Konflikt mellom NMK og NBF:
Derfor fjernes NM-statusen
NMK og NBF avslutter E-sport-samarbeid, men de er uenige om årsaken bak det. De er heller ikke enige om hvorfor Tommy Østgaard ble fratatt gullmedaljene sine.
E-SPORT: Sist helg startet årets E-sport-NM i racing, men denne gangen skjer det uten en offisiell NM-status fra Norges Bilsportforbund. E-sport-NM i rally lider samme skjebne.
– NM-status er det fortsatt fullt ut. Du kan også sette opp et NM. Det er ikke noen beskyttet tittel med mindre det er gjennom Norges idrettsforbund, hevder leder i NMK E-sport Kenneth Pålsrud til Parc Fermé.
Uansett, NM-status eller ei: NMK arrangerer i år sine mesterskap uten sanksjonering eller støtte fra NBF. Tidligere har rally-mesterskapet, som kjøres på EAs WRC-spill, og racing-mesterskapet, som kjøres på plattformen iRacing, hatt NM-status fra NBF. De to andre racing-mesterskapene, som kjøres på Asetto Corsa og Gran Turismo, har ikke blitt anerkjent av forbundet. Det samme gjelder formelbil-mesterskapet.
Misfornøyd med FIAs regelverk
At samarbeidet er satt på pause er begge parter enige om, men hvorfor det har blitt sånn har de ulike forklaringer på. Fra NMKs side er hovedutfordringen et nytt regelverk fra FIA.
– Vi har avtalt med NBF at i 2025 kjører vi NM med kun NMK på grunn av at det har kommet et stort og tungt dokument fra FIA som krever veldig mye ressurser også fra NBF, og de er påtvunget det, forteller Pålsrud.
– Så det krevdes så mye både fra NMK og NBF at det var enklere å droppe samarbeidet?
– Ja, for da kan vi kjøre med norske og helt egne regler, fortsetter Pålsrud.
– Var det NMK som ikke ønsket å fortsette eller sa begge at dette ble for vanskelig?
– Det kom samtidig som vi hadde dette med lisenser og hvordan vi skal håndtere det for fremtiden som kom mot slutten etter NM i fjor, så da fant vi ut at vi nå må bruke våren til på en måte å sette opp reglementet ordentlig for 2026 hvis samarbeidet fortsetter, eller om FIA setter begrensinger på at NBF må gjøre alt alene.
– Det er en kombinasjon av flere ting. Både det med at vi må se på det norske regelverket. Det var planen, også kom FIA-regelverket, også hadde du samtidig det med lisensen, sier Pålsrud.
Lisenser er nemlig et annet punkt hvor NMK og NBF har to helt ulike syn. Mer om det senere.
Uenig i begrunnelsen
Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, er ikke enig i begrunnelsen knyttet til FIAs regelverk.
– Det har jo ikke noe med det å gjøre. FIA har jo vedtatt en «code» som det heter, som de har for alle grener. Det er noe som heter Appendix E fordi man aldri har hatt noe regulering av E-sport i FIA før. Men det er jo en veldig generell sak som man har i alle grener. Den har ingenting med vårt samarbeid med NMK å gjøre, sier Raknerud til Parc Fermé.
Raknerud forteller at det hele handlet om økonomi.
– Det som vi ikke har klart å bli helt enige om der er økonomi. Altså budsjetter rundt det hele der vi fikk et forslag fra NMK, som vi innen en frist som ble satt meldte tilbake at ikke var akseptabelt for oss. Også har vi rett og slett ikke hørt noe mer, fortsetter Raknerud.
NBF mener altså at det rett og slett ble for dyrt. Kostnadene skal blant annet være knyttet til TV-produksjonen av NM-rundene. NMK viser alle rundene direkte på YouTube med blant annet kommentering og en produksjon som ellers minner om en ordinær direktesending fra virkelighetens bilsport.
– Vi har 18-19 forskjellige grener, og det er liksom ikke heldig for oss å ha en gren som drives på en helt annen måte enn de andre. Den store kostnaden knyttet til disse NM-rundene i E-sport er den TV-produksjonen, og det er forståelig det. Men TV-produksjon er alle grenene vi har opptatte av, og det må man jo da prøve å finansiere på forskjellige måter. Så det er den kostnadsbiten vi ikke har blitt enige om.
Det hele henger sammen med at man etter flere års investeringer i E-sport ikke ser den veksten man har ønsket fra forbundets side.
– Vi har brukt mye penger på E-sport siden 2016, det var det første året vi hadde konseptet «Simracing Grand Prix», og det har jo aldri blitt sånn som vi hadde håpet. Hvert år har det vært en kostnad samtidig som at det har vært vanskelig å få det inn i samme ordninger som i andre grener, for eksempel når det gjelder det med lisenser. Det har rett og slett vært en utfordring å få det til å være bærekraftig økonomisk.
