
Nå tar det av i «Store Super»:
Flere letter på sløret over spenstige planer i Rallycross-NM
Mange mener at årets NM-sesong i rallycross blir den villeste kanskje noen sinne. Her kommer flere av ingrediensene.
RALLYCROSS: Allerede rundt sesongfinalen i fjor begynte ryktene og tankene å svirre om at det skjer stadig med i Rallycross-NM. Der «store super», Supernasjonal klasse 4, hadde en enorm vekst og et høyt toppnivå gjennom hele sesongen i fjor, men også der Supernasjonal klasse 3 viste seg å bli en batalje av dimensjoner.
Men Klasse 4 har fått mye oppmerksomet i vinterdvalen. Mye drahjelp fra Andreas Bakkerud og hans elleville Ford Puma-prosjekt, som skal være startgropa av et team med internasjonalt sitt, men hvor flere også har kastet seg på. Enten det være seg nybygg av bil, installering av turbomotor, eller at det bare kommer helt nye folk inn fra utsiden.
Parc Fermé skal fram til sesongstart presentere og kartlegge utviklingen av disse klassene, både klasse 4 - men også etterhvert utviklingen som skjer i de andre klassene. For heller ikke der står det stille.

Pusser opp vinnerbil
En av nyvinningene i årets klasse er de to siste års norgescupvinner i historisk klasse, Amund Walle, som kjøpte bilen til Simen Engsvik.
Engsvik som forøvrig har bygd seg en helt ny Volkswagen Polo med turbomotor, som vi omtalte forrige uke, og som har testet bilen sin denne helgen. Det samme gjorde også lillebror Sander Engsvik, som har fått i stand en helt ny CItroën DS3 til toppklassen.
Walle tar altså steget hele veien, men det er ennå ikke avklart hva han kommer med under panseret til Lånkebanen.
– Om jeg får turbomotor tidsnok, så blir det turbo. Hvis ikke må «sugisen» inn igjen til Hell i verste fall. Men det blir nytt drivverk, nytt utseende på bilen og ny motor, sier Walle til Parc Fermé.
En annen som kommer i Polo er Sivert Svardal, som har kjørt EM de siste årene. Den blide sørlendingen vender tilbake til grasrota, der han sist konkurrerte i klasse 2. Nå blir det toppklassen i en helt nybygd Polo han har fått god hjelp til fra Fredrik Ågedal som har vunnet denne klassen en rekke ganger tidligere.
Stayere med sugemotor
Svardal legger ikke skjul på at han er svært begeistret og gira på å ta tak i kanskje den tøffeste sesongen i norsk rallycross noen sinne.
– Jeg tror dette blir tøft, så blir det gøy å se om turbobilene får kreftene i bakken, sier Svardal, som selv har valgt å stille med en 3-liter og 16-ventilers sugemotor fra Volvo.
– Det blir veldig kult å se om turbo funker. Det er mange usikkerheter rundt det, om hvordan det funker på regn osv. Så det er mange spørsmål som vi får svar på i løpet av sesongen. For nå er det såpass mange av de aller beste sjåførene som satser seriøst, sier Svardal.
En annen med sugemotor blir Marcus Myrseth. Han har forlatt DRIVE-teamet i Trøndelag og står nå på egne bein. Myrseth tar tatt over bilen til Arnt Mago Stutlien og fått god hjelp av Henning Nyberg for restaurering i vinter.
– Vi har endret så å si alt på hele bilen. Det blir helt rått i år! Så får vi prøve å kvalifisere rett i A-finale, så man slipper å kjøre så mange harde finaler, flirer Myrseth overfor Parc Fermé.
Turbofokus og redusert plan

Selv melder Børseth om et mer redusert program for teamet i år kontra tidligere, ettersom Ole Henry Steinsholt nå også har valgt å satse på egenånd. Selv kommer Børseth inn med turbo, men det er ikke gitt at han satser fullt i år.
– Drive støtter både Marcus og Ole Henry i valget med å realisere egne satsninger og føler man gjennom samarbeidet foregående år, har lykkes godt på mange områder. Det skal bli skikkelig spennende å se hva begge to kan klare å få til i 2025, i to forskjellige klasser, skriver Børseth i en e-post til Parc Fermé.
Selv jobber Drive med et nytt konsept rundt sin egen organsiasjon, med et stort biltreffkonsept de kaller for DriveMeet, som skal foregå over hele landet. Dette gjør at Børseth reduserer den sportslige satsingen noe, men helt usynlig blir de ikke. Sammen med Espen Ruud Motorsport og Jonus Racing skal de jobbe med ny utvikling av teknologi, der det første naturlige steget er så se på turboutviklingen.

