Rallycross-VM gjør helomvending på deres omdiskuterte løpsformat
De som synes VM og EM ble for komplisert å forstå denne sesongen kan glede seg til 2023.
RALLYCROSS: Fredag kunngjorde nemlig promotoren til Rallycross-VM at de gjør nokså omfattende endringer på løpsformatet. Det vil si, de går tilbake på mye av formatet som er blitt godt innarbeidet siden sporten fikk sin første store markante endring på løpsformatet i forbindelse med ny, internasjonal promotor i 2013.
For i forkant av 2022-sesongen så var det ikke bare de nye, og følgelig relativt få, elbilene på startgriden som skapte kontrovers og diskusjoner. Rallycross Promotor, søsterselskapet av WRC Promotor, valgte også å gjøre omfattende endringer på oppsettet.
Fjerner «progression race»
Blant annet forsvant de fire faste kvalifiseringsomgangene til fordel for tre omganger, pluss en ren utslagsomgang til semifinale - nærmest uavhengig av hvor godt man presterte i de tre foregående omgangene. Dette såkalte progresjonsløpet, eller «progression race» som det het på engelsk, ble svært omdiskutert i depotet fordi det både skapte forvirring men også spørsmål om rettferdigheten utifra prestasjonen man hadde lagt ned i omgangene før.
Spesielt fordi man kunne ha levert tre svært dårlige omganger og likevel ha sjans på semifinale med mye flaks, eller motsatt ved at man han ha kjørt enormt godt i de tre første omgangene men likevel misset semifinale på grunn av større uhell i progresjonsløpet.
– Det er ikke noe nytt i idretten at man får én sjanse til å oppnå suksess, men vi har kanskje ikke vært gode nok i kommunikasjonen ut på hvorfor vi har innført progresjonsløpet. Men samtidig tar vi aldri så store avgjørelser uten at vi får med oss teamene på det, hevdet rallycrossjef Arne Dirks overfor Parc Fermé da vi møtte ham i sesongstarten på Lånkebanen i august.
Beholder Super-Pole
Selv har de ikke gitt noen uttalelser vedrørende nyhetene fredag, men de går altså tilbake på formatet ved å fjerne progresjonsløpet. I stedet erstattes dette med fire omganger for en VM-runde som kjøres over to dager. Er det dobbeltrunde med ett løp per dag, så kjøres det tre omganger. Man må fullføre minimum halvparten av omgangene for å være kvalifisert til å rykke opp til semifinale.
Samtidig beholder de den såkalte Super Pole-varianten, som i motsatt ende har høstet mye ros hos både utøvere og fans. Dette er rett og slett en tidskvalifisering hvor førerne får, stående start inkludert, én runde på seg til å sette en så god tid som mulig. Dette setter startgriden til første kvalifiseringsomgang og erstatter trekning av posisjon. Dette beholder Rallycross-VM.
Seks biler i finalene
Heat-formatet beholdes fra årets variant hvor de kjører maks fem biler per heat i omgangene. De beste fra første omgang kjører i det første heatet i den neste omgangen, og så videre, mens de dårligst plasserte kjører til slutt og får potensielt en mer oppkjørt bane å kjøre på.
Antallet på fem har vært fast også i semifinaler og finaler denne sesongen, men her går de tilbake på gammelt format igjen. Det vil si at i semifinaler og finaler er det topp 12 fra omgangene som går videre fordelt på seks biler per finaleomgang, fordelt over tre rader på griden.
Topp tre fra hver semifinale ender da opp i finalen. Forøvrig beholder mesterskapet konseptet ved at det kjøres fem runder både i innledende omganger og finaler. Før 2022 kjørte man fire runder i omgangene og seks runder i finalene.
Får poeng etter omgangene
Poengstrukturen vil også endres. I år har det vært delt ut poeng kun etter plassering etter endte finaler, og ingen poeng innledningsvis. Fra 2013 ble det innført poeng for resultatet etter kvalifiseringsomgangene, med tilleggspoeng for finaleplasseringene.
Dette gjorde at man i praksis kunne ta mer poeng i løpet av en helg enn finalevinneren, men samtidig ble dette systemet uforandret over ni sesonger.
Det blir en mellomting i poengstrukturen for neste år. Det er ikke like lønnsomt som før å score poeng etter innledende omganger, hvor topp tre fordeles i en 3-2-1-skala.
Utover det blir det topp 15 som får poeng etter at finale er kjørt, hvor rekkefølgen etter de seks beste bestemmes utifra posisjon i sin respektive semifinale, hvor posisjonen etter omgangene avgjør hvem som plasseres først ved plasseringslikhet i semifinale.