
Formel 1:
Fem ting å se opp for i Kina
Før årets andre løpshelg i Formel 1 er det flere spørsmål enn svar i Formel 1-paddocken.
FORMEL 1: Sesongen er i gang, og etter en intens start i regnværet i Australia sist helg er det allerede denne helgen klart for ny spenning i Kina.
Men hva kan vi forvnete i Shanghai? Her er fem ting å se opp for i Formel 1 kommende helg.
Årets første sprinthelg
Allerede i årets andre løpshelg er det duket for det første av seks sprintløp. Det byr på spenning i seg selv, men det som kanskje er aller mest interessant er tidsklemma det skaper
En sprinthelg byr alltid på utfordringer for teamene med kun en trening til forberedelser, og det gjelder i spesielt stor grad så tidlig i sesongen etter at de også fikk en annerledes helg i Australia grunnet baneforholdene. Teamene som hadde problemer i Australia hadde nok ønsket seg tre treninger denne helgen.
I tillegg har flere team støtt på forsinkelser i forsendelser fra Australia til Kina, noe som medrører at McLaren, Mercedes, Red Bull og Aston Martin først kunne starte oppsettet av sine biler onsdag. Teamene frykter ikke at ting ikke vil bli klart i tide til den første og eneste treningen på fredag, men det hele gjør en allerede hektisk helg enda mer stressende.
Mini-DRS

Husker du mini-DRS? Dette ble et hett tema i fjor, spesielt knyttet til McLarens bakvinge i Baku. I høy fart var vingen såpass fleksibel at det viste seg en ekstra åpning, som ga en viss DRS-effekt.
Dette ble slått ned på den gangen, men nå skjerpes regelverket ytterligere etter at det var tegn til at blant annet McLaren fortsatt hadde en viss effekt av dette i Melbourne. Fra og med denne helgen går det maksimalt tillatte mellomrommet ned fra 2 millimeter til en halv millimeter. I Kina er det 0,25 millimeters slingringsmonn, mens det fra og med Japan blir slått ned på alt over en halv millimeter.
Red Bull er teamet som har kjempet hardest for strengere kontroll av dette, og de vil følgelig være godt fornøyd nå. Det gjenstår dog å de hvor mye denne åpningen hadde å si for McLaren, som var et klart steg foran konkurrentene i Melbourne.
Kommer McLaren til å dominere?
For selv om McLaren kan miste litt marktrykk grunnet strengere kontroll av bakvingene kan mye tyde på at McLarens største fordel per nå er hvor bra de klarer å ta vare på dekkene.
Dette så man spesielt i kvalifiseringen der McLaren-førerne klarte å holde sine myke dekk «i live» lenger enn de andre, og følgelig satte betydelig bedre tider i den siste sektoren.
Men var det McLaren som var så mye bedre enn alle andre, eller var det andre toppteam som ikke levde opp til eget potensial?
Klarer Ferrari å rydde opp?
Er av toppteamene som ikke leverte i Australia var Ferrari. Bilen er ikke nødvendigvis svakere enn forventet, og teamet kan fint kjempe om pallplasser allerede i Kina, men det avhenger av at Fred Vasseur får orden i rekkene.
Først og fremst må Ferrari ordne opp i sitt store problem: strategien. Få forstår hvordan de meldte seg ut av pallkampen med feilaktige strategiske valg i det regnværet kom innover banen mot slutten av løpet.
Kina GP 2025 | |||
Fredag 21. mars | |||
Formel 1 | Kina Grand Prix | Trening | 04:30 |
Formel 1 | Kina Grand Prix | Sprintkvalifisering | 08:30 |
Lørdag 22. mars | |||
Formel 1 | Kina Grand Prix | Sprintløp | 04:00 |
Formel 1 | Kina Grand Prix | Kvalifisiering | 08:00 |
Søndag 23. mars | |||
Formel 1 | Kina Grand Prix | Løp | 08:00 |
At det hele ble krydret med tidvis dårlig stemning mellom førerne og egne løpsingeniører gjorde det hele langt verre. Spesielt var det mye kjekling mellom Lewis Hamilton og hans nye ingeniør Riccardo Adami. Fortsetter parodien, eller finner Ferrari tilbake til ro, orden og fart?
Er Haas årets Sauber?
Før årets sesong var de fleste eksperter og fans pent enige om at Sauber lå dårligst an. Få trodde at de kunne kjempe om noe mer enn noen få poeng som pynt til en noe trist sisteplass.
I Melbourne slo Nico Hülkenberg til med syvendeplass, og han sikret med det flere poeng til teamet enn det de klarte å skrape sammen i hele 2024. Haas var på sin side på bakfoten hele helgen, og fremstår nå som det klart svakeste teamet på griden. Med kun en trening å finne ut av problemene på er det knyttet stor spenning til om Haas klarer å snu skuta.