Slik opplevde Frank Tore ett av de verste ulykkene i karrieren
Mange snakket om Frank Tore Larsen, både før og etter ulykken. Slik opplevde han den store berg- og dalbanen av en EM-runde, nesten bokstavelig talt.
RALLY: – Vi er vel litt mørbanka begge to. Men ellers så er det vel greit. Men man kjenner det litt.
Det sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé, når vi snakker med ham noen timer etter at det som ikke skulle skje, skjedde.
Først sjokkerte han EM-sirkuset med en andretid på kvalifiseringen, og fredagens etapper viste at det ikke var noen tilfeldighet at han tilhørte tetsjiktet. Tredjeplassen etter første dag tilsa at det kunne bli en skikkelig skandinavisk seierspall om dette stod løpet ut.
Men det skulle gå nesten to hele etapper lørdag før det var sluttkjørt. Skikkelig sluttkjørt. Ikke langt fra mål på SS10 har Larsen akkurat hentet inn forspranget han tapte til finske Mikko Heikkilä på morgenetappen før TV-bildene direkte viste en heisatur av dimensjoner.
En tettere video lagt ut senere på sosiale medier viser hvordan Larsen også har fullt driv uten noen tegn til at han har feilberegnet eller bommet på svingen, før bilen plutselig kastes opp i været og blir sendt flere runder rundt.,
TV-bildene etterpå jugde ikke. Bilen var totalskrot, samtidig som vi kunne se både Larsen og kartleser Torstein Eriksen klatre ut av bilen tilsynelatende uskadd.
Action på hög nivå. SS 10. Nr 22. Båda klev ur och verkade må hyfsat ändå.
Posted by Anton Söderström on Saturday, July 8, 2023
Trodde han hadde kontroll
Nå forteller Larsen sin opplevelse at helgas klart mest dramatiske hendelse.
– Det som skjer er at jeg prioriterer linja i venstresvingen før, for å få en fin linje i denne høyresvingen. Jeg tenkte at hvis jeg treffer linja på høyresvingen, så kan jeg holde «flat» i svingene etterpå. Så prioriterer jeg linja så mye at jeg ender opp kanskje fem centimeter lengre inn enn der de andre har vært. De andre har truffet en kul, mens jeg går litt lenger inn og treffer det som viser seg å være en stikkvei med et rør. Det lå skjult i gresset, så jeg treffer det som er en kant i stedet. Men jeg hadde øynene allerede på neste sving, sier Larsen om sekundene før det skjedde.
Han avviser at det var snakk om noen overladding for å ta igjen det tapte forspranget, og hevder at tidstapet på lørdagens første etappe var relativt kalkulert.
– Det som har vært gøy denne helga er at jeg alltid har hatt et godt bilde av hva prestasjonen har vært på en etappe. Jeg holdt igjen og visste at jeg kunne tape noen sekunder fordi jeg hadde tro på at ta dette tilbake på de tre neste etappene. For de likte jeg veldig godt, sier Larsen.
Det viser også mellomtidene som viser at han hadde to sekunders forsprang, og Larsen mente at han hadde i alle fall tre sekunder å hente på finnen han konkurrerte med den siste pallplassen om.
Et tidsspørsmål
Samtidig innrømmer han at sjansen var stor for at en så stor smell en dag ville komme. Han har kjent i flere år at tempoet hans har ligget helt på grensa.
– Dette kunne like gjerne skjedd på Rally Sørland. Så jeg trøster meg med at dette ikke hadde noe med overladding å gjøre. Vi skal ha respekt for hastighetene vi ligger i, både i NM og her i helga fordi marginene er så små. Vi har kjørt i fem år uten å krasje selvforskyldt, så at ikke jeg, Eyvind eller Veiby har hatt en eneste smell på denne måten er egentlig helt utrolig.
– Så du har tenkt at dette er et tidsspørsmål?
– Vi snakket vel om det, jeg og Eyvind i fjor, at det er helt utrolig at ingen av oss har hatt denne smellen enda. Vi visste at når den kommer så blir den antakeligvis stygg. Men det har tatt mange år, sier Larsen.
Trist syn
Han poengterer at han hadde gjort seg ferdig med svingen som felte han og at øynene allerede var klistret på neste svingkombinasjon.
– Når du allerede fokuserer på neste sving. Hvordan føles det at bilen plutselig tar tak?
