Andreas Bakkeruds nyeste bil, en Ford Escort MK2.

Derfor har Bakkerud kjøpt enda en rallybil

Andreas Bakkerud eier nå tre rallybiler, og den siste i rekken betyr litt ekstra for hele familien. Spørsmålet er når vi får se bergenseren i aksjon på skogen igjen.

Publisert

RALLY: Andreas Bakkerud skal i år kjøre Rallycross-NM som en del av en ambisiøs satsing med eget team, som skal kulminere i å kjøre VM med eget team om et par års tid. 

RALLY: Andreas Bakkerud skal i år kjøre Rallycross-NM som en del av en ambisiøs satsing med eget team, som skal kulminere i å kjøre VM med eget team om et par års tid. 

I mellomtiden, og faktisk som en del av det prosjektet, har Bakkerud nå kjøpt seg en tredje rallybil: en Ford Escort MK2. 

– Jeg har sett at Sivesind og gjengen som blir konkurrenter til året kjører rally og styrer på med bakhjulstrekkere. Er det noe jeg ikke har kjørt veldig mye av så er det bakhjulstrekkere, så jeg har egentlig vært på utkikk etter en sånn bil og plutselig dukket den her opp da. Og det står litt nært familien med en MK2 Escort, forteller Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Spesiell bil

Andreas Bakkerud brukte sin første lønn fra Hoonigan-teamet til å kjøpe en Ford Escort MK2.

Rallybasen, Parc Fermés egen tjeneste over alle norskregistrerte rallybiler, viser at Bakkeruds nye bil først ble registrert 3. mai 1977. Siden den gang har ti personer står som eiere av bilen, og nå er det altså Bakkeruds tur. 

Se alle eierene i Rallybasen! 

Men dette er ikke første gang han er borti en slik bil. Bergenseren har nemlig en lang historikk med Escort MK2. Hans far og hans onkel har begge kjørt MK2 i Rallycross-NM, og han har selv eid både en gateversjon og en som har blitt brukt til iskjøring. Nå var det på tide med en gjenforening. 

Far og sønn Bakkerud med farens MK2. Åge Bakkerud kjørte i Rallycross-NM tidlig på 2000-tallet, mens Andreas snart er tilbake i NM for fullt.

– Den første lønningen jeg fikk fra Hoonigan Racing brukte jeg til å kjøpe en MK2 escort, en gatebil da. Også når koronaen kom solgte jeg Escorten for å kjøpe en rallybil istedenfor til å trene med, som jeg har enda, men jeg har alltid tenkt at jeg skulle kjøpe en tilbake, forklarer Bakkerud. 

Og selv om man kan tenke at kjøpet er litt på siden av rallycross-prosjektet stemmer ikke det. Faktisk er den en sentral del av det for teamet rundt Bakkerud. 

– Jeg vil ha en vil vi kan ha det litt gøy med og skape litt engasjement, sier han.

– Nå når vi skal inn i rallycross har jeg fått med meg en del mekanikere, og da er det kanskje en mulighet for de å kjøre denne bilen om vi for eksempel tar den med oss på de ulike banene vi skal teste på. Rett og slett for å skape et engasjement innad i gruppe, fortsetter Bakkerud.

Overrasket pappa

Om det ikke er gøy nok å kjøpe rallybil fra før så ble det hele gjort enda litt bedre ved at det kom som en overraskelse på Bakkeruds far. 

– Han visste ikke noe om at jeg hadde kjøpt bil, og han er litt frustrert over meg siden jeg har to rallybiler fra før og et omfattende rallycross-prosjekt. Han er veldig på at man ikke skal eie så mange ting for da er det tingene som eier deg, mens jeg er mer sånn «men jeg har sykt lyst på den!». Jeg burde kanskje kjørt en vanlig firehjulstrekker siden jeg må låne bil hver gang jeg skal på fjellet, men istedenfor så kjøpte jeg en Ford Escort MK2. 

Men til tross for skepsisen var reaksjonen positiv, i alle fall foreløpig. 

– Det var ren glede fra far. Jeg tror han ble veldig satt ut. Og han har egentlig ikke nevnt så mye om de andre tingene som jeg trodde han skulle nevne, så foreløpig har det vært en suksess, humrer Bakkerud. 

Og Andreas må håpe på at pappa Åge forblir fornøyd, for det er nemlig han som har den nødvendige kunnskapen for å holde en såpass gammel bil i drift. 

– Jeg skrur litt men ikke så veldig mye. Det er en gammel bil som ikke kommer til å starte hver gang, og der er jo faren min mye flinkere enn meg så jeg trenger han for at dette prosjektet kan bli bra. Han har fått masse jobb! 

Vil kjøre Numedalsrally

Andreas eier nå tre rallybiler, og han var sist i aksjon med sin Subaru Impreza GDB under Rally Sørland i fjor sommer. Nå vurderer han 

– Du vet at du ikke kan ha tre rallybiler stående uten å kjøre rally?

– Det var noen som nevnte Numedalsrally, og det er jo et rally jeg egentlig har tenkt til å kjøre. Jeg har bare ikke hatt tid til å begynne å trene noe særlig, Jeg må ha inn ganske mange timer med notetrening. Jeg er så ufattelig dårlig på noter!

Men tross lite bakgrunn med noter vurderer Bakkerud altså å stille til start om en drøy måned. Det store spørsmålet er i så fall i hvilken bil han hadde møtt opp i. 

– Egentlig med Subaruen, men jeg burde gjort det med Escorten. Subaruen går mye bedre og firehjulstrekk er det jeg kan mens Escorten er mer ute på tynn is, men det hadde vært gøy å gjøre det med Escorten med pappa i høyrestolen. 

Dog spørs det om pappa Åge er klar for oppgaven. I forkant av Rally Tron i 2023, som til slutt ble avlyst grunnet snøvær, var han tilsynelatende meget nervøs over å skulle sitte i høyrestolen.

– Vi skulle kjøre Rally Tron i 2023 da det ble avlyst. Han var sinnsykt nervøs! Han var dårlig i magen i to uker, og i det de sa at det var avlyst så gikk det en time så var han helt fin igjen. 

– Så først må du vurdere hva du skal utsette faren din for, også må du velge bil?

– Yes! Jeg tror det er hyggeligere for han i Mk 2 Escort enn at vi skal ligge i 220 kilometer i Subaruen, avslutter Bakkerud. 

Powered by Labrador CMS