Derfor tok det over ett år å godkjenne Martins nybygde rallybil
Spesialistgrupppen til Statens Vegesen mener saken rundt Martin Nygårds nybygde rallybil var ferdig behandlet allerede i februar 2024. Martin skal selv ikke ha blitt opplyst om dette før begynte å bygge om bilen på nytt.
RALLY: Det var i forkant av Rally Finnskog forrige uke at rallyfører Martin Nygård fikk en etterlengtet gladmelding. Hans nybygde BMW M3 E36, som var et prosjekt gjennom 2023 til sesongstarten i 2024, ble endelig godkjent etter mer enn ett års ventetid. En byggeprosjekt hele nasjonalmiljøet i norsk rally hadde hørt om og ventet spent på.
Årsaken til at det tok så lang tid skyldes at byggeprosjektet skjedde på et allerede ombygd BMW-karosseri, som ikke kan godkjennes på nytt fra vegmyndighetene uten en eventuell dispensasjon. Det er Statens vegvesens spesialistgruppe for om- og oppbygde kjøretøy, SFOOR, som står for saksbehandling før den eventuelt kunne sendes til endelig godkjenning av vegvesenet, og Nygård uttrykte stor misnøye over saksbehandlingstiden og kommunikasjonen fra SFOOR.
Selv oppfattet Nygård at det var en ventetid på tre til fire måneder fra de hadde søkt dispensasjon.
Like, men ulike biler
– Med den ventetiden som var tenkte vi at vi like gjerne kunne rekke å bygge en ny bil. Så da gjorde vi det, med tanke på å beholde buret, i stedet for å leite Tyskland rundt etter et nytt karosseri fri for rust. Så da brukte vi gulv, bakpart og tak og gjorde en skjøting slik at vi kunne rekke å få kjørt litt i 2024, sa Nygård til Parc Fermé om hvorfor de tok deler av den allerede bygde rallybilen og skjøtet på frontpartiet fra et annet karosseri.
Statens Vegvesen har nå respondert på Parc Fermés omtale fra forrige uke, og mener at Nygård i utgangspunktet hadde fått godkjent sitt opprinnelige byggeprosjekt, dersom han hadde hatt mer is i magen.
De omtaler hans byggeprosjekter som «bil 1» og «bil 2», hvor den første bilen er hans opprinnelige prosjekt, mens bil 2 er det som er endt opp som dagens bil fordi Nygård fikk inntrykk av at den første bilen ikke ville bli godkjent.
– Vi vil bemerke at «bil 1», som først ble vist, var ferdig behandlet fra vår side i januar 2024 og dermed kunne ha blitt godkjent allerede tidlig i 2024. Det var bileier selv som valgte å ikke sluttføre prosessen med «bil 1» men heller starte ny sak med «bil 2», sier SFOOR-leder i Statens Vegvesen, Arne Amdahl Bakkevig, til Parc Fermé.
Senere korrigerer han måneden fra januar til februar.
Mente han ikke fikk svar
Nygård erkjenner i ettertid at litt mer tålmodighet mest sannsynlig ville ha gitt en raskere saksbehandling. Samtidig er han klar på at han ikke ble opplyst om sakens reelle status, der SFOOR mener at saken var behandlet ferdig, og at kun formaliteter etter dette gjenstod for at bilen kunne godkjennes.
Selv hadde de planlagt å kjøre den spanske runden Rally Costa Brava i mars to måneder senere, der arrangøren på eget initiativ tillot at Nygård kunne stille med bilen. Men Nygård mener altså at informasjonen de fikk ikke var tilstrekkelig for å at veien til godkjent bil var kort.
– I ettertid er det litt vår skyld, som jo er ergerlig. Men vi maste hele tiden, og det eneste vi fikk til svar var at det var ventetid. Hadde de sagt at de faktisk jobbet med saken, så hadde det holdt. Men vi fikk vite at det var ventetid, og den første beskjeden gikk ut på at det ikke var lov å bygge om på nytt. Vi oppfattet det som et nei. Derfor bestemte vi oss i stedet for å bygge en ny en, svarer Nygård.
