Lars-Håkon har kjørt kun 12 rallyløp – nå skal han hevde seg i toppen av EM
– Jeg har jo tenkt litt når alle kartleserne samles at; har jeg egentlig noe her å gjøre?
RALLY: Du kjenner sikkert til historien om Anders Jæger. Da Andreas Mikkelsen ønsket å utvikle en egen profesjonell kartleser fra bunn, tatt ut av sin egen kompisgjeng. Det tok to sesonger, og vips så var Anders Jæger med og sanket seire og pallplasser på rallysportens øverste nivå sammen med Mikkelsen.
Når du nå skal bli kjent med 30-åringen Lars-Håkon Lundgreen, så er det mye som rimer. Selv hadde ikke Lundgreen faktisk hørt om Jæger-historien tidligere, men det er altså flere likhetstrekk mellom disse fortellingene. For Frank Tore Larsens faste makker Torstein Eriksen har fått verdifulle arbeidsoppgaver fra nevnte Mikkelsen på VM-nivå de siste sesongene, hvilket gjør Eriksen mindre tilgjengelig for Larsen enn optimalt her hjemme i Norge.
Kartlesertur i julegave
I de fleste tilfeller har Frank Tore riktig nok benyttet seg av erfarne kartlesere - primært Morten Erik Abrahamsen - som reserveløsning, men lite visste helgas Polo-ekvipasje om at julegaven fra 2019 skulle bli starten på et kommende EM-eventyr 4,5 år senere.
– I den julegaven lå det en stor pappeske med hjelm og kjøredress oppi. Så stod det på et brev at jeg skulle sitte på under Smådølsprinten over nyåret og lese noter. Da vi kjørte Smådøl, så var det urolig gøy. Også gikk det tålelig greit, det var enklere noter da. Men det funka da, også er det bygd videre på med noen småtester før jeg året etter fikk lese for Roger Rustand på Sørlandssprinten, forteller Lundgreen til Parc Fermé om sin spede start som kartleser.
Planen var aldri å gjøre noe mer alvor ut av det. Men etter at han og Frank Tore utviklet et nært vennskap gjennom felles crossfitøkter de siste syv årene, så har Lundgreen - som er fra Åssiden i Drammen - vært med på flere tester som Frank Tore har hatt.
Vi kjører #SmådølSprinten i dag 🏁 En etappe på 6,7 km kjøres tre ganger og Frank Tore har startnummer 29 på sin Ford...
Posted by Larsen Motorsport on Saturday, January 4, 2020
Ilddåp på Sigdal
Men så begynte ting å dra seg mer til. Den geografiske nærheten gjorde at Frank Tore og Lars-Håkon kunne gjennomføre notetreninger når Torstein ble opptatt med sin profesjonelle virksomhet i Rally-VM, og når Andreas Mikkelsen i år rykket opp til toppklassen, så stjal det mer av kalenderen til Torstein.
– Da vi i fjor sommer skjønte at Torstein etterhvert ville få mer å gjøre, så begynte vi å se på kalenderen i år og se om jeg kanskje kunne rekke i alle fall én NM-runde med Frank Tore, sier Lars-Håkon.
Ilddåpen i NM fikk Lars-Håkon på Sigdalsrally i år da Eriksen ble opptatt med forberedelser til Rally Monte-Carlo. Et halvt år tidligere enn de hadde forberedt seg på. Det endte med totalseier. Rally Hadeland og Numedalsrally gikk som vanlig med Eriksen i høyrestolen for Larsen, før de rett før Blefjellsprinten fikk den oppdaterte kalenderen til Frank Tores faste makker siden starten av rallykarrieren.
Og den sa klokkeklart; Eriksen ville ikke rekke å stille opp i EM-runden i Sverige. Sesongstarten til Frank Tores store høydepunkt denne sesongen, året hvor han skal revansjere totalskrotingen fra året før.
– Min reaksjon var at jeg måtte sjekke med Morten Erik (Abrahamsen) eller noen andre erfarne. Da jeg fortalte Lars Håkon at jeg ikke kunne ha med Torstein, så var hans respons at «shit, nå må vi jo bare begynne å jobbe», sier Frank Tore.
