Martins Sesks er tatt imot som en helt, både blant rallyfansen i verden generelt, men spesielt i hjemlandet Latvia hvor de arrangerte sin første VM-runde denne helgen. Et teknisk problem på den aller siste etappen spolerte en sensasjonell pallplass. Men «alle» vet nå hvem 24-årige Sesks er.

Den nye superstjernen hylles av sine norske rivaler

Få rallyførere har overbevist like mye på to løp som Martins Sesks. Og av noen som gleder seg ekstra over hans prestasjoner, så er det to norske rallyprofiler.

Publisert

RALLY: 24-åringen fra Latvia har denne sommeren nemlig fått en real ilddåp der han blant annet med støtte fra WRC Promotor og M-Sport fikk sjansen i toppklassen i to løp.

RALLY: 24-åringen fra Latvia har denne sommeren nemlig fått en real ilddåp der han blant annet med støtte fra WRC Promotor og M-Sport fikk sjansen i toppklassen i to løp.

Først viste han sterke topptider, god startposisjon til tross, under Rally Polen med en Ford Puma Rally1 uten elektrisk motorkraft. Deretter klinte han til med etappeseire og kamp om pallplass til siste slutt på hjemmebane da Rally Latvia debuterte med VM-status sist helg.

Tok nederlaget med fatning

Tekniske problemer på den aller siste fartsetappen spolerte drømmen om en pallplass på hjemmebane, og i det som bare var hans andre løp i toppklassen.

Likevel tok unggutten det med en imponerende fatning i manges øyne.

– Det aller viktigste er at hvis vi hadde klart pallen, så hadde det vært på grunn av farten og at teamet har fungert perfekt. Det var ikke bare flaks eller noe sånt, vi gjorde en god jobb. Men dette er rally, og noen ganger kan du få tekniske problemer.

– Jeg kan ikke klage på det som skjedde - vi har hatt et utrolig rally, og det å konkurrere mot verdensmesterne er noe jeg fortsatt sliter med å skjønne. Vi lærer av dette og det vil bare gjøre oss sterkere, sa Sesks etter at han falt ned til syvendeplass med de store tekniske problemene på siste fartsetappe.

I Polen tidligere i sommer kjørte Sesks tidenes første Rally1-bil uten hybridmotor. Denne helgen fikk han «full spec» fra M-Sport, som endte med etappeseire og reelle pallsjanser mot verdenseliten i rally.

Hylles av Tänak

Både under løpet og ellers ute i verden blant fansen var Sesks mannen alle snakket om. For underveis var det mot førere som Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier og Ott Tänak han primært målte seg mot. Og sistnevnte brukte store deler av sitt stage-end på å hylle unggutten fra nabolandet.

– For en utrolig jobb han har gjort. Det er mulig han kjenner veiene godt, men ingen kan ta fra ham kjøringen og hva som enn blir utfallet. Hans første pall ville vært flott, men dette gjør ham bare sterkere og hardere. Han har fått oss til å gi gass, så det er utrolig godt jobba av ham, sa Tänak uoppfordret etter målgang.

Lovordene kommer også her hjemmefra. For det siste året har Sesks også hatt norske konkurrenter som har kunnet sammenlikne seg med ham på like vilkår. Og de har også vært til sterk konkurranse.

I Latvia har unggutten Karl Peder Nordstrand faktisk slått ham tre ganger, og under Royal Rally of Scandinavia i sommer var Frank Tore Larsen i lang kamp mot latvieren som nå er blitt en internasjonal superstjerne, og Larsen slo også Sesks i de värmlandske skoger.

Det norske rallytalentet Karl Peder Nordstrand har slått Martins Sesks tre ganger det siste halvannet året, og syns naturlig nok det er ekstra stas at hans latviske rallyrival har vist internasjonale muskler denne sommeren. Her fra sprintrallyet rundt Bikernieki-arenaen høsten 2022, der Karl Peder tok sin aller første seier i en Rally2-bil, foran rallycrosstjerna Janis Baumanis og Martins Sesks.

Slår beina under testklaging

Derfor var det ingen tvil om at det har vært ekstra stas for dem å se hva han har levert i VM-rundene på øverste nivå. 

– Det Sesks gjorde i helgen er helt utenom det vanlige. Det er helt utenom det vanlige at unge utøvere får muligheten i toppklassen av VM, spesielt uten nesten noe erfaring fra WRC2. Det er en veldig bra erfaring for oss og ta med at vi kan matche han på visse ting, sier Nordstrand til Parc Fermé.

Frank Tore istemmer den 17-årige landsmannen.

– Jeg visste han hadde et høyt tempo på baltiske grusveier, men å sette seg inn i en Rally1-bil og levere så stabilt over to WRC-løp er ekstremt. Toppførerne snakker ofte om setetid, for lite test og så videre, så klarer Sesks å prestere som han gjør fra første meter med all den aeroen. Det er rått, slår Larsen fast overfor Parc Fermé.

Men det er også en annen ting som Frank Tore er minst like imponert over.

– Det er måten han taklet å miste pallplassen på siste etappe i hjemmeløpet sitt. Det viser mental styrke.

Sammenlikner med «gamledager»

Frank Tore Larsen, her fra Royal Rally of Scandinavia i Värmland i Sverige, der han duellerte mot Martins Sesks gjennom hele EM-runden.

Karl Peder på sin side vil heller ikke være historieløs, og poengterer at det ikke var uvanlig i Rally-VM før at teamene hentet spesialister på enten underlag eller lokalkunnskap, og at Sesks som sådan tikker av en slik boks ved å være den ubestridte beste M-Sport-føreren. I tillegg til at han også hadde optimal startposisjon på fredag.

Men i likhet med Frank Tore er det noen av de tekniske egenskapene på sinne monsterbilene som han blir ekstra imponert over.

– Det er andre tider, og det som gjør det her litt ekstra spesielt er at han klarer å kjøre så fort og takle de raske bilene med den aerodynamikken. Martins har gjort en vanvittig jobb uavhengig hvordan man vrir og vender på det, sier 17-åringen.

For Larsen sitter også kampen fra Värmland for en måneds tid siden godt i minnet, hvor mye av kampen var mot nettopp Sesks.

– For min del er det gøy å se en jeg fightet med og slo under EM-runden i Sverige hevder seg så godt mot de beste førerne i verden. Selv om det er et helt annet løp og andre forutsetninger, så er det fremdeles et billøp, så jeg syns det var artig å se.

Powered by Labrador CMS