Steffen Bjerknes viser stolt fram sitt nye glis, en relativt unik BMW 2002, i alle fall i moderne norsk forstand. Og han fikk mye oppmerksomhet for doningen han tok med seg til Finnskogen.

Steffens nye historiske perle vakte oppsikt på Finnskogen

Glem Volvo 240, Ford Escort og Volkswagen Golf. Den norske historiske klassen har fått et nytt unikt tilskudd takket være Steffen Bjerknes.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: For mange sperret opp øynene da han rullet inn til Kongsvinger med en nyinnkjøpt BMW 2002. Et ikon av en tysk modell det har gått svært få av i norsk rallysammenheng de siste årene.

RALLY: For mange sperret opp øynene da han rullet inn til Kongsvinger med en nyinnkjøpt BMW 2002. Et ikon av en tysk modell det har gått svært få av i norsk rallysammenheng de siste årene.

– Det er vel den eneste i Norge nå, sier Steffen Bjerknes til Parc Fermé.

Bilen er kjøpt fra Sverige, og tidligere eid og kjørt av Lars Randau - som døde i mai i fjor. Bjerknes har ikke gjort noe med bilen etter at han kjøpte den, og var spent på debuten på Finnskogen denne helgen.

Må fornye HTP

Selve kjøringen gikk bedre enn forventet, og til slutt endte han opp på en syvendeplass i den historiske klassen av 18 startende, og følgelig en fjerdeplass i NM-sammenheng ettersom flere svensker kjørte.

– Jeg fryktet at dette var veldig vondt å kjøre, da den er gammeldags med snekkestyring og trommelbremser brak. Men jeg er positivt overrasket. Den er stabil og fin, sier Vestfossen-karen.

Steffen Bjerknes og kartleser Vegard Halland i aksjon under Homsjøen-etappen under Rally Finnskog.

Bilen har per i dag ikke fornyet HTP-godkjenning, men norske regler åpner for at man får kjøre to løp i en testfase før den pålegges HTP-papirer for videre godkjenning.

HTP står for «Historic Technical Passport» og er FIAs stempelgodkjenning på at bilen er i henhold til datidens regelverk - som er hele prinsippet med den historiske klassen. Antakeligvis er det bare en formalitet for å få fornyet HTP-.dokumentet igjen.

– Jeg har bare gått over den og ikke gjort noe mer med den. Den er slik da «gammer'n» kjørte den. Dessverre har han jo gått bort nå, sier Bjerknes.

Tiltrukket av NM

Med andre ord; den er ganske så standard. Det er satt på Bilstein-dempere, men utenom det er den relativt original. Det er formelt sett 190 hestekrefter under panseret, men Bjerknes mener dette kan optimaliseres.

– Jeg tror faktisk det er mulig å få til noe. Jeg kunne sikkert kjøpt en Volvo og gjort det bedre, men jeg syns det er litt kult med noe annet. Jeg lokkes litt av de små bilene.

– Er dette noe å ta NM-gull med?

– Nei, ikke enda. Men jeg har sett i de historiske papirene at jeg kan gjøre den ganske mye grommer enn nå. Så på sikt så vil jeg sikkert prøve å oppgradere den litt.

For Bjerknes innrømmer at klassens økte status dette året gjorde at han har gått vekk fra tradisjonell nasjonalklasse, selv om han ikke anser seg som noen gullkandidat i klassen med denne bilen.

– Jeg ble interessert i historisk da jeg fant ut at det var NM og greier. Så da måtte jeg kaste meg rundt. Jeg syns det var litt kult, og fikk enda mer lyst til å kjøre. Så da tenkte jeg at vi måtte få til noe, slår han fast.

Powered by Labrador CMS