
Rally Sverige:
Nå starter alvoret for Oliver Solberg
Rally Monte Carlo var en test, men det er ikke helgens Rally Sverige. Det forventes at Oliver Solberg igjen sikrer seier på hjemmebane.
RALLY: Sesongstarten endte med å handle om FIA, straff og drifting for Oliver Solberg. Når norsk-svensken denne helgen ruller av gårde på hjemmebane som storfavoritt gjelder det å levere varene.
Og med varene menes mer enn godt tempo, show og god stemning hos fansen. Solbergs prestasjon denne helgen kan bli helt avgjørende for gullsjansene om ni måneders tid.
Viktige poeng
23-åringen skal i år kjøre alle løpene i Rally-VM, men siden han kjører i WRC 2 betyr ikke det 14 muligheter til å ta poeng. I WRC 2 nominerer man syv løp hvor man plukker poeng, og det er de seks beste resultatene som gjelder. Med andre ord har man råd til et svakt resultat, men ikke nødvendigvis to.
En 0-poenger fra Portugal var på mange måter det som til slutt knakk Solbergs gullsjanser i fjor, ettersom han da ikke kunne stryke fjerdeplassen fra Chile. Å rulle i gang med en god dose poeng i Sverige gjør resten av sesongen langt mindre stressende, men på hjemmebane kreves det mer enn som så, for etter seier de to siste sesongene er det egentlig bare en tredje seier som er bra nok.
– Nå har jeg vunnet to år på rad da så jeg må jo prøve å vinne. Målet er å vinne hvert løp. Målet var å vinne Monte Carlo også, forteller Oliver Solberg til Parc Fermé.
Yohan Rossel satte standarden da han tok seieren i sitt første tellende løp for sesongen i Rally Monte Carlo. Dog er det lite konkurranse for Solberg denne helgen fra førerne man forventer skal kjempe i toppen. Rossel, Greensmith og Gryazin blir alle hjemme denne helgen.
Ny tilværelse
I Monte Carlo var ikke plasseringen egentlig viktig. Derfor gikk det fint å tape fem minutter grunnet dekkskift og nye fem minutter etter en staff for å drifte under transport i bilsportens absolutt mest kjente svinger.
Solberg hadde tross alt kjørt fort underveis, og i ren «hvis om atte dersom atte» stil ville han vunnet med et minutt hadde det ikke vært for trøbbel med punktering og svidd gummi.
– Det er okey når det er et prøveløp, men det er klart at under svenskerally blir det noe annet, slår Solberg fast.
Men selv med et stort favorittstempel er Solberg litt spent på hvordan det vil gå med andre verktøy under beina enn det han hadde i fjor. Solberg har i år skiftet fra Skoda til Toyota, og i Rally-VM har man skiftet dekkleverandør fra Pirelli til Hankook.
– Også er det nye dekk og ny bil og sånne ting. Jeg skylder ikke på det, dekkene er likt for alle, men det er litt å lære seg med bilen. Så får vi håpe det blir bra på test og at jeg kan komme inn i det fort, avslutter Solberg.
Disse kjører

Rally Sverige ruller i gang torsdag, og frem til og med søndag skal det kjøres 18 fartsetapper i Nord-Sverige. I tillegg til halvt norske Solberg kjører hans halvt norske kompis Isak Reiersen i samme klasse. I tillegg er en annen kjenning, Pontus Tidemann, tilbake i aksjon med norske Jørgen Eriksen i kartleserstolen.
I toppklassen er det Sebastien Ogier som leder VM, men han kjører bare deltid og er ikke på plass i Sverige. Dermed er det Elfyn Evans som starter først på veien med Fourmaux, Rovanperä, Tänak og Neuville jagende bak. Det er verdt å merke seg at Martins Sesks kjører sitt første løp for sesongen denne helgen.
Parc Fermé følger som alltid begivenhetene tett, og kommer også tilbake med mer før løpstart. Få full oversikt over alle sendetider og direktelink til TV-sendingene i vår helgeplanlegger!