– I alle årene siden vi startet har det vært hevdet fra de som er i E-sport-miljøet at det skulle komme inn mange sponsorer, og økonomi har aldri vært noe problem bare man kom i gang, men når vi har holdt på med en ting i 8-9 år uten at det egentlig har utviklet seg noe syns vi det var litt vanskelig å forsvare.
Ulik tolkning
NMK peker altså på regelverket fra FIA som en årsak bak hvorfor de nå arrangerer mesterskap uten å samarbeide med NBF. De mener at det internasjonale bilsportforbundet nå legger listen for høyt.
– Hvilke krav er det som dere opplever som så vanskelige?
– Du skal ha egne seksjoner, du skal ha egne utdannede E-sport-dommere. Vi skjønner ikke helt hvordan du skal bli en godkjent løpsdommer, de tingene er litt uklart. Også skal det være egne domsutvalg i NBF hvis det skal være et NBF-sanksjonert løp. Jeg er jo også Norges FIA-representant for E-sporten, så jeg syns de har lagt listen alt for høyt og litt for mye opp mot virkelig racing, sier Pålsrud.
NMK og Pålsrud er altså klare på at de arrangerer et «NM uten NBF», som er i stikk i strid med hva FIA forsøker å signalisere i sin Artikkel 18 i Appendix E. I første avsnitt heter det at «kun godkjent nasjonalt forbund kan autorisere et nasjonalt E-sport-mesterskap», som i Norges tilfelle da altså handler om «norgesmesterskap».
Videre heter det at et nasjonalt E-sport-mesterskap kan kun organiseres av det aktuelle nasjonale forbundet, eller en annen organisasjon med skriftlig samtykke fra det nasjonale bilsportforbundet.
Samtidig er Raknerud klar på at det omtalte FIA-regelverket ikke ville medført store og kostbare endringer for E-sportens del. Han skjønner lite av at det brukes som begrunnelse fra NMKs side.
– Det regelverket kom lenge etter den økonomiske forhandlingen med NMK pågikk så det blir veldig rart. Det med domsutvalg og alt det har vi. Regelverket fra FIA for E-sport er akkurat som alle andre grener så vi har alt domsutvalg og appelldomstol og alt det der. Det er bare en måte å markere at E-sport også er en gren innenfor FIA, og vi som er knyttet til FIA må følge det, og det er ikke noe problem for oss det for vi har alt det på plass.
Mistet NM-titler
Oppi forhandlingene mellom NBF og NMK oppsto det en litt spesiell situasjon der Tommy Østgaard i utgangspunktet vant E-sport-NM både i racing og rally, men rett før NBFs bilsportgalla var han plutselig fjernet fra listene.
Pålsrud i NMK forteller at de fortsatt ikke har fått en avklaring rundt akkurat hva som skjedde.
– NMK venter på en offisiell avklaring i forbindelse med NM både i rally og racing, forteller Pålsrud.
Men også her foreligger det to vidt forskjellige virkelighetsoppfatninger mellom NMK og NBF.
– Det var avtalt når NBF i samarbeid med NMK startet opp E-sport-landslaget at sjåførene skulle få dekket påmeldingsavgifter til diverse løp så lenge startavgiften ikke var høy. Lisenser var aldri en del av avtalen, forteller Pålsrud, som samtidig påpeker at NMK E-sport ikke har noen oversikt over hvem som har lisens hos NBF.
I følge regelverket for NM i E-sport inkluderer alle påmeldingsavgifter en E-sport-lisens til Norges Bilsportforbund. I skrivende stund har vi ikke fått klarhet i hvem som hadde ansvar for å dekke påmeldingsavgiften for Østgaard.
Raknerud i NBF mener på sin side at det ikke er noe tvil i saken. Østgaard hadde ikke lisens hos forbundet, og han kunne derfor ikke tildeles NM-titlene.
– Det med Tommy Østgaard det er jo så enkelt som at han ikke har lisens hos oss, slår Raknerud fast.
– Det er jo en glipp at han har fått kjørt. Før han begynte med E-sport så kjørte han jo formelbil og greier så han har jo hatt lisens hos oss før, og alle har sikkert trodd at han fortsatt hadde det. Så det var en glipp der, fortsetter Raknerud.
Tommy Østgaard selv ønsker ikke å kommentere saken før det har kommet en offisiell uttalelse fra NBF.
NMKs E-sport-NM i sportsbil, som altså kjøres på plattformen iRacing, startet som nevnt sist helg. I A-finalen på Mugello vant Erik Røseth foran Jo Vegard Goderstad og Roger Fjeldstad Kristiansen. Sesongen fortsetter med Long Beach 12. januar, Road America 26. januar, Sebring 4. februar og Sachsenring 9. mars.