– Jeg er opptatt av utvikling og vil sammen med Espen og Jonus, se om vi kan klare å lykkes med dette konseptet. Jeg er forberedt på ulike utfordringer og har ikke nødvendigvis noe hastverk, men jeg ønsker å utvikle et konsept som kan fungere i alle bilene våre på sikt. Derfor blir det kun meg i år, og i hvilket omfang får vi se. Først skal alt testes grundig, så får vi deretter vurdere hvilke løp som passer inn. Vi starter nå først med tester neste uke, så får vi da vurdere om det blir NM i 2025, sier Knut Ove Børseth.
Holten kommer senere
Også Daniel Holten blir å finne på startlistene under i alle fall noen runder, men neppe full sesong. Han har hatt mer enn nok med å hjelpe Andreas Bakkerud med sitt Puma-prosjekt, men comebacket på hjemmebane i Vikedal i fjor ga absolutt mersmak.
På siden av Bakkerud-utviklingen har han også puslet med eget prosjekt, selv om det går utover sesongstarten.
– Jeg har fått tak i en 3-liters motor og bygger bilen om til klasse 4, men jeg blir ikke klar med til sesongstart. Håper å få kjørt et par løp på slutten av sesongen, sier Holten, og viser til at det er Klasse 2-bilen til lillebror Åsmund som nå blir bygget om.

Brynte tar steget
Ellers fortsetter Jonas Dalseth Jacobsen kampen i toppklassen, der han spilte bort sjansen på egenhånd på «hjemmebanen» på Momarken i fjor, men den Østfold-bosatte nordlendingen konverterer også han til turbo. Sambygding og BMW-kollega Thomas Bryntesson, regjerende norgesmester i klasse 3, kommer også opp til klasse 4 - med den gamle motoren til Emil Sivesind.
– Jeg skal prøve meg med en vanlig sugemotor, så får vi se om vi klarer å henge med. Men jeg håper det kan gå. Det blir en ekstremt heftig klasse. Når man hører om alle skal kjøre der, så vil man jo bare være med, sier en begeistret Bryntesson til Parc Fermé.
Selv har han internasjonal erfaring bak seg, men tror 2025 blir noe av det hardere han noen sinne har konkurrert i på rallycrossbanen.
– Jeg tør påstå at dette blir en av de hardeste klassene i rallycross på mange år. Uansett klasse og land hvor det kjøres rallycross. Om det blir jevnt mellom de ulike motorene, så er det veldig mange som kan være med å slåss om seire og pallplasser, tror norsk-svensken.
Toyota i toppklassen
Som nevnt bygges det flere nye biler. Herbjørn Haug har vist fram prosjektet sitt med en Skoda Fabia, Bakkeruds Puma-prosjekt og brødrende Engsviks nye doninger er nevnt, og også Svardals Polo er er bygd fra bunn av selv om det chassiset er noe eldre.
Emil Sivesind bytter ut sugemotor med turbomotor, Sindre Madsen Moe har bygd seg en helt ny BMW og Kim Åvar Meland har annonsert sitt rallycrosscomeback, dog i en eldre BMW M3.
En annen såennende nyvinning i klassen - basert på et gammelt TouringCar-chassis - er det Robin Rørvik som står for. Han kommer i intet mindre enn en Toyota Auris kjørt av svenske Sören Hedlund da den var homologert i den tidligere TouringCar-klassen i Rallycross-EM.
Rørvik kommer fra Volvo S40, og tar naturlig nok med seg mye kunnskap fra den bilen. Men - det viktigste - også er her blir det turbo!
– Det er litt for å prøve noe nytt fra S40en, men også litt moro med et karosseri som ingen andre har, såvidt jeg vet. Så får vi håpe at den blir grei, sier Rørvik til Parc Fermé.
Han har allerede kjent på nivået i Rallycross-NMs øverste motorklasse, men har absolutt tro på at 2025 vil nå nye høyder.
– Jeg har troea på at det blir en veldig jevn sesong, med mange forskjellige førere i toppen på hvert løp. Det kommer til å bli helt rått, og man skal være glad om man i hele tatt kommer seg i noen finale, sier Rørvik.