Aurskog-Høland Rally:
– Litt over stokk og stein, men ikke noe overladding
Demperklikk og nøye analyse av kjøreteknikk er av relativt liten interesse for Christian Sagli. Likevel var det ingen andre med tohjulstrekk som kunne måle seg mot en 42 år gammel Volvo.
RALLY: Han har vist titt og ofte at han er å regne med, men under lørdagens Aurskog-Høland Rally - årets første NM-runde på sommerføre - var det én mann de aller fleste snakket om.
Christian Sagli.
«Best of the rest» totalt, uansett klasse, kun slått av en etablerte Rally2-eliten. Og beste tohjulstrekker. Det var i det hele tatt en optimal dag for Christian Sagli, med storebror Ole Martin i høyrestolen.
Anders Kjær på andreplass havnet drøye halvminuttet bak, med Ib Vegard Andersen bare fem sekunder bak der igjen.
– Få med seg farta ut
Etter en maktdemonstrasjon på en av fartsetappene hadde Sagli en kommentar som er en T-skjorte verdig, hva gjelder tankegang og filosofi hos en sindig, men bestemt rallyfører som debuterte i rally så sent som i 2022.
– Det har gått litt over stokk og stein, men ikke noe overladding, sa Sagli etter mål.
På sosiale medier høster det skryt og hyllest. Rallyprofilen Eyvind Brynildsen uttaler at han regelrett elsker Sagli.
Men på utsiden av rallybilen er han rolig som skjæra på tunet, for å sitere en kjent norsk spillefilm. Like rolig som det er vanskelig å få ham til å sette ord på hvilken unike kode han har knekt, for få om noen andre har vist høyere tempo med bakhjulsdreven rallybil i Norge de siste årene.
– Jeg gjør bare det jeg føler er riktig for meg, sier 29-åringen, som tok sitt første NM-gull i 2022.
– Og hva er riktig for deg?
– Få med seg farta ut…
Endrer knapt oppstell
Så legger han til:
– Jeg vet ikke. Man må ha dagen, og alt må stemme. Og alt må stemme rundt også. Servicefolka er så rolig, og du går ikke rundt og tenker på noe. Alt bare flyter, sier Sagli.
Han kjører på instinkt og har følelsen på hvor han får hentet fart uten å ha fartsoverskudd han legger igjen i hver sving. Inspirasjon av andres kjørestil, forsking på oppsett og understell, og andre akademiske framgangsmåter finnes ikke i Saglis tankegang.
– Nei, egentlig ikke. Jeg har brukt det samme som jeg har hatt hele tiden. Har bytta noen fjører da, legger han til.
Angrer ikke
I NM er han i utgangspunktet hektet noe av da han stod over to av tre NM-runder i vinter. Han planlegger å fullføre sesongen, men valget om å kjøre i Spania kontra Hadeland og Numedal angrer han ikke på.
For Sagli dro sammen med en hel norsk delegasjon til Rally Costa Brava i mars, framfor å bruke pengene på Rally-NM, som endte med at han ble beste nordmann og ikke minst sanket svært verdifull erfaring på asfalt hos en helt annen rallykultur.
– Nei, nei, nei. Overhodet ikke. Det var helt jævlig rått, hele greia, sier Sagli på spørsmål om han angrer i forhold til NM.
– Selv om det koster deg en potensiell NM-tittel med dette tempoet?
– Jajo. Deet.... Det er et par løp igjen da, så vi får se. Det er planen å kjøre det, og det er «itt'no» som er umulig. Vi får ta Larvik først, så ser vi da, understreker han.