I et nytt tilsvar skriver vegvesenet at Nygårds kontakt med vegvesenet 21. februar ble besvart 26. februar med spørsmål om bilen fortsatt skulle benyttes i rally ettersom den ble avskiltet dagen før. Avskiltningen skyldtes forsikringskostnader og at den skulle registreres på nytt når det var aktuelt å bruke den igjen.
Vegvesenet skriver videre at det ble sendt vedtak fra Autosys 1. mars til Nygård, en drøy uke før løpet skulle kjøres i Spania. Så vegvesenet mener at Nygård ble orientert i god tid, selv om dette skjedde nærmere månedsskiftet februar/mars.
– Det er ikke riktig at Nygård ikke ble gjort kjent med at saken var til behandling og at det var forventet snarlig svar. Nygård bekreftet selv til Statens vegvesen at «bil 1» kun var avskiltet med tanke på å spare forsikring og at det fortsatt var aktuelt å få svar i saken, sier Bakkevig.
Ble ikke opplyst
Fordi SFOOR-gruppa forstod at Nygårds søknad på det nye byggeforsøket inneholdt mange deler fra den første bilen som ble behandlet, så skapte det ny forvirring hos vegvesenet som igjen skapte en ny forsinkelse på saksbehandlingen. Ettersom det ikke lenger eksisterte noen bil i det som de hadde behandlet ferdig i januar, så kompliserte dette den nye søknadsprosessen ytterligere, slik vegvesenet nå legger det fram.
SFOOR mener de heller ikke fikk tilstrekkelig med informasjon fra Nygård om at bilen det ble søkt om på nytt, i stor grad bestod av komponenter fra bilen de akkurat hadde behandlet.
– Kunden kunne selv påvirket saksbehandlingstiden ved å være åpen om at bil nummer 2 som ble fremstilt til kontroll i realiteten var en skjøtet bil. Kunden opplyste ikke om at bilen faktisk var skjøtet der forpart er fra «bil 2» og bakre to tredjedeler av bilen i realiteten er «bil 1», det vil si fra samme bil som først ble vist. Fordi dette ikke ble opplyst til oss, måtte vi bruke lang tid på å ettergå alle opplysninger om bilen, for å være sikre på hvilket kjøretøy som faktisk var inne til kontroll, forteller Narjord, som selv også understreker at saksbehandlingen har tatt lenger tid enn ønsket.
– I kompliserte saker søker medarbeiderne i SFOOR råd hos hverandre, for å kvalitetssikre saksbehandlingen og sikre likebehandling av kundene. Når vi godkjenner et kjøretøy, så skjer det etter en grundig vurdering av om kjøretøyet oppfyller kravene i regelverket, legger Narjord til.
Det er bilsportutøveren Arne Petter Sjåheim, der hans daglige yrke er seniorinspektør hos Statens Vegvesen i Sarpsborg, som får æren av Nygård for saksgangen fikk fart på seg nå på nyåret. Etter dialog med vegvesenets avdeling i Mysen kom de endelig fram til godkjent søknad, som gjorde at bilen kunne vises og formelt godkjennes av vegvesenet.
Tar selvkritikk
Selv om Nygård selv ikke har vært spesielt imponert over kommunikasjonssflyten og håndteringen av saken, erkjenner han at han selv hadde mulighet til å påvirke saksgangen raskere enn det de endte med å gjøre gjennom å bygge opp bilen på nytt. I alle fall om de hadde vært trygge på at første visningen i realiteten var OK.
– Vi tar litt selvkritikk på det i etterkant. Men vi var desperate på å få stand i bilen til Spania, og fikk aldri vite i januar at den første bilen kunne bli godkjent, sier 29-åringen.
Debuten i Rally-NM kom altså under Rally Finnskog sist uke, hvor han fullførte til en hederlig sjetteplass i den knallharde nasjonalklassen for eldre tohjulsdrevne biler.