Royal Rally of Scandinavia:
Enda flere nordmenn har kastet seg på EM-runden i Värmland
Startlista er offisiell, og helt på tampen fikk vi lirket inn ytterligere to norske utøvere. Sjekk hvem som skal forsvare fedrelandets farger hos söta bror om en drøy uke.
RALLY: Tirsdag kom startlisten for EM-runden Royal Rally of Scandinavia, med base i Karlstad og på mange måter etterfølgeren etter den tidligere svenske VM-runden som gikk i samme region om vinteren.
Fjorårets EM-debut for arrangøren ble en gigantisk suksess, hvor både arrangementet ble avviklet på en plettfri måte så vel som at førerne var over seg av begeistring over etappenes karakter og holdbarhet.
Gjennom de siste ukene har vi sett den ene prominente utøveren etter den andre meldt seg på selv om man ikke satser på fullt europamesterskap. Mads Østberg er eneste nordmann som er forhåndspåmeldt full sesong i EM i toppklassen, men det har tidlig vært klart at Frank Tore Larsen skulle slå følge og revansjere fjorårets rundkast.
Så kastet Petter Solberg seg på, og kort tid etter kunne ikke sønnen og fjorårsvinner Oliver Solberg være noe dårligere - selv om Oliver i kjent stil representerer Sverige. I mellomtiden ble det kjent at Stig Rune Skjærmoen skal lese for rallycrosstjernen Johan Kristoffersson som gjør et comeback i rallystolen, mens Jørgen Eriksen er fast kartleser i Junior-EM for svenske Calle Carlberg.
Første grusløp siden 2022
Men så fikk vi inn to norske til på rappen. Eyvind Brynildsen landet en avtale med samme team som han vant Numedalsrally i deres Volkswagen Polo GTI R5, GK Door Team Sweden. Og Herman Lie-Nielsen får sin internasjonale debut som eneste norske fører i Rally4-klassen med forhjulsdrift.
Og da er det de to sistnevnte vi nå tenker å ta tak i, da de kaster seg på litt mer uanmeldt enn den andre gjengen.
– Det er jo morsomt på generelt grunnlag å kjøre bil. Og teamet har ønsket at vi skal kjøre EM egentlig helt siden Numedalsrally. Men akkurat som VM-løpet i Kroatia, så har jeg ikke budsjettene, egentlig, men når mulighetene byr seg så takker jeg selvfølgelig ja, sier Brynildsen til Parc Fermé.
Han snakket ned sin egen sannsynlighet for å vinne Numedalsrally før det viste seg å bli et soleklart faktum. Han går inn i EM-runden med samme tonefall, på mange måter, vel vitende om at det er et enda høyere toppnivå som nå møter ham og kartleser Jørn Listerud.
– Vi tar det som det kommer. Det er vel mer enn halvannet år siden jeg kjørte på grus, og denne bilen har jeg aldri prøvd på grus før. Så jeg får først prøve og danne meg et inntrykk. Så kjører jeg selvfølgelig alltid for å vinne. Det er noe jeg har innebygd, men helt generelt skal vi kose oss og ha det gøy, så får vi se hva vi får ut av det. Nøkkelen blir en god kvalifisering så ma nikke må kjøre først, slår 36-åringen fast.
Med unntak av Aurskog-Hølandsprinten må vi tilbake til den intense NM-finalen på Rally Hedmarken i 2022 sist Brynildsen konkurrerte på grus.
Lenge planlagt EM-runden
En i den andre enden av skalaen hva gjelder internasjonal erfaring er altså eikværingen Herman Lie-Nielsen, som har med seg kartleser Vegard Halland. Han begynte først for fullt i 2022, og gikk i fjor til innkjøp av en moderne Peugeot 208 Rally4.
Og i takt med progresjonen her hjemme, så øker også lysten på å sjekke nivået flere steder. Nå blir det hans debut i et internasjonalt rallyløp da han kjører i Junior-EM, med støtte fra HRT-teamet som vant her i fjor.
– Vi vurderte å kjøre i fjor også, men da var ikke bilen klar, og slike ting. Men egentlig har dette vært planlagt en stund, sier 25-åringen til Parc Fermé.
– Og målet blir da?
– Nei, mest for å lære og se hvordan vi ligger han. Man får prøve å gjøre så godt man kan. Men ja, jeg vet egentlig ikke helt enda, innrømmer han.
Støtten fra HRT innebærer drift av bilen de selv eier, men at han får med ingeniører til å bidra med oppsett og logging. Han håper det kan slå tilbake på kjøringen i NM også, hvor han forøvrig lader opp med Aurskog-Høland Rally førstkommende helg.
– Ting begynner å falle mer å plass. Jeg har slitt litt med oppsett og litt forskjellig på bilen opp igjennom. Men det begynner å hjelpe seg, sier Lie-Nilsen.