IndyCar-sesongen er over for i år. Men hvem skal kjøre for de ulike teamene i 2025?

Vanskelig for Hauger:

Disse førerne kjemper om de siste setene i IndyCar

Silly season er uforutsigbart i IndyCar, men nå begynner setene å fylles opp. Hvem kan kapre de siste plassene?

Publisert

RACING: Årets sesong er over i IndyCar, og nå handler alt om hvem som skal kjøre hvor i 2025. I en silly season som har vært enda mer kaotisk enn vanlig begynner stadig brikkene å falle på plass, og følgelig spisses kampen om de gjenværende setene. 

RACING: Årets sesong er over i IndyCar, og nå handler alt om hvem som skal kjøre hvor i 2025. I en silly season som har vært enda mer kaotisk enn vanlig begynner stadig brikkene å falle på plass, og følgelig spisses kampen om de gjenværende setene. 

Selv om en rekke seter er fyllt opp gjenstår fortsatt åtte plasser. De er fordelt på teamene Chip Ganassi, Dale Coyne, Juncos Hollinger, Prema og Rahal Letterman Lanigan. 

Noen av setene har dog navnelapper på seg, selv om ingenting er bekreftet. Det forventes eksempelvis at Kyffin Simpson fortsetter i Chip Ganassi. 

For flere av de andre førerne fra årets grid, som står uten et bekreftet sete i 2025, venter en mer usikker fremtid. I tillegg kommer flere utenfra med et ønske om å slippe til i det prestisjefylte mesterskapet.

Logan Sargeant

Logan Sargeant er ferdig i Formel 1. Blir IndyCar det neste kapitlet i amerikanerens karriere?

Etter at Formel 1-karrieren tok slutt har Logan Sargeant rettet blikket mot sitt hjemland og IndyCar. I november skal han teste for Meyer Shank Racing. 

Selv om teamet ikke har et sete tilgjengelig gir det Sargeant verdifull erfating, og kanskje kan han også imponere andre team. Det er dog utfordrende å få et sete nå ettersom de fleste teamene som fortsatt trenger førere også trenger penger. Selv om Sargeant bidro økonomisk for å kjøre i Formel 1 er det ikke ventet at han vil bruke store summer for å kjøre i IndyCar. 

Sargeant har blitt linket til blant annet Prema tidligere, men det er usikkert om de ønsker å gå for to unge førere. Fra før har de signert Callum Ilott. 

Felipe Drugovich

Formel 2-mesteren fra 2022 har vært på sidelinjen i Formel 1 de to siste årene. Nå jobber han mot en fremtid i IndyCar, og denne uken testet han for Chip Ganassi. 

Den testen gikk bra, men det er i utgangspunktet ikke plass til en fører til hos det teamet. Det kan dog være en mulighet til å vise seg frem til andre team, eller for en fremtidig åpning hos Chip Ganassi. 

Jamie Chadwick

Jamie Chadwick etablerer seg mer og mer i amerikansk racing.

Jamie Chadwick kom seg ikke oppover den europeiske formelbil-stigen etter å ha vunnet W series flere ganger, og hun tok derfor turen til USA og Indy NXT. I år sikret 26-åringen sin første seier i mesterskapet som ligger op nivået under IndyCar, og til slutt endte hun på 7. plass i sammendraget. 

Nylig fikk hun en smak på IndyCar-livet ved en test for Andretti. Om hun skal kjøre IndyCar i 2025 må hun dog forlate Andretti-familien. I tillegg er Chadwick klar på at hun ønsker å være topp forberedt når sjansen kommer. 

– Jeg vil ikke bare gjøre opp tallene i IndyCar. Det kommer til å ta tid for meg, men jeg vil være der fordi jeg fortjener å være der og at jeg kan være konkurransedyktig. Fra testen vet jeg at jeg kan være konkurransedyktig, men bare hvis jeg har alt til rette for meg med all styrke. Så å finne ut den biten kommer til å være neste steg, forteller hun til Racer.com

Theo Pourchaire

I likhet med mesteren fra året før, Felipe Drugovich, kjemper den regjerende Formel 2-mesteren om å få en plass i IndyCar. Forskjellen er at Pourchaire ikke har med seg penger, og det ser ut til å gjøre situasjonen vanskelig. 

