I strupen på norsk bilsport da han plutselig ble fratatt NM-gullene
Den norske e-sport-profilen Tommy Østgaard ble fratatt gullmedaljene mens han var på ferie, helt uten forvarsel. Nå fyrer han løs mot aktørene som lot det skje.
E-SPORT: Nylig skrev Parc Fermé om en konflikt mellom Norges Bilsportforbund (NBF) og Norsk Motor Klubb (NMK), som medførte at årets E-sport-mesterskap arrangeres av NMK alene uten å være et NBF-sanksjonert NM.
Samtidig har det vært uenigheter og forvirring rundt simraceren Tommy Østgaard. 31-åringen har tidligere markert seg internasjonalt, og i 2024 var det han som vant E-sport-NM både i racing og rally.
Men så enkelt var det ikke, for under fjorårets bilsportgalla var det ikke Østgaard som fikk utdelt gullmedaljene.
– Amatørmessig
Østgaard selv var på ferie da han fikk beskjed om at han ikke fikk medaljene han trodde han skulle få. Siden den gang har han vært i dialog med NMK og NBF uten å få et tilfredstillende svar.
Parc Fermé har sett e-post-korrespondansen som viser at NBF ved administrasjonssjef Bjørn Erik Hagen viser til at det vil komme en respons så fort noe er klart. Tre uker senere har det ifølge Østgaard fortsatt ikke kommet noen begrunnelse fra forbundet.
Da var det overraskende for Østgaard at generalsekretær Hallgeir Raknerud uttalte seg om saken til Parc Fermé 8. januar. Raknerud peker der på at Østgaard ikke hadde lisens.
– Jeg får jo ikke noe svar fra NBF. Jeg venter egentlig på et svar på min forrige e-post, og det har de sagt i flere uker nå at de skulle komme tilbake til meg på. Det har jo ikke skjedd, og når jeg da plutselig ser at de kommenterer saken i media før de har gitt meg et svar syns jeg jo det er veldig uprofesjonelt.
– Hele gangen i saken, hvordan de har opptredd og den uttalelsen til dere. Det vitner om at de ikke har en god kommunikajson innad i organisasjonen, de har ikke en god kommunikasjon med NMK og at de da tar saken i media før de svarer meg og i det hele tatt noen, uten at det er et offentlig dokument eller noe som sier hva som har skjedd, det syns jeg er ekstremt amatørmessig og veldig uprofesjonelt, fortsetter Østgaard.
Norges Bilsportforbund og NMKs E-sport-komité har fått muligheten til å kommentere saken. NBF og NMKs E-sport-komité har ikke besvart våre henvendelser, mens NMK sentralt ved generalsekretær Heidi Næss ikke ønsker å kommentere saken.
Fikk dekket påmeldingen
Sakens kjerne, og ikke minst forvirring, oppstår ved at det ifølge Østgaard ikke var han selv som skulle betale for påmelding, lisens og klubbmesterskap. Det kommer som følge av en avtale som innebærer at utøverne på E-sport-landslaget skal få dekket påmelding til en rekke løp. Østgaard skal ha fått bekreftet av Daniel Størkersen, som har fungert som teamsjef hos landslaget, at de dekket hans påmelding til NM.
Parc Fermé har også sett korrespondanser mellom Østgaard og arrangør hvor han selv vil forsikre seg om at påmeldingen er i orden. Han tilbyr også å legge ut for sin egen påmelding for å være på den sikre siden. Da møtes han med forsikringer om at påmeldingen hans skal være i orden.
– I regelverket til NM står det at når man får lisens når man er påmeldt, og det jeg har fått vite fra Daniel Størkersen er at landslaget selv har dekket påmeldingen min, så de har betalt for min påmelding, hevder Østgaard.
Skal en lisens være gyldig hos Norges Bilsportforbund, så er kravet at du samtidig er medlem av en klubb tilsluttet forbundet, eksempelvis NMK, som også har flere lokalavdelinger. Østgaard har selv trodd at han var medlem etter at landslaget ordnet det i 2022, og hans forståelse har vært at den ordningen fortsatt gjaldt for landslagsutøverne.
– I 2022 hadde jeg medlemskap i NMK E-sport fordi jeg fikk det for å kjøre en norgescup-runde, og jeg har aldri fått beskjed om at den praksisen er endret. Det har også Daniel Størkesen sagt at han heller ikke har fått noe beskjed fra NMK om at den praksisen skulle endres, så jeg har jo da antatt at jeg har medlemskap hos NMK E-sport også i 2024.
Parc Fermé har forsøkt å få dette bekreftet fra Størkersen selv, men har ikke lykkes å få respons på dette.
Regelverket forvirrer
I ettertid viser det seg at Østgaard står uten noe medlemskap fra 2024, men forvirringen stopper ikke der. For uavhengig av om det har skjedd en feil eller en misforståelse som medfører at Østgaard står uten klubbmesterskap, fremstår det ikke åpenbart at det er et krav i regelverket.
Standard praksis i norsk bilsport er altså krav om klubbmedlemskap for at en NBF-lisens er gyldig, og e-sporten nevnes ikke som et unntak i oversikten over eksempelvis engangslisenser som utstedes. I det hele tatt nevnes ikke e-sport, simracing eller andre begreper assosiert med virtuell bilsport med et ord i NBFs nasjonale sportsreglement (NSR), bedre kjent som «Bilsportboka».
I tillegg legger NBF og NMKs regelverk for E-sport-NM opp til at man kan melde seg på i mesterskapet uten å være medlem av en NBF-tilsluttet klubb, slik det formuleres under syvende avsnitt som omhandler påmelding.
Det ser dermed ut til at det er mulig å melde seg på uten å oppfylle kravene for å ha en lisens, selv om påmelding ifølge regelverket automatisk innebærer en E-sport-lisens hos NBF. Men ettersom Norges Bilsportforbund og NMK E-sport ikke har besvart våre henvendelser, står tolkningen av dette avsnittet i regelverket ubesvart.
– Det står i regelverket at man kan betale 750 kroner for å melde seg på uten å være medlem av en klubb, men at man ved å være påmeldt også får lisens hos NBF. Det står heller ikke noe i regelverket om at det kreves å ha lisens for å delta, sier Østgaard.
Lisenser var heller ikke et tema da Østgaard selv var en av arrangørene i NM på vegne av NBF, den gang under navnet «SimRacing Grand Prix». Sammen med Henrik Furuseth og Joakim Rognlien stod de bak SimRacing Grand Prix mellom 2018 og 2021, med offisiell NM-status fra forbundet.
– Sånn har det også vært tidligere i andre NM, i hvert fall da vi arrangerte SimRacing Grand Prix. Da ble det også delt ut NM-medaljer på Bilsportgallaen, og da hadde vi ikke noe lisenssystem så ingen av de som mottok medalje da hadde lisens.
Østgaard er ikke den eneste som står uten et klubbmesterskap fra 2024. Ifølge påmeldingslister Parc Fermé har sett gjelder dette også 18 andre førere. De står fortsatt på resultatlistene, slik forøvrig også Østgaard gjør. Per dags dato er det kun medaljeutdelingen fra bilsporgallaen som skiller seg fra andre dokumenter fra NM.