– Du skvetter noe sykt. Det skjer heeelt ut av det blå. Jeg så ikke så mye nå som jeg pleier, men det tok utrolig lang tid før det stoppet å rulle. Det føltes ut som det rulla skikkelig lenge. Så du skjønner at dette blir mye skader.
– Hva rekker du å tenke når alt er over?
– Det verste var først å komme ut og se bilen. Den bilen er som et barn for oss. Det er forferdelig å se bilen i den tilstanden. Det er det første, og selvfølgelig at jeg måtte forsikre meg om at det gikk bra med Torstein. Men jeg tenkte ikke så langt der og da. Man tenker at sesongen er ferdig og kanskje få noe sammen igjen til neste år. Det er vanskelig.
Massiv støtte
Nå sitter han igjen med et vrak av en Volkswagen Polo GTI R5. En bil han ikke helt ut av det blå har egne ressurser til å få reparert på brennkvikk tid. Men han har ikke rukket å se altfor mye inn i glasskula, annet enn at han er optimistisk på at det er «nok bil» igjen til at det kan bygges opp en ny doning.
Og ikke lenge etter at folk hadde fått med seg hva som hadde skjedd, så begynte internett å ta fyr. Oppfordring om både kronerulling og bidrag til fangruppa via Vipps som sørger for økonomiske bidrag til satsingen kom på løpende bånd.
Selv er han mildt sagt ydmyk og rørt over tilbakemeldingene.
– Det har vært overveldende. Det har vært en hektisk dag for vår del. Det har vært vanskelig å svare på alt. For det første har det vært en utrolig støtte gjennom helga generelt. Både under løpet og når ting også gikk bra. Så det har vært en utrolig støtte i hele miljøet i Norge. Og ikke minst nå etter smellen. Det er mye meldinger, telefoner, og bidrag også. Helt overveldende.
– Har du tall på hva du allerede har fått inn?
– Jeg har ikke vært på noen datamaskin så jeg har ikke sett hva det er snakk om. Men det veldig mange tilbakemeldinger.
– Kvalitetstegn for NM
For før krasjen var begeistringen allerede stor for at Larsen hevdet seg i toppen og kjørte raskere enn etablerte EM-førere. Så selv om helgen endte i en relativt sett tragedie, så var opplevelsen likevel stor og positiv totalt sett.
– Reaksjonene har vært helt utrolig. Kjempegøy å kjenne på støtten. Også tror jeg at det det har vært veldig gøy for hele teamet. Alle i teamet har hatt en kjempeopplevelse, med andreplassen på kvalifisering og pallplassen etter første dag. Det er noe hele teamet syns har vært utrolig stas. Samtidig som det har vært utrolig kult, så har det også føltes veldig naturlig det vi har gjort. Alt vi har gjort av forberedelser og innsats er det samme som vi har gjort de siste sesongene spesielt i NM, sier Larsen, som med det tror han har klart å gi folk svar på det mange har lurt på.
Nemlig hvor høyt nivå det er i toppen i Norge sammenliknet med den internasjonale eliten. For nå fikk Larsen vist et tempo utenfor veier han kjenner godt og har kjørt i mange år og stilte på like vilkår med de andre på både forberedelser og bil.
– Det er et kjempekvalitetstegn for NM. Dette er jo det vi har snakka om mange ganger, at NM-tempoet er høyt, men at det er noe annet å gjøre det i utlandet. Så det er det jeg er mest stolt av og fornøyd med. At vi klarte å gjøre det samme som hjemme, og da ser vi også hva det faktisk er i utlandet, konkluderer han.
Tror på kjøring igjen
Det store spørsmålet er like vel hvis, og eventuelt når, han kommer tilbake igjen.
– Jeg er absolutt tro på å få kjørt igjen, men spørsmålet er mer og når. Det er ikke noe alternativ ikke å bygge opp bilen igjen. Det er såpass mye bil og prosentvis verdi av bilen at den må bygges opp igjen, om det så er for at vi må selge den igjen. Men det er mer et tidsperspektiv.
– Hvilke skader er det nå av det du har undersøkt så langt?
– Det virker som motor og drivverk har klart seg. Det er mye skader på hjuloppheng bak. Så er det spørsmål om det blir et karosseribytte. Det vet vi ikke enda. Men det er ikke utenkelig. Da er det i så fall snakk om mange hundre tusener i kostnader. Men det er absolutt noe å bygge opp igjen, tror 32-åringen.