Martins Sesks i aksjon på hjemmebane i Latvia.

M-Sports hybridløse eksperiment har betalt seg

Eksperimentet med Martins Sesks har medført kroner i kassa. 

Publisert

RALLY: I forkant av årets sesong kom en sentral regelendring i Rally-VM. I år er det nemlig tillatt å kjøre uten hybridmotor om man ønsker det. 

RALLY: I forkant av årets sesong kom en sentral regelendring i Rally-VM. I år er det nemlig tillatt å kjøre uten hybridmotor om man ønsker det. 

Det kunne sees på som et steg mot å fjerne hybriden helt, men etter å opprinnelig ha skrotet den i forkant av 2025-sesongen er det nå klart at den blir værende til og med 2027. 

Likevel har muligheten til å kjøre løp uten hybriden vist seg som viktig for flere. Mest av alt for M-Sport og Martins Sesks.

Bevisst strategi

Riktig nok er premisset at det må legges til ekstra vekt i bilen, og i konstruktørmesterskapet kan man ikke plukke poeng. Det spilte dog ingen rolle for Martins Sesks som fikk sjansen og imponerte både i Polen og ikke minst på hjemmebane i Latvia. 

M-Sports teamsjef Rich Millener under Autosport-messen i vinter.

Det var M-Sport selv som sammen med VM-promotøren ga Sesks den nødvendige støtten, og det var en helt bevisst handling fra M-Sport som før sesongen fortalte Parc Fermé at de hadde jobbet hardt for å få regelendringen på plass.

Som en del av teamets salgsstrategi var ønsket å hente inn unge førere for å vise frem bilens potensial uten en hybridmotor installert. Teamsjef Richard Millener mener også at steget opp er enklere for unge førere når de slipper å tenke på hybridmotoren. 

– Det er enklere å lære seg bilen uten hybriden. Om du er en juniorfører er en forberenningsbil med et bra chassis enklere å lære. Og om vi kan gjøre det billigere og få inn to-tre biler uten hybrid så er det et steg på veien, fortalte Millener til Parc Fermé i vinter. 

Første salg

Som nevnt gikk det bra for Sesks som virkelig har lansert sitt navn i silly season. Men det har også blitt en betydelig suksess for M-Sport som nå har solgt en hybridløs Rally1-bil. 

Nettstedet Dirtfish skriver at det er det samme chassiet som Sesks kjørte med i VM som nå er solgt. Før helgen ble det fraktet til Indonesia med lite tid til alle nødvendige forberedelser. Likevel rakk Putra Rizky å kjøre sin nye bil i helgens Kejuaraan Sprint Rally, og det holdt til seier.

Nå er håpet at det vil bli flere salg.

– Vi håper at folk nå ser denne bilen kjøre i et nasjonalt mesterskap, og det vil oppmuntre til mer global interesse, sier M-Sports salgssjef Tom Krawszik til Dirtfish. 

Powered by Labrador CMS