Derfor meldte Andreas seg på Rally Tron helt spontant
En kombinasjon av ledig tid, sympati for arrangør og trangen til å skremme sin egen far fikk fart på tastaturet hos Norges fremste rallycrossprofil.
RALLY: Sent torsdag kveld tar vi telefonen til en som i dette momentet passerer Synnfjellet med trekkvogna og en åpen bilhenger med en Subaru Impreza på. I andre enden sitter rallycrossfører Andreas Bakkerud, på vei til årets siste løp i Rally-NM, med rallybilen han primært bruker på sponsoreventer og som han kun har kjørt én test med før bakdekket eksploderte.
Og med en far ved sin side som aldri har deltatt i rally eller lest så mye som en note før, som nå får hovedoppgaven med å være potetsekk og sekretær for sin 31 år gamle sønn, som bare har ett rally selv på baken, fra Numedalsrally 2017.
Lenger til Alvdal enn til LA
Rallycrossproffen blir altså rallyamatør, og gjennomfører deltakelsen i Rally Tron på ekte grasrot vis.
– Vi har ingen mekanikere med, vi har bare en bil på henger med fire nye dekk på som skal holde løpet ut, og planen er at den bilen skal tilbake på hengeren igjen etter løpet. Vi stiller dessverre ikke mannssterke, sier Andreas Bakkerud på en skurrete telefonlinje gjennom Totens utkanter, med kursen staket nordøstover mot Flåklypa-land i Østerdalen.
Gjentakende kommer denne ironiske frasen fra bergenseren som lever av å kjøre rallycross på andre siden av kloden.
– Det er så JÆVLIG langt unna Bergen. Det har jeg funnet ut nå. Vi bor i nisseland i forhold til alle andre som kjører rally. Det er lengre å reise dit enn å dra til LA. Det kan jeg love deg, skyter Bakkerud ut.
Planla Numedalsrally
Han hadde fått med seg at arrangøren slet med påmeldinger. Lenge stod det på 36 deltakere. Plutselig tikket det inn en 37. deltaker etter at arrangøren KNA Fjellregionen kunngjorde at det blir løp åkke som.
Og uten å blunke, og uten å spørre sin far, så meldte Andreas på far og sønn.
– Så måtte vi fikse et kurs hos NBF så han fikk tatt ut lisens. Jeg hadde jo min lisens fra 2017, og uansett fornyet jeg lisensen i år fordi jeg hadde tenkt å kjøre Numedalsrally. Så gikk ikke det, så ble det mye reising, det ble barn og alt dette her. Men nå så hadde jeg plutselig en helg ledig. Og når jeg i tillegg så bildene av hvordan det ser ut på Tron...
Det konstaterer Bakkerud før han atter en gang skyter ut hvor «jævlig langt» det er til Alvdal fra Bergen.
– Ute etter arv
Og ved siden av han sitter altså pappa Åge som med frivillig tvang er med. Begge er nærmest garantister for at Andreas ikke kommer til å få servert en eneste note. Så fredagens kveldsetapper blir jo mildt sagt en prøve å bestå i første omgang, skal man ha håp om å fullføre løpet med stil.
– Andreas sier dette er en gave, men jeg tror han bare er ute etter arv, skyter det fra bakgrunnen i telefonen.
Det er pappa Åge, vet du, som er med på guttetur til Østerdalen med en aldri så liten skrekkblandet fryd.
– Amatørmessig
Om det neppe kommer til å gå fort, så stiller Andreas i alle fall opp med stort pågangsmot, og ekte kjærlighet overfor både sin egen kjøreglede men også for arrangører og publikum som tar turen opp til minusgradene på Tronfjellet.
Like lite som han kommer til å få noter, etter eget utsagn, så kommer han neppe til å sette nye fartsrekorder men sin Subaru, som for ordens skyld kjøres i klasse 13.
– Alt blir amatørmessig. Men enkelte ganger er det det som funker, ass! konkluderer Bakkerud.
Som nevnt er altså 37 deltakere påmeldt, som er rekordlavt i Rally-NM denne sesongen. Verken Ole Christian Veiby eller Anders Grøndal stiller i toppklassen, hvilket betyr at samtlige medaljer der allerede er avgjort.
Størst spenning er det i klassene for nyere og eldre tohjulsdrevne biler. For de eldre firehjulsdrevne bilene må Petter Sæves Waskaas bare ta seg til mål for å sikre NM-gullet.