Theo Pourchaire er ikke lenger en del av McLaren.

McLarens komplette kaos

I Formel 1 kjennetegnes McLaren av stabilitet på førersiden med to talentfulle førere på langvarige kontrakter. I IndyCar er situasjonen en helt annen.

Publisert

INDYCAR: Kaoset startet i fjor da teamet hadde signert Alex Palou, som også har vært tett knyttet til teamets utviklingsprogram ved tilhørende Formel 1-testing. Men Palou ombestemte seg og ble værende i Chip Ganassi, og denne konflikten har utviklet seg til en rettslig tvist.

INDYCAR: Kaoset startet i fjor da teamet hadde signert Alex Palou, som også har vært tett knyttet til teamets utviklingsprogram ved tilhørende Formel 1-testing. Men Palou ombestemte seg og ble værende i Chip Ganassi, og denne konflikten har utviklet seg til en rettslig tvist.

Uansett sto McLaren med et ledig sete ettersom at Felix Rosenqvist uansett var ferdig i teamet. Da falt valget ned på David Malukas.

Null løp

David Malukas poserer stolt mellom teamsjef Gavin Ward og McLaren-sjef Zac Brown. Lykken ble dog ikke av den langvarige sorten.

Malukas startet sesongen med en skade, og det skulle vise seg at han aldri kom til å kjøre et løp for McLaren. 

Mens Malukas var ute kom Callum Ilott inn som reserve. Briten som kjørte IndyCar for var et rutinert kort å hente inn, men da løpene krasjet med Ilotts hovedsatsing i Langdistanse-VM med Jota-teamet måtte man finne en ny erstatter. 

Da var det duket for Theo Pourchaires første mulighet i IndyCar. Fjorårets Formel 2-mester så ikke ut til å være særlig nærme en Formel 1-sjanse, og han hadde hatt en svak start på sesongen i Super Formula i Japan. Etter to løp hadde han bevist nok til å bli signert på fulltid ut sesongen sett bort fra Indy 500 hvor Ilott igjen hoppet inn. 

Men lykken varte ikke lenge. Kort tid etter at franskmannen hadde gått ut i sosiale medier med sin glede over å få kjøre på Laguna Seca kommende helg fikk han beskjed om at tiden i McLaren var over. Pourchaire ble plutselig vraket til fordel for Nolan Siegel. 

Tøft valg

Nolan Siegel ble i fjor nummer tre i IndyNXT (nivået under IndyCar) og har i år tatt en løpsseier i samme mesterskap. Han har i tillegg kjørt i andre seirer, ikke minst i LMP2 på Le Mans hvor det ble seier. At han er talentfull er det liten tvil om, men hvorfor signerte de ikke bare Nolan Siegel med en gang?

– Jeg ville løyet om jeg jeg sa at vi ikke har sett på han en stund. Da vi satte Theo i bilen var Nolan dedikert til sesongen i IndyNXT, så med kollisjonene der og med hans begrensede program med Coyne så ikke en full sesong ut til å være en mulighet, sa teamsjef Gavin Ward. 

Men da Siegel droppet et IndyNXT-løp for å hoppe inn som reserve hos Juncos Hollinger Racing endret dette seg raskt, og fremfor å vente til 2025 ville man få inn unggutten med en gang. 

– Det ble ganske klart at det logiske å gjøre, dog ikke det emosjonelt enkleste, var å spole frem å få han i bilen så fort som mulig. 

Ironisk nok kom den muligheten som et resultat av at teamets faste fører Augustin Canapino sto over løpet etter at fans av han og teamet hadde kommet med dødstrusler til nettopp Pourchaire etter at de to hadde vært involvert i en krasj. 

Tross reaksjonene som har kommet rundt den spesielle situasjonen ser teamet fremover. 

– Med en gang vi vinner kommer ingenting til å huske dette, sa sportsdirektør Tony Kanaan. 

Pourchaire selv har foreløpig ikke uttalt seg om vrakingen, og det er uvisst hva som blir det neste for hans del. 

Powered by Labrador CMS