Fjorårets vinnere av Rally Larvik, Frank Tore Larsen og Trostein Eriksen, feiret sammen med andremann Anders Grøndal. Passende nok med Farris.

Få påmeldte til Rally Larvik - men løp blir det uansett

Arrangøren ønsker seg endringer for å tiltrekke flere deltakere, men årets utgave står uansett ikke i fare for å avlyses. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: I slutten av august kjøres den neste NM-runden i rally, og denne gangen er det Rally Larvik som står for tur.

RALLY: I slutten av august kjøres den neste NM-runden i rally, og denne gangen er det Rally Larvik som står for tur.

Men et par uker før start sliter arrangøren med et lavt antall påmeldte. I skrivende stund er det kun 37 biler som er klar til start, og den reduserte startavgiften som egentlig kun skulle gjelde ut forrige uke blir stående ut påmeldingsperioden som går til og med 25. august. 

Kjører uansett

Selv om man hadde håpet på et større startfelt er det ingen fare for avlysning. I utgangspunktet trengs 45 biler på start for at det skal gå rundt økonomisk, men god støtte fra sponsorer gjør at man kommer til å gjennomføre løpet uansett. 

Herman Lie-Nilsen i aksjon under fjorårets Rally Larvik. Sammen med kartleser Vegard Halland utgjør han en av de 37 påmeldingene også i år.

– Det er ikke noe fare for løpet. Vi kommer til å kjøre med 37 også vi selv om jeg regner med at det blir flere, forteller løpsleder Kristian Haugberg til Parc Fermé. 

Selv opplever de å ha gjort en god jobb med markedsføringen med folk på plass på alle NM-runder og på alle løp i Nordic Rally Championship som også er en del av arrangementet, men ryktet har ikke spredd seg like bredt som ønsket. 

– VI ønsker jo å ha et rally som skal være så bra at det skal få et rykte på seg og at det skal spre seg litt i miljøet. Vi har ikke klart det foreløpig.

At det er sesongenes eneste asfaltløp som sliter med deltagelsen er ikke overraskende i seg selv ettersom det bringer med seg ekstra kostnader. I fjor var det 45 biler til start i samme løp. 

– Vi tenker jo at det skjer fordi at vi er det eneste asfaltløpet i NM. Da er det litt tungt for deltakerne med tanke på bygging av bil. De fleste tenker jo at de må ha asfalt-understell selv om vi jo sier at et stivt grus-understell gjør jobben. 

Ønsker annen fordeling

Haugberg peker samtidig på at det er enkelt for førere å droppe det ene asfaltløpet når det nå er mulig å stryke et løp i sammendraget. 

Håpet er at det neste sesong kan være to asfaltløp på kalenderen slik at det blir mer naturlig å satse på begge løp. 

– Det viktigste tiltaket vil være å få et asfaltløp til i NM sånn at det blir to på grus, to på snø og to på asfalt. Da er det ikke like naturlig å hoppe over det ene løpet. 

Men som nevnt blir det løp uavhengig av hvor mange flere som melder seg på, og med god erfaring er arrangørklubben klar til dyst. 

– Vi har alt på stell. Det er en veldig fin organisasjon vi har fått nå med 35 personer som jobber med det. Så vi har en bred stall og det bygger veldig klubb å ha en sånne aktivitet å holde på med. Det er god stemning også begynner vi å bli litt erfarne nå siden det er det tredje året vi arrangerer, slår han fast. 

Powered by Labrador CMS