Rallycross-VM, Höljes:
Tilbake på VM-pallen – men denne gang fikk erkerivalen revansje
– Jeg kan bare skylde meg sjøl. Det var jævlig klønete, sier Ole Christian Veiby da han inviterte Timmy Hansen til andreplassen i finalen.
RALLYCROSS: Snakkisen var stor etter VM-runden på Lånkebanen for to uker siden. Sammenstøtet mellom Ole Christian Veiby og Timmy Hansen, som endte med disk til Veiby og sluttkjørt løpshelg for svensken, etterfulgt av sterke reaksjoner og relativt krass ordbruk mot hverandre.
En klassisk rivalisering med andre ord, mellom to utøvere helt i toppen i Rallycross-VM som begge har ambisjoner om å tukte den ubestridte eneren, Johan Kristoffersson.
Ingen av dem klarte det da det gjaldt som mest i søla i Höljes søndag ettermiddag. Kristoffersson fortsatte som han alltid har gjort og tok en svært, svært overlegen seier. Bak han var det dog kniving, atter en gang mellom Veiby og Hansen, men av det litt renere slaget denne gang.
Det var Veiby som hadde føringa i finalen, men i den kjente velodromsvingen bommet nordmannen på inngangen og lagde en stor luke på innsiden, og Hansen lot seg ikke be to ganger om å benytte muligheten. Samme feil som kostet ham semifinale-seieren i kamp mot lillebror Hansen, Kevin.
Nærmer seg Johan
Og derifra og ut var det umulig for den norske Volkswagen-føreren å ta igjen svensken i Peugeot de resterende rundene i finalen.
– Litt synd med den. Det er så fort gjort. Det var så vanskelig å kjøre, og der ble det bare glattere og glattere, sier Veiby til Parc Fermé, som ikke skylder på noen andre faktorer da Hansen glapp forbi ham.
– Jeg kan bare skylde meg sjøl. Det var jævlig klønete, legger han til.
Men en mager trøst; årets første pallplass er et faktum etter en sesongstart med mye stang ut og det han ved begge anledninger har kalt «for dårlig betalt».
For ser man farten ute på banen, så er det liten tvil om at det er Volkswagen-bilene til KMS som har overtaket på konkurrentene i den elektriske VM-klassen.
– Vi mangla litt i semifinalen og finalen, så det må vi se mer på. Men vi må ta med oss det som er bra i helga. Vi nærmer oss Johan veldig, i alle fall på tørt. Så det er moro å kunne tukte han litt. Det var nesten superpole denne gangen også, sier 27-åringen, som var fattige 73 tusendeler bak kvalifiseringsrunden som setter startgriden til første omgang.
– Vært de raskeste bilene
Kristofferssons overlegenhet handler ikke bare om at han er rask på banen. Veiby mener tempoet til teamkompisen setter ham i en mer komfortabel og kontrollerbar situasjon, mens Veiby på sin side har vært innblandet i flere hendelser som oppleves som uhell og utenfor hans kontroll hittil denne sesongen.
– Det er deilig få pallplass nå, og vi er tilbake der jeg syns vi skal være. Det har vært litt stang ut med litt forskjellig, men vi har vært de raskeste bilene i år. Vi har vært én og to på hver superpole.
– Men ser du retrospekt noe du kunne gjort annerledes for å unngå uhellene, når du ser hvordan Johan holder seg unna?
– Klart, en ting er at han den klart raskeste ute på banen, men når du begynner helgen med å vinne superpole, vinner heatet og er raskest, nye pole, også ny pole igjen. Da er man i en flyt. Vi begynte å komme der litt i går og var best etter Johan på poengene. Men når man er i flytsonen, så går ting også lettere, sier Norges eneste fører i VM-klassen.
To til semi - én til finale
Ved siden av VM-klassen er også EM-klassen med de gamle Supercar-bilene fortsatt et høydepunkt for publikum. Til semifinale kvalifiserte to nordmenn seg, Andreas Bakkerud og Sivert Svardal, mens Hans-Jøran Østreng, Frank Valle og Tom André Sætnan måtte parkere bilen etter fjerde omgang.
Det ble nedtur for Bakkerud som ikke kom seg fra semifinale, mens Sivert Svardal på sin side hadde en kanonstart og tok ledelsen fra andre rekke - foran Robin Larsson. Svardal holdt koken en stund, men ble hakket for treg mot Larsson etter at alternativsporet var unnagjort, men andreplass i semifinalen sikret en god finalebillett fra andre rekke.
Her hadde ikke Svardal en like god start, og det ble tidlig klart at det ikke ble noe kopi av den sensasjonelle seieren fra Lånkebanen. Etter en krevende finale møtte den blide sørlendingen ta til takke med sisteplassen blant de seks beste bilene.