«Hasse» gir alt en siste gang
Hans-Jøran Østreng returnerer denne sesongen til den europeiske scenen for siste gang, men det skjer med litt mindre økonomiske muskler enn han kunne håpet på.
RALLYCROSS: Etter at Hans-Jøran Østreng i fjor kjørte i det noe rimeligere mesterskapet RallyX Nordic vil han markere det som blir hans siste sesong på høyt nivå med å returnere til Rallycross-EM. Det gjør han til tross for at budsjettet denne sesongen foreløpig er betydelig redusert målt mot fjoråret.
– Jeg fant jo ut at dette blir det siste året. Og da tenkte jeg at da skal jeg prøve et siste år i EM og gå ned med seilet til topps, forteller Østreng til Parc Fermé.
– Planen nå er å prøve å legge ut den bilen til salgs og se om det går an å bli kvitt den. Også heller gått på litt NM og sånt igjen. Men da litt mer sånn at du kjører når du har lyst og råd til det - og slippe det maset om å skaffe nok sponsorer og penger. For det er.. det er mye jobb i verkstedet og alt mulig, men det er like mye det maset etter å få inn sponsormidler som tar knekken på meg etter såpass mange år, fortsetter han.
Lite respons i sponsormarkedet
For det har på ingen måte blitt lettere å sikre seg et tilstrekkelig budsjett for å kunne stille opp gjennom en hel EM-sesong. Krevende økonomiske tider kombinert med økte avgifter fra arrangøren og manglende respons i sponsormarkedet gjør det krevende å få kabalen til å gå opp.
– Jeg har møtt på litt flere utfordringer enn ventet. Startavgiften har gått opp litt i tillegg til at krona nå er enda dårligere i forhold til euroen. Også har de innført en cateringtjeneste som vi må benytte oss av. I tillegg så har jeg mista en god del spons. Jeg har misten en tredjedel av sponsorinntektene, forteller Østreng om den noe krevende situasjonen.
– Jeg sendte senest i går en forespørsel til FIA om å få bruke regndekk kjøpt i 2021. Det må spares på noe her!
Den største tvilen er knyttet til løpet i Portugal. I utgangspunktet var planen å droppe den runden, men etter at den ble flyttet fremover på kalenderen kan det henne Østreng «må» reise dit likevel. I så fall gjør han det for å sikre seg en plass i rundene på Lånke og Höljes.
– Det blir en vurdering nå etter Ungarn egentlig, å se litt hvordan det går og hvor mange vi er. Om det ser ut til at det blir fulle lister både i Portugal og på Lånke og alt mulig fremover så er jeg nesten avhengig av å reise til Portugal, sier Østreng.
– Når det er såpass langt unna og det går såpass mange dager og det blir så mye greier så er jeg redd for at det går utover de to siste løpene i Belgia og Tyskland. Jeg har mer lyst til å få kjørt de løpene, men så klart er jo Lånke og Höljes hovedmålene, så vi får gjøre en vurdering etter Ungarn, fortsetter han.
Jakter gode opplevelser
Veien frem til å kjempe blant de fremste i mesterskapet vil sannsynligvis være noe lang. Derfor ligger fokuset i stor grad på å jakte gode opplevelser i sin siste sesong på dette nivået.
– I 2021 kjørte vi fire løp, og jeg var i semifinale i tre av de fire, men det var det løpet jeg ikke var i semifinale som jeg var mest fornøyd med. Så det har jo litt å si å få noen sånne gode omgangstider, eller bare gode rundetider også, for det er jo et nivå hvor jeg egentlig ikke har så mye å stille opp med, sier han.
Hvor mye kjøring det blir i andre konkurranser utover EM-løpene kommer an på hvor mye som er igjen av budsjettet. Etter å ha fått en god opplevelse i Bakkeløp-NM i Lysgårdsbakken i fjor var egentlig planen å stille opp i flere runder denne sesongen for å kunne kjempe om en NM-medalje sammenlagt. Men siden den mye omtalte EM-runden i Portugal ble flyttet endte det med at åpningsrunden i Ungarn går samme helg som åpningsrunden i Hunderfossen. Uansett skal det mye til for at han ikke er på plass i Lysgårdsbakken også i år.
– Er det igjen fire hjul, en bensinskvett og nok til startkontingenten så avslutter jeg vel der oppe, sier han.
PS: Under "kalender" finner du alltid oversikt over terminlistene i både Rallycross-EM og i NM i bakkeløp, i tillegg til over femti andre små og store mesterskap i inn- og utland.