NBF jobber i disse dager med flere tiltak for å styrke rallydeltakelsen. Bildet viser forøvrig Kim Andre Nyhus i aksjon under Rally Finnskog i 2018.

Rally:

Nå tar de grep – slik skal deltakelsen styrkes neste år

Bilsportforbundet gjør flere endringer i håp om å få flest mulig til start neste sesong. 

Publisert

RALLY: Nylig ble årets bilsportkonferanse avholdt på Gardemoen, og i rallyseksjonen lå fokuset i stor grad på to ting: kutte kostnader og øke deltakelsen. 

Arne-Ingar Stulen.

RALLY: Nylig ble årets bilsportkonferanse avholdt på Gardemoen, og i rallyseksjonen lå fokuset i stor grad på to ting: kutte kostnader og øke deltakelsen. 

Først og fremst vil det bli mulig for førerne å stryke en av de seks rundene som skal kjøres i neste sesongs Rally-NM. 

– Vi må bare lage ordlyden på den, men det blir sånn at du kan stryke en runde for å se om vi kan få med flere gjennom hele sesongen, forteller leder for rallyseksjonen i NBF Arne Ingar Stulen til Parc Fermé.

Endrer dekkreglene

Slik ser det ut når B-Zero-bilene er i aksjon på Rudskogen.

Det jobbes også konkret med å innføre en billigklasse. Her er utgangspunktet B-Zero, som har vært en suksess med stor deltakelse i racing. 

– Vi har jo sett litt på den B Zero-serien som er for racing, de småbilene. Så der jobber vi allerede med å se om vi kan få den inn i rally, sier Stulen.

Et annet tema som ble diskutert på konferansen var dekkbegrensning, og der går det mot å strupe inn ytterligere før neste sesong.

 – Der tror jeg vi skal strupe inn enda litt til. For de fleste i nasjonal er det jo ikke noe dekkbegrensing fordi det er såpass mange at de fleste har ikke så mange hjul å kjøre med, forteller Stulen uten at den eksakte begrensningen er klar på nåværende tidspunkt.

Forbundet vil også følge Sverige og Finland og bestemme et fast utstikk på syv millimeter på vinterdekk. Dette vil ikke bli aktuelt for 2024, men det kommer til å innføres fra og med 2025-sesongen. Formålet er blant annet å fjerne dekkene med ni millimeter utstikk. 

– De er supergromme i en etappe eller to også er de rett og slett kaputt etter det. De som har råd har de og kjører fort mens andre ikke har mulighet, sier Stulen som selv har kjørt rally i mange år.

På konferansen ble det også brukt tid på å fortelle om de ulike tilskuddsordningene klubbene har mulighet til å søke på. 

– Det er mulig for klubbene å søke om tilskudd for saker og ting, men vi ser i rally at det ikke blir gjort. Det er penger tilgjengelig men det blir ikke søkt på. 

Vil ivareta nykommerne

Basert på tilbakemeldinger fra både førere og publikum om at det er veldig rotete å finne frem med tanke på påmelding, resultatlister også videre blir det lagt fokus på å samle ressurser på rallynm.no - nærmere bestemt ved å legge ut de aktuelle Sportity-kodene.

– Det er jo rallyførere vi har med å gjøre. De er jo stort sett best på å kjøre rally og ikke så gode på hverken å melde seg på eller å finne frem, humrer Stulen.

Et annet fokusomåde vil fremover være å ivareta de ferskeste førerne i sporten. 

– Vi ser at vi har mange på lisenskurs og at vi har mange debutanter, men vi ser ikke helt hvor de blir av de, forteller Stulen.

– De prøver et løp eller to også faller de fra av ulike årsaker, fortsetter han.

Derfor vil det bli gjennomført tiltak for å i større grad sørge for at ferske førere føler seg velkommen i miljøet og ute på løp. 

– Vi prøver nå i samarbeid med arrangørene å ta mer vare på de. Lage egne plasser på service, kanskje ha en fadderordnin.. sånne type ting som skal gjøre det lettere for nye folk som kanskje ikke har en kompis som kjører rally å føle seg velkommen, fortsetter han. 

Stulen foreslår samtidig å eget et system som gjør det lettere å følge opp de utøverne som har vært på kurs men som raskt faller fra. 

– Jeg tenker at vi kanskje må lage et system med de vi har på kurs slik at vi kan kontakte de etter en stund.

Powered by Labrador CMS