Estering-banen i Tyskland er en klassiker på rallycrosskalenderen, og etter flere års uteblivelse er denne korte og intense banen tilbake igjen i VM-sirkuset. Her fra det første året i Rallycross-VM, hvor banen naturlig nok tok del i terminlisten. I front Timur Timerzyanov foran Timmy Hansen og Andreas Bakkerud.

Flere klassikere vender tilbake mens Rallycross-VM satser utenfor Europa igjen

Og akkurat som i år, så er det Norge som får æren av å starte ballet når Rallycross-VM innleder 2023-sesongen.

Publisert

RALLYCROSS: Det er store forventninger og krav til at verdensmesterskapet i rallycross skal øke i både deltakelse og popularitet når de går neste år, etter at de fikk rasket sammen en lynrask sesong fra august til november med kun åtte og etterhvert ni biler på startstreken denne høsten.

RALLYCROSS: Det er store forventninger og krav til at verdensmesterskapet i rallycross skal øke i både deltakelse og popularitet når de går neste år, etter at de fikk rasket sammen en lynrask sesong fra august til november med kun åtte og etterhvert ni biler på startstreken denne høsten.

Onsdag kunngjorde FIA flere nye vedtak under deres siste motorsportforsamling, som innebærer både regelendringer og utkast til terminlister. Blant annet ble det vedtatt seks sprintløp i Formel 1 for neste sesong, Formel E fikk sin terminliste satt, WRC 2 Open og WRC 3 Open blir omdefinert til en ren WRC 2- og WRC 3-klasse igjen i Rally-VM, og ikke minst; Rallycross-VM fikk satt sitt utkast til kalender for 2023.

Venter inntil fem nye biler

Der ble det klart at Norge og Lånkebanen blir vertsskap for den første VM-runden neste år, akkurat som i år. Men mens sesongstarten kom sent grunnet forsinket utvikling på elbil-fronten, så flyttes den to måneder tidligere, fra august til juni.

Likevel er sesongstarten såpass sent at teamene nok en gang har fått bedre tid på seg enn i flere mesterskap til å bygge, utvikle og teste nye elbiler. Totalt 14 elektriske drivlinjer er solgt, men kun ni av dem er bygget - hvilket gjør at det skal være rom for opp til fem biler til på startgriden til neste sesong.

Vi må tilbake til 2017 sist Lydden Hill ble kjørt i Rallycross-VM. Det var også den siste VM-runden i rallycross som Petter Solberg vant.

Men det er flere spennende kunngjøringer innenfor den nye terminlisten. Riktignok er ikke supportklassene satt, men etter det Parc Fermé kjenner til vil samtlige faste supportklasser operere under den norske runden. Det som vil glede mangt et rallycrosshjerte som har fulgt sporten i mange år, det er at gamle kjenninger er tilbake.

Storbritannia er for første gang tilbake igjen siden 2019, etter to ikke altfor vellykkede løp på Silverstone, og nå vender sirkuset tilbake til der det hele startet - nemlig på Lydden Hill sørøst i England. En annen klassiker som kommer tilbake er Estering, som har måttet vike for Nürburgring det siste året.

En annen Formel 1-bane som må gi tapt for rallycrossen er Spa-Francorchamps, men Belgia består på kartet med Mettet, en trangere og mer teknisk bane som ble konstruert til den første VM-sesongen i rallycross i 2014.

Vender snuten utenfor Europa

Ellers er også Sør-Afrika tilbake, også de for første gang siden 2019 der den dramatiske gullkampen mellom Timmy Hansen og Andreas Bakkerud ble avgjort til Hansens fordel på poenglikhet.

Det er også bestemt at VM-finalen skal kjøres i Asia, men et er ikke kunngjort hvilket land og på hvilken bane. De eneste etablerte rallycrossbanene med VM-historikk innenfor Asias grense per i dag er Istanbul Park i Tyrkia og Yas Marina Circuit i Abu Dhabi, men foreløpig foreligger det ingen hint om det er snakk om en av disse eller om det konstrueres en ny bane et sted.

Kun tre baner har alt på stell i forhold til avtaler og banegodkjenninger, og det er Lånke, Höljes i Sverige og Montalegre i Portugal. Resterende arrangører er terminfestet under forutsetning av at de både får godkjent banene og at de får sikret avtalen med promotoren.

Utover dette er det også verdt å nevne at Ungarn fortsetter som et såkalt standalone-løp for EM, hvor RX1 og RX3 gjør sin sesong start i mai, før VM-sesongen starter. Også det en gjentakelse av hva som ble gjort i år.

Under følger det foreløpige utkastet til terminliste for Rallycross-VM 2023:

20.-21. mai: Nyirad, Ungarn (kun EM)
17.-18. juni: Lånke, Norge
1.-2. juli: Höljes, Sverige
22.-23. juli: Lydden Hill, Storbritannia
5.-6. august: Mettet, Belgia
26.-27. august: Montalegre, Portugal
9.-10. september: Estering, Tyskland
21.-22. oktober: Killarney, Sør-Afrika*
25.-26. november: TBA, Asia*

* De to siste helgene kjøres som dobbeltrunde i Rallycross-VM. Resten kjøres som ett løp over helgen.

Powered by Labrador CMS