Teamsjef i M-Sport, Rich Millener, og deres fører Adrien Fourmaux, under Autosport International 2024.

Derfor kjempet M-Sport for hybrid-endringen

M-Sports teamsjef Richard Millener forteller i samtale med Parc Fermé hvorfor de har kjempet for en hybrid-endring i Rally-VM.

Publisert

RALLY: Fra og med neste sesong innføres flere endringer i Rally-VM, blant annet ved at hybrid-motoren skrotes. Det er noe flere har vært positive til, mens andre stusser over timingen på det hele. 

RALLY: Fra og med neste sesong innføres flere endringer i Rally-VM, blant annet ved at hybrid-motoren skrotes. Det er noe flere har vært positive til, mens andre stusser over timingen på det hele. 

– Hvis det kan føre til at flere bilfabrikanter blir med, så er det positivt. Men det er ingen nye bilfabrikanter som kommer av den grunn, Det vil eventuelt hjelpe hva slags regler som kommer i 2027, har Hyundai-fører Andreas Mikkelsen tidligere uttalt til Parc Fermé. 

Klar for å kutte hybriden

Før det ble klart at hybriden forsvinner helt neste sesong ble det i forkant av årets sesong innført en mulighet til å kjøre uten hybrid. Premisset er at man må legge til ekstra vekt i bilen, og at man ikke kan plukke poeng i konstruktørmesterskapet. Det var en endring M-Sport og Rich Millener hadde jobbet for. 

Slik så det ut da Richard Millener og Adrien Fourmaux viste frem årets bil. Neste sesong vil den se noe annerledes ut, og ikke ha en hybrid-motor under panseret.

– Vi jobbet hardt for muligheten til å ikke ha hybrid som jeg tror er en god mulighet, fortalte Millener til Parc Fermé tidligere i vinter. 

LES OGSÅ: Pipa har fått en annen lyd siden 2019 da Millener var positiv til innføringen av hybriden

Millener ser på muligheten som altså er på plass allerede denne sesongen som en god vei inn for nye førere. Opprinnelig med tanke på å lære seg å kjøre med full hybrid, men nå i større grad for å slippe å ta hensyn til hybriden som uansett er på vei ut. 

– Det er enklere å lære seg bilen uten hybriden. Om du er en juniorfører er en forberenningsbil med et bra chassis enklere å lære. Og om vi kan gjøre det billigere og få inn to-tre biler uten hybrid så er det et steg på veien, fortalte Millener. 

Kutter kostnader

Hovedårsaken som oppgis til at hybridæraen snart vil ta slutt er kostnadsbesparelser. Likevel har det som nevnt blitt stilt spørsmål ved timingen på endringen ettersom større endringer uansett er lenger unna, og at de eksisterende teamene allerede har tatt en betydelig kostnad knyttet til hybrid-motoren. 

Millener fremhever likevel at det også er flere løpende kostnader knyttet til å håndtere hybrid-motoren. De kostnadene vil nå forsvinne. 

– En eller to er ansatt kun for å jobbe med hybriden. Det er også ekstra kostnader knyttet til transport av hybrid-enhetene, slår han fast. 

Hybrid-motoren regnes som et viktig steg mot en mer miljøvennlig sport, men i Rally-VM kjøres det med 100 prosent fornybart drivstoff. Det mener Millener bør fremheves tydeligere i tiden fremover. 

– Vi kjører med fornybart drivstoff men vi snakker ikke nok om det. Det er helt klart en jobb for promotøren og FIA å få mer fokus rundt det, forteller han. 

Årets VM-sesong ruller videre med hybriden inntakt i Kenya fra 28. til 31. mars. Vi må dog vente til Rally Kroatia fra 18. til 21. april før det igjen er nordmenn til start, da både med Andreas Mikkelsen i toppklassen og Eyvind Brynildsens comeback i WRC 2.

Powered by Labrador CMS