En ny Formel 1-helg er like rundt hjørnet, og førerne har som vanlig møtt pressen.

Dette sa Formel 1-førerne før løpshelgen i Kina

Lewis Hamilton går ut mot Max Verstappen, McLaren-førerne prøver å kvitte seg med faovrittstempelet og Carlos Sainz forteller om banne-samtaler med FIA. Her er en oppsummering av hva som rører seg i Formel 1-paddocken før løpshelgen ruller i gang. 

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: En ny løpshelg nærmer seg, og førerne har igjen uttalt seg om både det ene og det andre. Dette er noen av de mest interessante samtaleemnene i paddocken. 

FORMEL 1: En ny løpshelg nærmer seg, og førerne har igjen uttalt seg om både det ene og det andre. Dette er noen av de mest interessante samtaleemnene i paddocken. 

Paddocken minnes Eddie Jordan

Dagen i Kina ble i størst grad preget av Eddie Jordans dødsfall. Den karismatiske iren, som mest av alt er kjent for å ha grunnlagt Jordan-teamet på 90-tallet, vil bli savnet i paddocken. 

Medieintervjuene med førere og teamsjefer var unnagjort da den triste nyheten kom, men i sosiale medier har en rekke team og andre aktører delt sine kondolanser. 

Hadjar svarer Marko

Forrige løp i Australia rakk ikke å starte før Racing Bulls-rookie Isak Hadjar krasjet ut i regnværet. Hendelsen medførte sterk kritikk fra Red Bulls mektige rådgiver Helmut Marko, som omtalte det hele som et pinlig tårevåt show. 

– Jeg hadde Helmut på telefonen en dag senere, og alt er bra. Jeg har kjent ham i noen år nå. Jeg er vant til hvordan han fungerer, forteller unggutten. 

Hadjar fikk en støttende klem fra Lewis Hamiltons far Anthony etter krasjen i Melbourne, samt en melding fra Lewis selv senere samme dag. Lewis fremhevet også sin støtte til unggutten i møte med mediene i Kina. 

– Jeg husker hvordan det var i begynnelsen, og jeg ville virkelig prøve å være der så mye jeg kan for Isack. Døren min er åpen, sa Hamilton.

Hamilton om radiomeldingene

Lewis Hamilton hadde på sin side en frustrerende Ferrari-debut i Australia, og utover diskusjoner rundt Ferraris merkelige strategivalg ble radiomeldingene mellom Hamilton og hans nye ingeniør Riccardo Adami et sentralt tema i etterkant av løpet. 

Hamilton selv mener det hele blåses opp, og at det sammenlignet med utvekslingene mellom Max Verstappen og hans løpsingeniør Gianpiero Lambiase ikke burde få så stor oppmerksomhet. 

Lewis Hamilton.

– Samtalen som Max har hatt med en ingeniør gjennom årene, overgrepene som stakkaren har tatt, og dere skriver aldri om det, men dere skrev om den minste diskusjonen jeg hadde med min, sa Hamilton. 

– Til syvende og sist blir vi bokstavelig talt bare kjent med hverandre, så etterpå tenker jeg: «Hei bro, jeg trenger ikke så mye informasjon, men hvis du vil gi meg dette, er dette stedet jeg vil gjøre det. Dette er hvordan jeg føler meg i bilen, og på disse punktene er dette når jeg trenger og ikke trenger informasjonen.» Det er det det handler om, det er ingen problemer, det er gjort med et smil og vi går fremover, fortsetter Ferrari-føreren. 

Lawson svarer Brown

I tillegg til Hadjar ble det en vanskelig helg for flere rookies. Vanskelig ble det også for Liam Lawson, som ikke lenger er noen rookie. Likevel er han under sterkt press som Max Verstappens teamkamerat i Red Bull, med tilhørende forventninger. 

Det har ført til tidlige diskusjoner rundt Lawsons fremtid, og en av flere som mener Red Bull burde valgt Yuki Tsunoda er McLaren-sjef Zak Brown. 

– For å være ærlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva Zak sier. Jeg tror egentlig aldri jeg har snakket med ham, og jeg har ikke lest noe på sosiale medier de siste to ukene, sa Lawson. 

– Det er viktig å ha en god helg, for det er åpenbart det vi er her for å gjøre. Jeg tror ikke vi kan gå inn i en spiral etter ett løp, men vi har så klart alle høye forventninger uansett. Melbourne var så klart under mine personlige forventninger, så vi ser bare etter å ha en god helg, fortsatte Red Bull-føreren. 

McLaren toner ned dominansen

Lando Norris og Oscar Piastri er favoritter før helgens løp i Kina enten de vil det eller ikke.

I Australia så McLaren ut til å ha full kontroll utover Oscar Piastris avkjøring, som kostet han andreplassen i løpet. Konkurrentene er klar på at McLaren er i ferd med å seile fra allerede nå, mens Lando Norris på sin side ønsker å tone ned det hele. Mesterskapslederen forventer tøffere konkurranse fra Ferrari og Red Bull. 

