mads Østberg selv i sosiale medier torsdag, også i forbindelse med Autosport International-messen. – Avtalen dreier seg først og fremst kun om Rally Sweden. Vi er dialog om flere løp, og jeg håper det kan bli mulig, men ingenting er avklart videre, sier Østberg til Parc Fermé på telefon fra England. I tillegg skal ha få en to dagers test for å få kjørt inn bilen og oppsettet inn mot løpet som i praksis er på hjemmebane.
(Foto: Simen Næss Hagen)

Profilerer egne sponsorer

Han får ingen lønn fra Citroën for jobben, men vil ikke kommentere kostnadene ved muligheten eller hvorvidt det er gratis - annet enn at han stiller med Citroën-dekor og noen egne sponsorer på bilen. Samtidig er ikke WRC-bilen fra i fjor solgt enda. – Vi holder den igjen litt foreløpig. Vi vet ikke hva som skjer etter Sverige, som sagt, sier Østberg. Mads Østberg huskes kanskje mest for å ha kjørt Ford i Rally-VM, men det skal sies at han også ahr hatt flere gode sesonger i Citroën, selv om Citroën på dette tidspunktet falt mer av lasset etter å ha dominert rallysporten fullstendig fra 2004 til 2012. I 2014 og 2015 var Østberg fullverdig fabrikkfører for det franske teamet, og sikret seg en god statistikk for Citroën i disse to sesongene. Totalt 25 løp kjørte Østberg for Citroën, og i 2015 var han eneste fører som fullførte samtlige løp med poeng. Det ble riktig nok ingen seire for Østberg, men syv pallplasser fordelt på fire i 2014 og tre i 2015 er absolutt godkjent.

Klart onsdag kveld

Nå er Østberg tilbake, i hvert fall for Rally Sweden, for teamet som slet voldsomt i 2017-sesongen. Kris Meeke, Craig Breen, Sebastien Loeb og Khalid Al-Qassimi er alle bekreftet som Citroën-sjåfører denne sesongen. – Vi har hatt et ønske om å komme tilbake til et team og da har det vært naturlig å snakke med Citroën. Men ting var ikke klart før sent i går kveld, sier han. Kris Meeke skal kjøre samtlige, Breen skal kjøre 10 løp og Loeb skal kjøre de gjenstående tre fra Breen sin bil. Hvordan fordelingen blir på tredjebilen med Al-Qassimi og eventuelle flere innhopp fra Østberg er foreløpig ikke klart. Statistikken er forøvrig god også i Rally Sweden for Østberg. Fem ganger har han havnet på pallen i dette løpet, og mest huskes han for å ha kjempet om totalseieren som privatfører tilbake til 2011. Rallycrossplanene skal også være uendret som følge av dette. – Der er det ingen endringer. Det er fortsatt interessant, men ingenting er avklart.
Powered by Labrador CMS