– Det er kult å vinne landsfinale også, men dette er jo det største jeg har gjort
«From zero to hero», som kommentatorene sa. Man kan kanskje Höljes-bragden for Ole Henry Steinsholts store internasjonale gjennombrudd.
RALLYCROSS: Fra den spede begynnelse i crosskart, via juniorklassen i rallycross og etterhvert med tohjulsdrift på seniornivå. Ole Henry Steinsholt (20) har gått gradene, men etter å ha blitt suspendert i 2021 for brudd på gulflaggregelen så forsvant han fra bilsportens rampelys en liten stund.
Og etter å ha brukt hele 2022 på å bygge opp karrieren sin på nytt igjen, så skulle han starte sesongen med den ene nedturen etter den andre, og det som nok er hans aller tyngste helg noen sinne - sett bort ifra utelukkelsen etter NM-runden på Gardermoen i fjor.
Bommet på antall testdager
For alt som gikk galt, gikk galt. Først fikk han fem minuspoeng i det hele tatt før løpet startet. Han hadde blitt invitert til test på Lånkebanen 20. mai, som han takket ja til, med et tidsperspektiv som i utgangspunktet er innenfor regelboka i Rallycross-EM. For der kan du teste inntil 21 dager før det skal kjøres EM-runde på samme bane.
Jeg syns jo det er kult å finne landsfinale på hjemmebane, men dette må være det største. Det er jo et litt annet nivå.
- Ole Henry Steinsholt.
Men - RX2e-reglementet står på egne ben utenfor EMs sportsreglement, selv om vinneren av den elektrsiek RX2e-klassen får FIAs status som europamester. For der er det ikke 21 dager som gjelder, men 56 dager - noe Steinsholt ble felt på.
– Jeg hadde jo hatt mer poeng om jeg hadde blitt hjemme fra Lånke, så det er jo ikke så galt dette, smiler Steinsholt etter den svært sterke finaleinnsatsen i Höljes.
Men som om ikke det var nok; for tillegg til den skjeve starten var han også involvert i flere hendelser ute på Lånkebanen for to uker siden, deriblant en disk etter at han krasjet med Pablo Suarez. En førerfeil Steinsholt tok på seg skylden på.
I tillegg fikk han to reprimander for to mindre hendelser, men like fullt betyr to reprimander ytterligere minus fem poeng. Med andre ord gikk han inn i Höljes-helgen med totalt minus fire poeng etter at poengene for totalresultatet ble lagt på.
– Jaja, nå er jeg i hvert fall på plussiden av poengene, sa Steinsholt til Parc Fermé, med en god dose selvironi underveis i Höljes-helgen.
Lettet
For med såpass få deltakere i klassen til at en semifinalebillett uansett er sikret, så var også mesterskapspoengene i boks. Og det skulle ende med nesten full pott, 21 poeng av 23 mulige, så er han nå på 17 poeng totalt i RX2e-mesterskapet.
Fra en mørk helg på Lånke endte altså Höljes med et karrierehøydepunkt uten sidestykke.
– Fram til nå hadde jeg masse andreplasser. Nei altså, dette må være det største. Jeg syns jo det er kult å finne landsfinale på hjemmebane, men dette må være det største. Det er jo et litt annet nivå, sier unggutten fra Larvik.
Det skinner i øynene på han at lettelsen er enorm og av revansjen er komplett etter ikke bare nedturen på Lånke, men generelt hvor tung jobb det har vært å komme på hesten igjen etter utelukkelsen.
– Det er deilig det, altså. Endelig å kunne vise litt potensiale igjen og vise hva man er god for.
Vil gjøre rent bord
Isak Sjökvist leder mesterskapet nå med 36 poeng, fem poeng foran Nils Andersson. Hele 19 poeng ned på lista finner vi Steinsholt, som uten Lånke-tabbene ville vært ni poeng bak. Det gjenstår tre løp i RX2e, nærmere bestemt Lydden Hill i England, Mettet i Belgia og Estering i Tyskland.
Steinsholt har på ingen måte gitt opp nå som han kjenner på flytsonen. Og selv om det bare har vært ti biler til start i løpene, så er kampen om de gjeve medaljene i toppen beintøffe.
– Alt er mulig. Vi ligger bare på syvende plass nå, så det er litt tungt. Men vi kan vinne de tre siste løpene, sier 20-åringen selvsikkert og bestemt.