Det blir EM-sirkus og forhåpentligvis mange nordmenn på startstreken på hjemmebane på Lånkebanen i juni. Her med fire nordmennav fem førere, hvor Andreas Bakkerud er i føringen, med Sondre Evjen, Frank Valle og Tom André Sætnan på slep fra fjorårets runde.

Klassikerne prioriteres i EM – Lånkebanen får deltakere i samtlige klasser i 2023

De tre lengstlevende motorbanene på rallycrosskalenderen får prioritet når deltakerne skal fordeles i rallycrossirkuset denne sesongen. Deriblant Lånkebanen

Publisert

RALLYCROSS: I desember ble 2023-terminlisten for Rallycross-VM kunngjort, hvor Norge og Lånkebanen igjen blir vertsskap for sesongstarten i rallycrossens ypperste klasse.

RALLYCROSS: I desember ble 2023-terminlisten for Rallycross-VM kunngjort, hvor Norge og Lånkebanen igjen blir vertsskap for sesongstarten i rallycrossens ypperste klasse.

Men ettersom elbilene fortsatt fases inn i det som kan være en trang fødsel med få biler og team sammenliknet med tidligere, så er supportklassene avgjørende med tanke på størrelsen på arrangementet - og således attraktiviteten blant de tilskuerne som fortsatt foretrekker forbrenningsmotorer på startstreken.

Tre EM-klasser

Parc Fermé har lenge kjent til at den norske runden er høyst ønsket til å vær vertskap for samtlige klasser, slik de blant annet var i 2022, men det blir også et praktisk spørsmål med tanke på depotkapasitet og tidsplan for helga om hvorvidt man skal godta førere fra samtlige klasser.

Tirsdag ble det klart at sesongstarten i rallycrossen på norsk jord blir med potensielt fullt hus på deltakersiden i samtlige supportklasser, det vil si de tre EM-klassene RX1, RX2e og RX3. For nytt av året er altså at den elektriske RX2-klassen får en offisiell EM-status. Fra før har den hatt en internasjonal mesterskapsstatus uten noen global eller regional tilknytning.

Da FIA slapp kalenderen var det flere ting å legge merke til, men det mest iøyenfallende var at sporten vender tilbake til flere av sine gamle røtter. Selv om Lånkebanen er en gammel klassiker i norsk målestokk, fikk den sin internasjonale debut i 2011 og har vært på EM- og VM-kalenderen hvert år med unntak av koronaårene.

Helelektrisk på Lydden Hill

To andre baner som har enda lengre fartstid i sirkuset er svenske Höljes og tyske Estering, hvor begge banene også får prioritet til å ta imot samtlige klasser i mesterskapene.

Også britiske Lydden Hill er tilbake, banen hvor rallycrossporten attpåtil ble født på 50-tallet. Men Lydden Hill får nøye seg med kun helelektrisk kjøring i første omgang og får kun RX2e som support-klasse.

Under kan du se full kalender for europamesterskapet fordelt på de tre EM-klassene:

20-21. mai: Nyirad, Ungarn (RX1, RX3)
17.-18. juni: Hell, Norge (RX1, RX2e, RX3)
1.-2. juli: Höljes, Sverige (RX1, RX2e, RX3)
22.-23. juli: Lydden Hill, Storbritannia (RX2e)
5.-6. august: Mettet, Belgia (RX1, RX2e)
26.-27. august: Montalegre, Portugal (RX1, RX3)
9.-10. september: Estering, Tyskland (RX1, RX2e, RX3)

Powered by Labrador CMS