Denne helgen kjøres Gokart-NM i Andebu.

Gokart-NM:

Lavere deltagelse og økt sikkerhet etter dødsulykken

Årets Gokart-NM er godt i gang, men det er under litt endrede omstendigheter. 

Publisert Sist oppdatert

GOKART: Denne helgen er det duket for Gokart-NM i Andebu. I motsetning til normalen i andre grener kjøres NM over en enkelt helg, og det er dermed et tydelig høydepunkt i løpet av året. 

GOKART: Denne helgen er det duket for Gokart-NM i Andebu. I motsetning til normalen i andre grener kjøres NM over en enkelt helg, og det er dermed et tydelig høydepunkt i løpet av året. 

I år er likevel ting litt annerledes. Arrangementet preges av at det skjer på samme bane hvor en 15 år gammel gutt tragisk omkom tidligere i sommer. 

Fredag ettermdiddag markeres det tragiske dødsfallet i forbindelse med en premieutdeling. I tillegg til at de rakseste førerne i tidskjøringen blir premiert for det skal premiene fra Håsken Grand Prix, altså løpet hvor ulykken oppsto, deles ut. 

Lavere deltakelse

Siden den tragiske ulykken har det fra før vært en egen markering på banen hvor løpet ble «fullført» ved å kjøre de seks siste rundene til ære for avdøde Per. Alt ble gjort i regi av ungdommen selv. 

– Jeg syns hele gokartmiljøet har tatt dette på en veldig god måte, hvor de har klart å balansere å gripe det triste fakta som skjedde og samtidig vist veldig mye omsorg for hverandre, kombinert med at de samme utøverne, egentlig i alle aldre, også har klart å se fremover og ønsker å ta sporten sin tilbake igjen, forteller Frode Abrahamsen fra NBFs karting-seksjon til Parc Fermé.

– Så vi her er skikkelig imponert over hvordan hele kartingmiljøet har stått sammen når det var veldig tøft og veldig vanskelig. Også er vi minst like imponert over måten de har tatt det tilbake på, for de tar det tilbake på en respektfull og god måte, fortsetter han. 

Totalt er 111 førere påmeldt i de ulike klassene i NM og Norgescupen. Det er et tall Abrahamsen mener det er grunn til å være fornøyd med selv om det ikke er noen toppnotering. Til sammenligning var det 150 påmeldte i fjor og 164 i 2019 forrige gang NM ble kjørt på samme bane.

– Det er ingen rekord. Samtidig så er det tilfredstillende. Vi skal huske på at det å drive med motorsport, det er ikke gratis. Og folk må noen ganger selvfølgelig prioritere, så kanskje noen har valgt bort NM av den årsak. Dette er ting vi egentlig ikke kan spekulere i.

Parc Fermé har hørt fra enkeltutøvere som har valgt å kjøre i Sverige denne helgen fremfor å kjøre NM. Om det handler om at det arrangeres på samme bane som ulykken fant sted ønsker ikke NBFs representant å spekulere i. 

– Jeg kan ikke spekulere i det. Jeg vet ikke hvorfor noen heller velge å kjøre i Sverige kontra å kjøre i NM. Jeg har jo ikke snakket med de utøverne som er der. Jeg har snakka med veldig mange happy og glade utøvere her. Hvorfor noen velger bort NM er det sikkert mange årsaker til, men det er ikke noe jeg kan spekulere i. 

Øker sikkerheten

Ettersom løpet arrangeres nettopp her har sikkerheten blitt et tema i forkant, og det er gjort flere endringer. 

Først og fremst er førstehjelpstjenesten oppgradert ved et samarbeid med sykehusene i Vestfold. Det er denne helgen AMK-sentralen som stiller med egen ambulanse. 

– Det betyr at man da fysisk har en ambulanse hvor det medisinske utstyret som er i ambulansen er på helt øverste nivå. Man har ambulanpemannskap som er spesialister innenfor skadestedsbehandling og traume, de har kommunikasjon over nødnettet og de har også kompetansen og muligheten til å ta en vurdering av det som eventuelt har inntruffet og å tilkalle luftambulanse uten å måtte ringe noen. De kan også ta beslutningen om å bare reise til sykehus, noe en ordinær privat førstehjelpstjeneste ikke kan, forteller Abrahamsen. 

Samtidig legges det ikke skjul på at de ytterligere sikkerhetsgrepene har sammenheng med omstendighetene. 

– Jeg skal ikke legge skjul på at vi gjorde dette nå fordi det er en litt spesiell ramme rundt årets NM med tanke på at det går på denne banen. Så må jeg få lov til å si at det har selvfølgelig ingenting med banen å gjøre, men jeg kan forstå at det kan komme noen reaksjoner fra folk fordi man reagerer selvfølgelig forskjellig på dette her. 

Dette vil også være en helg for læring. Kanskje kan det å oppgradere til denne typen tjenester bli mer vanlig. 

– Samtidig så er det sånn at helseforetakene, i dette tilfellet sykehusene i Vestfold, de driver jo med dette. De har muligheten til å leie ut ambulanser med denne typen personal og ressurser. Så dette er noe vi nå gjør for NM også skal vi sammen med arrangør og helseforetakene vurdere hva som blir fortsettelsen videre, kanskje spesielt på store, tunge arrangementer. 

I tillegg til en annen førstehjelpstjeneste innføres daglige informasjonsmøter med utøverne. 

– Hvis de har opplevd ting som ikke har vært bra, så kan de få lov til å ventilere det der og forhåpentligvis få svar. Samtidig, hvis utøvere og foresatte forteller til oss at det er noe man ønsker korrigert. Om man sier det dagen før, så får jo både arrangøren her nede, NMK Andebu, og vi i Bilsportforbundet muligheten til å korrigere det. Også er det noe med det at hvis man har en god kommunikasjon med utøverne, så har det en tendens til å smitte over på hva som foregår ute på banen, avslutter Abrahamsen. 

Powered by Labrador CMS