Beintøff satsing i Rally2-bil: – Det er kanskje litt tidlig
Rallykométen Karl Peder Nordstrand legger blåkopi på hvordan Kalle Rovanperä og Oliver Solberg startet med rally, men 15-åringen går opp et hakk i enda yngre alder.
RALLY: 15-åringen kjørte også tre runder i fjor, der de to første var med en R2-bil før han gikk over til en Skoda Rally2-bil i det siste løpet. Nordstrand innrømmer at en full sesong med samme type bil som brukes i WRC 2 kanskje kommer litt tidlig, men årets sesong blir et læreår for den talentfulle Hamar-gutten.
– Det er klart at det er jo kanskje tidlig, men vi må jo bare prøve. Jeg kan jo si at dette blir et læreår med fokus på å lære seg bilen og få kjørt enda flere mil. Du må kjøre mange løp for å virkelig forstå det, men jeg begynner å få litt teken på det. Så får vi nesten bare se. Det er kanskje tidlig, men jeg er veldig glad for muligheten, forteller Nordstrand til Parc’’ Ferme.
Fortsatt ikke brutt
Og det er ikke uten grunn at Nordstrand nå får muligheten til å kjøre en full sesong med en Rally2-bil . Hans første og hittil eneste løp med den bilen endte nemlig med seier. Likevel er hans primære målsetning denne sesongen å komme til mål så mange ganger som mulig.
– Å komme i mål og å få kilometerne er desidert viktigst, slår han fast.
Nordstrand har i de tre løpene han har kjørt til nå kommet til mål hver gang, men han innser at den statistikken ikke vil vare evig.
– Dommedag den kommer! Det er ikke noe å legge skjul på, men jo mindre brutte løp og krasjer, jo mer kjøring og læring blir det. Billigere er det også, så det er jo absolutt det beste, fortsetter Nordstrand.
Norske løp til sommeren
Nordstrand fokuserer i utgangspunktet på kjøringen i Latvia, men etter at han har fylt 16 år i juli vil det også bli noen løp ungdomsrally her hjemme i Norge.
– Det er fult fokus på rally nå, også kommer det litt crosskart og lignende, men det er ikke noe som er satt for øyeblikket. Planen er også å kjøre noen ungdomsrunder i Norge etter at jeg har fylt 16, forteller han.
I Norge vil han forøvrig kjøre en standard Ford Fiesta ST. Tidligere har noen førere fått dispensasjon til å bruke R2-biler, men ettersom at Nordstrand nå har gått over til R5- og Rally2-klassen er ikke det noe tema for øyeblikket.
Kostbar flukt til Latvia
Samtidig skulle mange gjerne sett at Karl Peder og andre talentfulle førere ikke var nødt til å reise ut av landet for å kjøre rally i ung alder. Selv ser ikke Nordstrand det store problemet med å tillate det også i Norge, og fremhever at satsingen av den grunn naturligvis blir dyrere for unge førere.
– Det er jo bare sånn det er, man får ikke gjort noe med det. Men jeg skulle jo gjerne likt å sett at andre land kunne fulgt etter Latvia. Man bryter jo ingen regler ved å gjøre det. Det er på en lukka vei, og man bytter med kartleseren på transportetapper, forteller Nordstrand om det nåværende regelverket.
– Jeg kan se at man må gi og ta, men jeg har jo et håp om at man i fremtiden kan senke aldersgrensen her i Norge. Det blir en stor utgift om man absolutt må dra til Latvia for å kjøre hver gang, men per nå er vi nødt til det, fortsetter han.
Planen ligger i utgangspunktet klar for årets to første runder, men Nordstrand og de andre førerne er avhengig av å ha værgudene på sin side før to runder på vinterføre.
– Planen nå er å kjøre to testdager før det første løpet. Vi vet at første løpet går i Sarma 11. februar, og det blir kjørt så lenge det ikke blir snømangel. Også er det et løp etter der, Rally Alüksne. Begge de to løpene avhenger av at det blir kaldt, men nå ser det bra ut der nede, forteller han.
Nytt steg
Satsingen til Nordstrand marker også et nytt kapittel for EVEN Management sitt nye talentprogram «Next Generation» som de lanserte i adventstider 2019. Der lanserte de en femtrinns-modell som skal føre en utøver til verdenstoppen i rally, og dette steget for Nordstrand er helt klart et markant steg opp på stigen i forhold til der han startet som crosskartfører og simulatorutøver.
– Etter tre år med vårt talentprogram Next Generation er vi klare til å ta et nytt steg i karrieren til Karl Peder. Det har gjennom disse årene blitt satt store krav til gjennomføring og utvikling både som menneske og utøver. Karl Peder har håndtert dette veldig bra. Han er en utøver som jobber hardt og har en ekstrem motivasjon for å bli best, sier Roy Snellingen, sportssjef i EVEN Management, i en pressemelding.
Det er nøye gjennomtenkt at de går rett på sak med en firehjulsdreven rallybil kun en halv sesong etter at han kjørte sitt første løp med en R2-bil.
– Karl Peder er bare 15 år og rally er en ekstremt krevende sport som krever mye erfaring. På bakgrunn av dette har vi lagt opp til en offensiv, men progressiv plan for de neste tre årene. 2023 handler først og fremst om læring, sier Snellingen.