Disse jubelscenene fra torget i Karlstad vil huskes for alltid, både for Petter Solberg, kartleser Phil Mills og ikke mins den norske fansen.

20 år siden Petter Solbergs historiske seier:

– Bilen hadde vært god nok til å vinne VM i 2005

Det var med en bismak at Petter Solberg endelig klarte å vinne på «hjemmebane». For det skulle også bli hans siste løp i det som kanskje ble hans favorittbil i WRC-æraen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Glem 2003 og VM-tittelen. Det var fra 2004 at Petter Solberg egentlig fikk skikkelig fart på sakene, hadde det ikke vært for en franskmann ved navn Sebastien Loeb som også kanskje var på sitt aller, aller beste.

RALLY: Glem 2003 og VM-tittelen. Det var fra 2004 at Petter Solberg egentlig fikk skikkelig fart på sakene, hadde det ikke vært for en franskmann ved navn Sebastien Loeb som også kanskje var på sitt aller, aller beste.

For flere seire og etappeseire gjennom det året gjorde at Petter Solberg fortsatt klamret seg til toppen av VM-eliten etter gullet han tok over før. Æren for nivået på denne perioden har han gitt mye av til bilen han kjørte, Subaru Impreza WRC S10 som den formelt heter.

Det var med S9 at han tok VM-tittelen, men S10-bilen var noe ekstra. Og det var med denne han klarte å ta sin etterlengtede seier i Rally Sverige i 2005. Hans eneste VM-seier på snø, på underlaget han egentlig var vokst opp med.

– Det smakte skikkelig. Seieren i Sverige står helt klart høyt. Jeg fikk kontroll første dagen og forberedelsene vi hadde gjort til løpet var helt perfekt. Når du har kontroll slik, så trenger du ikke pushe hele tiden. Når du har marginene på din side så kan du kontrollere, gi fra deg litt tid og ta igjen etterpå. Det er slik det skal være mellom bil og sjåfør, sier Petter Solberg til Parc Fermé når han nå ser 20 år tilbake i tid.

Petter Solberg over ikoniske Colin's Crest på vei mot totalseier i Rally Sverige.

Ville beholde bilen

Det startet som en beinhard sekundstrid mot Marcus Grönholm, og vi skulle først midtveis ut i lørdagen før Solberg fikk ordentlig kontroll. Det endte med at Grönholm måtte overkjøre for å ta igjen Petter, som endte med en rulling. Til slutt var seiersmarginen ned til Markko Märtin på hele to minutter og 11 sekunder.

For det handlet altså som denne bilen. Som skulle bli den siste med S10-modellen før Subaru utviklet 2005-bilen, kjent som S11. Som var starten på slutten. Riktignok vant Petter Solberg i S11-bilens første løp i Mexico løpet etter, og han ble motvillig tildelt seieren etter dødsulykken i Rally Wales så ikke Sebastien Loeb skulle avgjøre VM-tittelen da det løpet ble avlyst.

Men det er altså den svenske VM-runden som huskes.

– Bilen var lettkjørt. Bra med traction. Bilen var innkjørt. Den hadde vært bra nok til å vinne VM. Men dette var det siste løpet med den bilen. Selv om vi burde brukt den resten av året i 2005. Men den seieren var så bra, ass, slår Solberg fast.

For ordens skyld; denne bilen fikk ny levetid på norsk jord. For det var nemlig Subaru Norge og etterhvert Anders Grøndal som tok over eierskapet til denne bilen, en bil Grøndal selv konkurrerte med fra 2006 til 2013, før den ble solgt etter at han benyttet den som bryllupsbil i 2017.

Michelin vs. Pirelli

I tillegg var det dekkrig i Rally-VM på den tiden. Det var Michelin mot Pirelli. I mange år var Subaru eneste fabrikkteam som lente seg på Pirelli. Resten kjørte med Michelin. Jevnt over hadde Michelin et fortrinn. I alle fall ifølge Petter.

– Michelin var alltid best på snø, men igjen så jobbet vi hele tiden med å forbedre dekkene. Til det året der så ble dekket også enda bedre. Så det er en kombinasjon av alt. Men dekk og bil hører sammen.

– En ting er at vi snakker om 2005, 20 år siden. Men det er også 27 år siden du nå da gjorde din VM-debut i nettopp Rally Sverige. Hvor ble tiden av?

– Ja, det er et jævlig godt spørsmål. Jeg føler meg fortsatt jævlig bra da. For å si det sånn!  VI er fortsatt her, og det sier vel sitt. Vi har jo «passion» for dette her.

Powered by Labrador CMS