Pourchaire har dog imponert i de løpene han fikk for McLaren, før det samarbeidet tok slutt på spesielt vis. 

Juri Vips

Estlenderen, som i norske øyne kanskje er aller mest kjent for å ha krasjet i Baku i 2022 slik at Dennis Hauger vant det hovedløpet i Formel 2, har siden den kontroversielle exiten fra Red Bulls juniorakademi tatt steg i USA. 

24-åringen har fått sjansen i tre IndyCar.løp, og han har også imponert flere. Det har foreløpig ikke materialisert seg til et fast sete, men det kan hende at det går veien denne gangen. Vips nevnes først og fremst i forbindelse med et av de ledige setene hos Rahal Letterman Lanigan Racing.

Dennis Hauger

IndyCar har sammen med Formel E og Langdistanse-VM vært et ønskelig mål for team Hauger, men det har hele veien sett ut som at IndyCar er det fjerneste alternativet. 

 – Vi har jo noen muligheter i noen team hvor vi har tilbud, også er det noen andre steder der vi kanskje må prøve å jobbe oss litt mer inn. Spesielt i IndyCar. Det er litt mer ukjent terreng også fordi vi er i Europa og det er i USA. Det er jo bare naturlig. Så er det å klare å jobbe seg inn litt der og se muligheter der. De andre stedene er det litt mer åpent for meg, men det er et hardt marked i alle seriene, sa Hauger til Parc Fermé i sommer. 

I ettertid har manager Harald Huysman bekreftet til Parc Fermé at det er aktuelt å kjøre en fjerde sesong i Formel 2. Om det ikke dukker opp store millionsummer rundt Hauger fremstår det per nå lite sannsynlig å lande i et av de gjenværende setene på neste års IndyCar-grid. 

Daniel Ricciardo

Kjemper han egentlig om et sete? Det er litt usikkert. For kort tid siden var Daniel Ricciardo fortsatt Formel 1-fører, og det er ikke selvsagt at han ønsker å hoppe inn i et nytt mesterskap.

I tillegg har Ricciardo til tross for sin sterke tilknytting til USA uttrykt skepsis til en eventuell IndyCar-karriere. 

– IndyCar skremmer meg fortsatt!, sa Ricciardo i Singapore før det ble kjent at han er ute av Red Bulls førerkabal. 

– Det er ingen garanti for at jeg vil være fantastisk ved å gjøre noe annet. Kommer det faktisk til å roe kløen og gi meg det jeg vil ha? Jeg vet ikke. Jeg vil nok si mer nei enn ja, fortsatte han ifølge Racer.com

Romain Grosjean

En som i likhet med Ricciardo har vært skremt av IndyCar tidligere er Romain Grosjean, men han kjører nå også oval-løpene. Det er dog usikkert om han får fortsette i 2025. 

Juncos Hollinger skal ha muligheten til å forlenge med Grosjean. Kanskje gjør de det, men det kan også hende at de ser andre veier. 

De andre

I tillegg til førerne som er nevnt så langt finnes en rekke andre kandidater. Linus Lundqvist, Rinus Veekay, Conor Daly, Sting Ray Robb, Pietro Fittipaldi og Enzo Fittipaldi er noen av førerne som kan ende opp i de ledige setene. 

Flere av disse førerne regnes også som mer aktuelle for fulltidsseter i 2025 enn det en del av de tidligere nevnte førerne er. Det handler i stor grad om hvor mye penger de kan bringe med seg. 

Siden det bare er oktober er det også god tid til å lande overraskelser. IndyCar er kjent for mye, men ikke for å være forutsigbart. 

Powered by Labrador CMS