Kjøresugen Eklund - men bilene settes bort til yngre krefter
Derfor velger Per Eklund å satse på norske Anders Bråten og svenske Philip Gehrman.
– Det er jo «roligt», da, men med en norsk og en svensk i teamet, sier Per Eklund til Parc Fermé.
Den svenske rally- og rallycrosslegenden bikker i år 72 år, bare noen dager før VM- og EM-runden i Höljes. Han har faktisk lekt med tanken om å kjøre der igjen.
– Joda, jeg har fremdeles en Saab stående også. Så det hadde vært morsomt, det. Men det er penger da, også har man to andre biler som skal driftes. Vi er ikke det store teamet, sier 71-åringen, som dermed lar Bråten og Gehrman stå for «moroa» i årets rallycrosshøydpunkt i månedsskiftet juni-juli.
LES OGSÅ: Nå ofrer Anders alt for en sjelden Supercar-drøm
Han har vært involvert i bilsporten i en mannsalder, Eklund, og han forbindes fremdeles med Saab. De siste årene har det dog gått i Volkswagen og Beetle-modellen.
– Trivelige gutter. Bra folk!
Selv om denne bilen også tilknyttes USA og Global Rallycross, fordi Volkswagen Motorsport egentlig skulle samarbeide med Eklund om utvikling av bil, så strandet samarbeidet etterhvert, og Eklund fortsatte i stede å utvikle bilene på egenhånd.
– Jada, og vi bygger motorene selv, også. Utover det er det vanskelig å lære noe av de store VM-teamene. Det er jo strengt forbudt å få kikket på noe som helst, flirer 71-åringen.
Likevel - han føler han etterlater seg konkurransedyktige biler som Anders Bråten og Philip Gehrman skal få herje i når de i år satser fullt på europamesterskapet i rallycross. Femteplassen med Alexander Hvaal i Höljes i 2016 er beste internasjonale resultatet med disse bilene så langt.
Eklund tar imot gutta i midten av 20-årene med åpne armer når teamet nå er presentert for 2018.
– Begge har gjort det veldig bra i Touringcar og Philip kjørte denne bilen i fjor og mestret den godt. Også er det trivelige gutter. Veldig bra folk. Det er nesten det viktigste ved siden av at de er dyktige, sier Bråten.
Ser fram til samarbeidet
Hønefoss-gutten Anders Bråten har gitt uttrykk for at dette er en unik mulighet han bare ikke kunne si nei til, selv om han fremdeles trenger noen flere sponsormidler for å være helt på den sikre siden økonomisk sett.
– Nå får jeg også en virkelighetssjekk på om jeg har noe å gjøre her eller ikke. Så dette gleder jeg meg ufattelig mye til, sa Bråten til Parc Fermé i februar.
LES OGSÅ: USA skroter Supercar-klassen – baserer toppklassen på Lites
LES OGSÅ: Timmy (25) ordknapp om fabrikkontrakt med Peugeot i Rallycross-VM
Svenske Gehrman ser også frem til å samarbeide med legenden Eklund.
– Å kjøre en Supercar kan ikke sammenliknes med Touringcar. Dobbelt så mange hestekrefter, dobbelt opp med drivkraft på hjulene, og dobbelt så morsomt. Denne bilen er en rakett.
– Jeg har vært interessert i rallycross hele livet, og mitt første mål var å kjøre Supercar i Höljes, akkurat som mine forbilder som Per og Kenneth Hansen. Jeg vet at Per vil gjøre alt han kan for å gjøre dette året så bra som mulig, sier svensken i en pressemelding.