– Det er et annet løp, det er en annen helg, så jeg vil ikke si at vi er sikre på at ting kommer til å bli akkurat som de var, og jeg forventer å få litt mer konkurranse fra Ferrari denne helgen, og vi så hvor raske Red Bull har vært, så de er ikke ute av det. De er like raske. Jeg tror at når ting er perfekt som de var i kvalifiseringen, har vi en fordel, men de er absolutt ikke langt bak, forteller Norris. 

Teamkamerat Oscar Piastri ønsker også å avslå forslagene om at McLaren vil være siverene hele sesongen. 

– Det er bare ett løp, og det har vært en bane som har vært konkurransedyktig for oss de siste par årene, selv når bilen vår ikke var like dominerende som en Red Bull. Så jeg tror vi kommer til å komme til forskjellige baner der vi kommer til å slite mer. Det er helt sikkert, sa Piastri. 

Verstappen-spekulasjoner

Max Verstappen imponerte med andreplass i Australia, og tilsynelatende var ikke Red Bull så langt bak McLaren som fryktet. Likevel ruller ryktene videre om en mulig exit fra teamet. 

Igjen har McLaren-sjef Zak Brown uttalt seg, og han tror at Verstappen vil forlate Red Bull til fordel for Mercedes. 

– Jeg tror han kommer til å gå på slutten av dette året. Mest sannsynlig til Mercedes. Det har vært snakk om Aston Martin også, med Adrian Newey som kom inn. Men enn så stor som Adrian er – og han er den største noensinne – trenger du et helt team rundt deg. Du trenger kulturen. Det tar tid. Hvis jeg skulle satset ville jeg satset på Mercedes. I løpet av de siste 10 årene har de vunnet mesterskapet syv eller åtte ganger. I fjor vant de fem løp. De har stabilitet. Vi vet at Toto liker ham. Og jeg tror vi alle føler at Mercedes-motoren er best utstyrt med tanke på de nye reguleringene, sa Brown. 

Haas i krise

Haas-sjef Ayao Komatsu har grunn til å være bekymret.

I Australia viste en rekke team lovende takter. Et av de teamene var Sauber som nå ikke lenger regnes som gridens svakeste team. Den rollen er det nå Haas som fyller etter en svak start på sesongen. 

Teamsjef Ayao Komatsu tror ikke dette var en uheldig helg. Haas jobber i motbakke. 

– Jeg tror ikke det er en engangs ting. Det var en stor overraskelse vi overhodet ikke hadde forventet basert på Bahrain-testingen, sa Komatsu. 

– Bahrain-testingen var ikke perfekt, men vi hadde ikke på langt nær forventet noe så ille som Melbourne, fortsatte Komatsu. 

Thailand på programmet?

Alexander Albon slo til med femteplass i årets første løp. Nå håper han på et løp i Thailand.

Kina markerer den første asiatiske destinasjonen for året, og kanskje blir det flere stopp på kontinentet i fremtiden. Denne uken var Formel 1-sjef Stefano Domenicali på plass i Thailand for å diskutere et mulig gateløp i hovedstaden Bangkok med statsminister Paetongtarn Shinawatra. 

– Jeg var glad for å møte Paetongtarn Shinawatra, Thailands statsminister, og teamet hennes i dag for å diskutere deres imponerende planer om å arrangere et løp i Bangkok. Jeg ser frem til å fortsette diskusjonene våre i ukene og månedene fremover, sa Domenicali.

Alexander Albon er både britisk og thailandsk, men han kjører under det Thailandske flagget i Formel 1. Williams-føreren skal diskutere temaet med Domenicali, og er naturligvis spent på prosjektet. 

– Jeg tror vi skal møtes senere om det. Men det er veldig spennende, helt klart for meg selv, men jeg tenker også for oss alle, ikke bare meg selv. Thailand er et fantastisk land, og jeg er sikker på at folk som faktisk har vært i Thailand vil gå god for det. Jeg vil være spent på å forhåpentligvis en dag vise kollegene mine kulturen og maten i Thailand, sa Albon.

Sainz om bannegate

Banning har blitt et hett tema i Formel 1-paddocken, og ikke minst i Rally-VM der førerne denne helgen unngår å svare i intervjuer som en protest mot FIAs strenge bøter mot banning. 

Carlos Sainz ble nylig direktør i Formel 1-førernes forening, og har uttalt seg etter at førerne har hørt fra FIA om saken. Inntrykket er at det ikke vil komme meningsløse straffer knyttet til uheldige hendelser. 

– Jeg setter virkelig pris på sunn fornuft, og denne gangen må jeg si at sunn fornuft seiret. For meg var det veldig tydelig, veldig forståelig, og vi kan forhåpentligvis gå videre fra det, sa Sainz. 

Slik det fremstår nå vil ikke ord som ikke er diskriminerende eller rettes mot eksempelvis dommere medføre straff når det skjer på teamradio i opphetede situasjoner, mens banneord brukt i intervjuer og pressekonferanser derimot kan bety store bøter. 

Powered by Labrador CMS