På dette tidspunktet hadde Lundgreen kun åtte rallyløp i ryggen. Fem av dem med Frank Tore. De tre andre med henholdsvis Rustand fra 2021, Petter Fausko fra Hadeland og Jens Hvaal fra Numedal.
Nå har han kjørt 12. Seks av dem har endt med totalseier - altså en seiersrate på 50 prosent for drammenseren.
Ikke noe kompismøte
Men - var det egentlig forsvarlig å i det hele tatt vurdere en så uerfaren kartleser til et så viktig oppdrag - både statusmessig med også med tanke på løpskarakteren - som EM-runden i Sverige?
– Så jeg sa til han; hvis du virkelig vil det, så kan vi ta et møte og sette oss ned, så skal jeg lage en liste på hva jeg mener som må til. Og da vi satt der, så satt vi ikke der som kompiser. Jeg ga han en smørbrødliste, og siden har vi jobbet tre kvelder i uka med dette, sier Larsen om møtet i mars.
Og Steinberg-gutten innrømmer at det var kun inntil nylig at han faktisk følte seg 100 prosent trygg på at hans nære kompis vil takle en slik utfordring. For våren har vært intens med alle rallyløp på grus de kunne rekke, samt flerfoldige tester.
– I utgangspunktet tenkte jeg at jeg kan få han opp på 80 prosent, så kan jeg jobbe meg rundt resten. Men så har jeg skjønt at det ikke holder. Han må opp på et høyere nivå. Og under Aurskog-Høland Rally nå, så var det kun smådetaljer som skiller han fra Torstein, sier Frank Tore og legger til;
– Det jeg og Torstein brukte ti år på har Lars Håkon nå klart å få til på tre måneder.
Selv hyller Lars Håkon også dialogen med Torstein direkte, der han har vært en viktig læremester og sparringspartner.
– Alt jeg gjør stammer egentlig fra hvordan Torstein har gjort det, og hvordan de har bygd det opp fra de var småbarnskompiser. Jeg samarbeider mest med Frank Tore, men er det spesifikke kartleserting, så er Torstein bare en liten melding unna. Noen ganger under løp så er det også enklere å spørre Torstein om noe, sier 30-åringen.
Surrealistisk
Lundgreen, som til vanlig jobber med økonomi og refinansiering i Eiendomsfinans, innrømmer at pulsen er noen høyere nå enn før ett av de kun 12 andre løpene han har kjørt.
– Dette er jo ikke noe man har vært med på før. Veiene er spinnville, med mye fart og mye informasjon. Man får virkelig testet seg. Nei, det er helt sjukt. Nå skal vi ikke konkurrere mot Henning Solberg og Anders Grøndal lenger, men i stedet profilerte navn ute i rallysirkuset hvor det nå kommer en liten jypling fra Drammen som skal kjempe mot de store gutta.
Han tenker litt på åpningsseremonien som skjer i Karlstad torsdag ettermiddag, om hvilket surrealistisk øyeblikk det kommer til å bli.
– Jeg har tenkt mye på den, når alle kartleserne står sammen på startrampa. Og her kommer jeg. Har jeg noe her å gjøre egentlig? Men det er litt kult da, å være litt underdog, slår 30-åringen fast.
– I grevens tid
Frank Tore beskriver progresjonen hans slik:
– Det har gått stegvis. I mars var det langt unna, men veldig mye har falt på plass bare nå de siste to ukene. Så det var litt i grevens tid, men nå er jeg helt trygg på han.
Noe av øvelsene har gått på å tegne svinger og svingkombinasjoner utifra notene som leses. Dette for at Lars-Håkon skal kunne se for seg veien i enda større grad, spesielt med tanke på det tempoet som den svenske EM-runden er blitt kjent for å ha.
– Så merket jeg plutselig bare på notetreninga før Aurskog at timingen hans stemte mye bedre. Og på Aurskog leste han helt strøkent fra start til mål. Det er jo mer eller mindre et akkurat like krevende løp som i Sverige, slår Larsen fast.