Sivert Svardal:
Går fra EM til «store super» i NM
Rallycross-NMs mest intense klasse får nok et tilskudd før neste sesong.
RALLYCROSS: De siste fire sesongene har Sivert Svardal vært å se i Rallycross-EM. Nå er bilen solgt, og det kapittelet i karrieren slutt.
– Det er selvfølgelig vemodig, men samtidig så er det en tid for alt. I en perfekt verden skulle jeg kjørt dette i 10-15 år til, men når vi driver det selv er det tidkrevende og pengekrevende. Det er ikke lagd til vanlige folk å kjøre EM i supercar, forteller Sivert Svardal til Parc Fermé.
Svardal og teamet rundt han hadde egentlig en treårsplan for den internasjonale satsingen. Den løp til og med 2023-sesongen, men etter gode resultater fristet det å gi gass en gang til for å se hvor høyt det var mulig å komme i sammendraget.
– Det er ikke alltid sånn i bilsport at ting går etter planen. Vi fikk motorproblemer under den første runden og fikk ikke klar bilen til den andre runden, og da hadde vi allerede klar en kjøper til bilen. Så da var det bare å fikse bilen og selge den, sier 24-åringen.
Satset privat
For det er ikke selvsagt å finne en kjøper til en så kostbar løpsbil, og etter flere år der det meste av både tid og penger har gått til å kjøre Rallycross-EM var det på tide å si stopp.
Svardal holder likevel fast på at det ikke er sjanseløst å satse privat i EM, men det er naturlig nok krevende.
– Man må ha med seg sponsorer og man må være villig til å gjøre det som trengs. Det er absolutt ikke umulig å få til en satsing, men å være helt i toppen er krevende. Det å sikte seg inn mot EM-titler og sånne ting som Martin Schanche og gjengen holdt på med, det er nok vanskelig i privat regi. Man kjemper mot folk som driver med dette på heltid, sier Svardal.
Det store høydepunktet fra den internasjonale karrieren er seieren på Lånkebanen i 2023.
– Drømmen var å kunne stå på pallen en gang, og å da klare å vinne et løp var jo helt sinnsykt, forteller sørlendingen.
Tilbake til NM
Selv om EM-karrieren tar slutt legges ikke hjelmen på hylla. Nå er det duket for en retur til Rallycross-NM hvor han fra før har tre gull, men nå skal han bryne seg på vepsebolet i «store super» klasse 4.
– Vi driver og bygger en Polo til supernasjonal klasse 4 i NM.
Det er klassen for bilene med de største motorene, og her er det flere og flere profilerte førere som kaster seg med. Svardal er altså den siste i rekken.
– Klasse 4 er jo noe eget. Det er toppen i NM, og jeg har lenge hatt lyst til å ha en sånn bil. Så da tenkte vi at det er det vi gjør etter supercar-tiden, også ser jeg jo det at det er veldig mange andre som skal slenge seg på så det blir ekstra kult.
Ønsker mer oppmerksomhet
I miljøet og blant dedikerte rallycross-fans var det mange som satte pris på de spennende duellene som ble servert denne sesongen. Svardal fremhever dog at sporten kan nå ut langt bredere, og håper at det blir tatt nye steg for å engasjere folket.
– Jeg føler at NM i rallycross har potensialet til mye mer. Nå har vi hatt en liten oppsving det siste året, men vi få må til å promotere det litt mer ordentlig og få mer interesse rundt det. Rallycross mener jeg er den mest TV-vennlige bilsportgrenen som finnes.
– Nå er det mest de spesielt interesserte som går inn og ser på. Vi må gjøre det litt mer tilgjengelig, for det er mange som har et godt forhold til rallycross. De var kanskje på Lyngås på 90- og 2000-tallet, og alle vet at det var det Martin Schanche holdt på med. Det var en folkesport slik rally var med Petter Solberg og slik Formel 1 har blitt nå. Jeg tror potensialet er høyt, men vi må rett og slett promotere det mer. Nå er nivået såpass høyt at det fortjener mer, fortsetter han.
Neste års Rallycross-NM ruller i gang på Lånkebanen i mai, men på banen Svardal vant EM-runden på i 2023 forventer han ikke å være i toppen fra start.
– Nivået er skyhøyt i klasse 4, og man har veldig mange gode førere. At jeg skal komme inn og vinne det første året synes jeg er veldig usannsynlig, men på sikt håper vi jo å komme opp i toppen. Om vi vet at vi ikke har sjans til å vinne gidder vi jo ikke, så målet med tiden er selvfølgelig å være helt i toppen.