Mads Østberg, Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen og Ole Christian Veiby er noen av våre fremste rallyførere, men ingen av de stiller opp under den svenske VM-runden.

Derfor dropper de norske å kjøre Rally Sverige

Den norske deltakelsen i Rally Sverige har tradisjonelt vært høy, men slik er det ikke lenger.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Denne helgen kjøres Rally Sweden. Løpet har utover noen få utgaver av Rally Norway vært det nærmeste vi kommer et hjemmeløp i VM, og det har vist seg på startlistene.

RALLY: Denne helgen kjøres Rally Sweden. Løpet har utover noen få utgaver av Rally Norway vært det nærmeste vi kommer et hjemmeløp i VM, og det har vist seg på startlistene.

Parc Fermés oversikt viser at toppåret var 1988 med 14 biler med nordmenn til start. Fra 1998 til 2020 var det minst tre biler med nordmenn i på plass, og i denne perioden er det flere gode toppnoteringer, eksempelvis 11 i 2012 og 10 i 2016. 

Se hele oversikten her - og søk etter år eller fører for flere detaljer!

Men så kom nedturen i norsk deltakelse. I 2022 returnerte løpet etter en covid-avlysning året før, og det skjedde nå i Umeå i Nord-Sverige grunnet bekymring for snømangel i Värmland. Denne gangen hadde vi fire nordmenn til start fordelt på to biler, i 2023 var det kun Ole Christian Veiby og hans kartleser Torstein Eriksen som kjørte, og i 2024 var det ikke en eneste nordmann i aksjon. 

I år står vi igjen med en nordmann til start ved Jørgen Eriksen, som er kartleser for Pontus Tidemand i WRC 2. Riktig nok er både Pontus, Oliver Solberg og Isak Reiersen litt norske tross sine svenske flagg foran navnet, men deltagelsen er uansett langt unna det som en gang var. 

Høye kostnader

Eyvind Brynildsen er i Umeå, men ikke for å kjøre.

Så hvorfor har det blitt slik? Vi spurte noen av de fremste kandidatene. 

Eyvind Brynildsen er på plass i Umeå, men det er som TV-ekspert. NM-lederen trekker frem høye kostnader som årsaken til at han ikke er på plass med kjøredressen på. 

Mads Østberg, her fra EM-runden i Sverige i fjor.

 – Det er bare for dyrt. Rally har tatt av. Du mister litt gleden med det når det har blitt så sinnsykt dyrt, forteller NM-leder Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.

Mads Østberg har deltatt 14 ganger, men til tross for internasjonal satsing med Citroën har han ikke kjørt løpet siden 2020. Også han peker på prislappen.

– Jeg tror nok for det meste det har med budsjett å gjøre. Det burde vært flere aktive nordmenn der, og jeg skulle gjerne vært der også, men det krever et veldig stort budsjett, sier Mads Østberg. 

Ole Christian Veiby er den føreren som har holdt den norske deltakelsen oppe de siste årene, og ofte har det skjedd med gode resultater, men dette blir den andre utgaven uten Kongsvinger-mannen til start. Sannsynligvis er ikke en retur nært forestående. 

Ole Christian satser primært på rallycross, og prioriterer ikke Rally Sverige.

– Det gir meg ikke så mye egentlig. Jeg elsker jo å kjøre svenskerally og har mange gode minner med det, men jeg kunne ha stilt opp der og vunnet uten at det hadde tatt meg noe videre. Da blir de blitt sånn at «ja men han vant jo fordi han er norsk eller svensk». Man har vært i toppen der i mange år, jeg kjørte der sist i 23 og kjempet med Oliver, men det medførte ikke noe mer den sesongen heller. Så det er egentlig bare en stor utgift. Det er vanskelig å samle inn penger til å kjøre WRC 2, forteller Veiby som de siste årene har prioritert prosjekter som Rally Legend. 

– Også skal jeg ikke legge skjul på at om det hadde vært her nede i Värmland og man hadde kjørt noen etapper på Finnskogen kan det hende man hadde lagt mer ned i å skaffe noen sponsorer og få kjørt, fortsetter Veiby. 

Frank Tore Larsen venter til våren før han skal kjøre løp i Sverige.

Frank Tore Larsen har vært mannen å slå i Rally-NM de siste sesongene. Larsen kjørte også Rally Sweden i 2012 og 2015, men de siste årene har han valgt å fokusere på EM når det gjelder utenlandskjøring. 

– Det er litt todelt. Nummer en er at kostnadene knyttet til å kjøre en VM-runde er så høyr at for min del er EM et bedre alternativ. Også er det nummer to at løpet var mye mer attraktivt når det gikk i Värmland, forteller Frank Tore Larsen. 

Så mye koster det

Men hvor dyrt er det egentlig å kjøre Rally Sweden i WRC 2 spør du?

