Karl Peder (16) klar for å øke tempoet i Latvia
Men debuten på hjemmebane kan se ut til å la vente på seg.
RALLY: Karl Peder Nordstrand (16) skal denne helgen i aksjon igjen i det latviske mesterskapet etter en lang sommerpause. Forrige gang unggutten var på plass på latviske veier det side om side med EM-sirkuset i Liepaja. Det latviske forbundet tok ikke sjansen på å slippe ut unggutten i en Rally2-bil (R5), men som en del av det latviske mesterskapet fikk han likevel kjørt EM-etappene i en R2-bil.
– Det å komme tett på EM og å kunne kjøre sammen med de var kult. Nå starta jeg jo langt bak som ikke var en fordel men vi hang overraskende bra med, og det tror jeg handler om at vi har kjørt R5 med høyere fart før og at når vi tok steget ned igjen gikk det derfor raskere å fange opp notene når det går saktere.
Om Nordstrand hypotetisk sett hadde kjørt i juniorklassen i Rally-EM hadde Hamar-gutten blitt nummer åtte, drøyt to minutter bak landsmann Ola Jr. Nore som var raskest i klassen i Liepaja.
Åpner veien for første gang
Men denne helgen er det altså duket for en retur til Rally2-bilen, en Skoda Fabia Rally2 Evo, med Rally Cēsis fredag og lørdag. Den bilen har ikke Karl Peder kjørt siden Rally Vecpils i Mai, men da ble det til gjengjeld seier. 16-åringen er fortsatt mest opptatt av at han er på plass for å lære, men han øyner likevel et lite seiershåp.
– I Vecpils gikk det helt strålende. Vi er her for å lære. Det går fort med de R5-bilene og konsekvensene blir fort store, det e jo bare å se på Frank Tore i Sverige, men det er klart at vi har jo lukta på seieren før og det er alltid gøy å vinne. Så vi får vel si at vi først og fremst er her for å lære, men det er gøy å vinne!
Om han blir nummer en på resultatlista eller ikke gjenstår å se, men på startlista er han i alle fall nummer en. Å starte et rally helt først blir en ny erfaring for Nordstrand.
– Det blir første gangen vi åpner en vei så det blir kult. Vi har jo ikke noe erfaring fra det og det er meldt noen regndråper så det er ikke noen støvfordel heller, men værmeldingen kan forandre seg. I fjor slet hvertfall vi med støv, så det å starte først kan være en fin fordel, forteller han.
En annen fordel er å ha kjørt rallyet før. Dette er nemlig første gang at unggutten kjører et rally han har kjørt før etter at han fikk debuten her i fjor høst. Og selv om det er litt rattrust som skal skyves unna før et nytt løp i R5-bilen har unggutten tro på at de kan komme med et høyere tempo enn det som tok de til seier i Vecpils.
– Vi har ikke kjørt siden Vecpils i Mai, så det er klart at det vil være litt rattrust vi må skyve bort nå før vi kommer i gang, Men jeg har veldig troa på at vi skal være tilbake igjen på tempoet vi hadde i Vecpils, og vi burde utvikle oss vi. Både jeg og Jørn er jo unge og lovende så det er noen muligheter for å gjøre det bra. Vi må satse på at tempoet er enda høyere enn det var i Vecpils.
Debuten på hjemmebane står i fare
For å gjøre det enklest mulig å komme tilbake i bilen etter sommerpausen har Nordstrand blant annet brukt tiden til å kjøre gokart hjemme i Norge.
– Det er viktig å bruke sommerferien nøye selv om det ikke er løp. Om man skal prestere på et høyt nivå så må man holde kjøringa ved like, og jeg føler at det lønner seg. Man merker når man setter seg i bilen at det å ha kjørt litt det skader ikke akkurat, forteller Nordstrand.
Hjemme i Norge har ikke Karl Peder hatt lov til å sette seg i rally-bilen, eller i noen annen bil for den saks skyld, og selv om unggutten fylte 16 år nå i sommer kan andre omstendigheter gjøre at det fortsatt vil ta tid før han deltar i et rally på norsk grunn.
– Vi har litt trøbbel med den bilen vi egentlig skulle kjøre med. Vi fikk ikke et totalt girkasse-havari men vi fikk en ulyd og sendte den på overhaling, og problemet er det at produsentene ikke har deler på grunn av krigen i Ukraina. Så vi står akkurat nå uten en bil som er klar, og det er en fare for at det ikke blir noe særlig kjøring i Norge per nå.
– Om det ikke blir det så blir det vel noe annet med rally. Vi skal kompensere det så det ikke går tapt, men det er klart at det å kjøre i Norge der man er oppvokst med å sett på rally i alle år det hadde vørt kult det, men får man det ikke til så får man det ikke til. Men det e klart vi prøver.