– Rally Sweden koster fort 500.000 norske kroner, så er nok ikke så mange som er villig til å svi av så mye penger på et enkelt løp når man ikke kjører det mesterskapet, forklarer Østberg. 

– Skal du være med i toppen i Rally2 med test og alt du trenger er det snakk om over en million kroner, anslår Brynildsen. 

– Du skal kjøre test og du skal gjerne kjøre noen NM-løp i forkant for å være godt forberedt. Jeg gidder jo ikke å stille opp der uten å vite at jeg kan kjempe om seieren. Da ryker du fort på et par millioner, sier Veiby. 

– For vår del vil vi være på minimum 5-600.000 kroner for å kjøre en VM-runde sånn vi gjør det helt privat og så enkelt som mulig. Skal du leie deg inn i et team og ha full backing er nok det på minimum en million, forteller Larsen. 

Fra vinter til sommer

Mads Østberg over Colin's Crest under den svenske EM-runden.

En årsak er også at nordmenn har et alternativ på sommerstid. Etter at den svenske VM-runden gikk fra å kjøres rett over grensa, ja til og med delvis på vår side av grensa, til å kjøres i Nord-Sverige ble det en ny vår i Värmland med en EM-runde kjørt på sommerstid. 

– Jeg tror nok at flere sikter seg inn på den svenske EM-runden, og at det nok er rimeligere og gir bedre synlighet for de som stiller, forteller Mads Østberg som sannsynligvis skal kjøre full EM-sesong også i år. 

– For min del så forholder jeg meg til det mesterskapet jeg satser på og allerede har støtte til, fortsetter Østberg. 

Ikke minst har EM-runden blitt et godt alternativ for førerne som til vanlig kjører hjemme i Norge. Frank Tore Larsen skal kjøre også i år etter gode opplevelser der de siste par sesongene, og han får sannsynligvis selskap av en rekke nordmenn. 

Frank Tore Larsen har imponert i Royal Rally of Scandinavia, og prioriterer det løpet over Rally Sverige.

– For min del har EM alltid vært mer attraktivt fordi i en VM-runde er du en suport-klasse, mens i EM er det toppklassen. Så om du blir nummer fire som vi ble eller kjemper om en pallplass, så kjemper du om en pallplass i det løpet. Det er du som er på sendingene, det er du som er med i den øvre fighten. Da blir det mer oppmerksomhet, og for oss som driver dette helt privat er det lettere logistikkmessig, forteller Larsen. 

I tillegg er kostnaden for en EM-runde langt lavere enn for en VM-runde. 

– Den har vi gjort for under 300.000. Ikke i 2023, da ble det jo dyrere siden vi krasja, men sånn i utgangspunktet ligger det på under 300.000 kroner.

Ber om endring

Eyvind Brynildsen mener det må gjøres endringer i Rally-VM for å sikre høyere deltakelse.

Eyvind Brynildsen er som nevnt tett på sirkuset selv om han ikke har med kjøredressen på tur. Han er klar på at FIA må gjøre endringer for å sikre bedre deltakelse.

– Man kan si at «Folkens, nå er det R5 pluss som gjelder». Større vinge, større framfanger og større turbo. Så kan for eksempel jeg få med Toyota Norge på å kjøre et VM-løp, også kan jeg kjøpe eller leie meg et kit sånn som vi gjorde i gamle dager, sier Brynildsen. 

37-åringen mener at det er bedre å sikre bedre deltakelse og større konkurranse enn å tviholde på de få fabrikkene som er inne i toppklassen i dag. 

– Også blir det sånn «da stikker fabrikkene». Jaja, la de stikke da. Snakkes! Da er det plutselig masse førere på markedet, og da rekker Meeke opp hånda, da rekker Ogier opp hånda og lager egne team. Også blir det 30 biler til start, og de beste vil alltid vinne uansett, sier han. 

Frank Tore Larsen er langt på vei enig med NM-rivalen. Uten å gå inn på konkrete ønsker for regelverket er han klar på at kostnadene må kuttes dramatisk for at det skal bli aktuelt å kjøre den svenske VM-runden. 

– Ønsker man bedre deltagelse må man se på kostnadene. Jeg syns jo det er ekstreme priser. Du kjører en bil til 2-3 millioner, også skal det koste over en million å kjøre et løp, det henger ikke helt på greip for min del. Så da må man jo se på hva man kan gjøre for å kutte deltakernes kostnader, sier Larsen. 

Rally Sverige kjøres fra torsdag til søndag, og det er Rally.TV som sitter på rettighetene (der med norske Brynildsen og Molly Petit i sentrale roller). Se alle sendetider i vår helgeplanlegger, og følg med i våre kanaler for videre dekning. 

Powered by Labrador CMS