Mario Andretti:
Bekrefter førerønske og årsaken til sønnens exit
Mario Andretti er fortsatt en del av prosjektet, men det er ikke sønnen Michael. Veteranen forteller nå om hvorfor det ble sånn, og om hvilken fører teamet har på toppen av ønskelisten.
FORMEL 1: Denne uken ble det klart at Formel 1 får et ellevte team i 2026. Prosjektet var opprinnelig ledet av Andretti, men det navnet er nå ute av bildet. General Motors ruller inn i sporten med merkevaren Cadillac i front.
Dog er Andretti fortsatt litt involvert ved Mario Andretti. Han skal ha en direktørrolle i styret, og i et ferskt intervju forteller verdensmesteren fra 1978 om aktuelle førere og ikke minst om hvorfor Andretti-navnet måtte fjernes fra prosjektet.
Ønsker Herta
Siden starten av Andretti-prosjektet har det vært et tydelig ønske å ha Colton Herta som en av teamets to førere. Amerikaneren har imponert mange i IndyCar hvor han kjører for nettopp Andretti.
Naturlig nok ble situasjonen noe mer usikker når Andretti-navnet forsvant, men Mario Andretti gjør det nå tydelig at Herta fortsatt er ettertraktet av teamet.
– Fra begynnelsen av dette prosjektet har teamet alltid sett på muligheten for at Colton Herta kan bli en av førerne. Så vidt jeg vet er dette noe vi ikke har diskutert i det siste fordi det er tid som fortsatt er prioriteten. Jeg er sikker på at det er den retningen han vil gå, forteller Mario Andretti til Motorsport.com.
Dog må Herta få superlisensen på plass for at det skal kunne bli en realitet. Han har vært aktuell for et sete i Formel 1 også tidligere, men da er det nettopp superlisensen som har vært den store hindringen.
Alle som kjører i Formel 1 må ha en superlisens, og for å få en slik lisens er du avhengig av å ha tjent opp 40 superlisenspoeng fra mesterskap som IndyCar og Formel 2 i løpet av de tre foregående sesongene.
Herta har 32 poeng fra de tre siste sesongene etter to 10. plasser og en andreplass i IndyCar. Blir han topp fire i IndyCar i 2025 er han sikret lisensen, og blir han nummer fem kan den reddes inn av å få en Formel 1-trening. Herta har tidligere testet med McLaren, og teamet vil sannsynligvis får sterke bånd til Ferrari om det er de som skal levere motorene de to første sesongene. Det er med andre ord grunn til å tro at han kan få en trening om det er det som kreves for å sikre amerikanerens Formel 1-fremtid.
– Det er en måte å finne det på. Jeg tror at med poengsystemet må vi åpenbart være klar over hva kravene er, men jeg tror det er oppnåelig, sier Andretti.
Erfaren fører
Uten å ha kommet frem til en konkret kandidat er planen å sette en mer erfaren fører ved siden av Herta. Her kan en rekke kandidater nevnes, eksempelvis Valtteri Bottas, Sergio Perez, Kevin Magnussen og Daniel Ricciardo.
En veteran har naturlig nok ikke mange sesonger i seg før vedkommende må erstattes, og da er det kanskje på tide med en ung fører fra lavere formelbilklasser. For Cadillac kan det bli enkelt å plukke opp talenter. De ønsker nemlig å etablere team også i Formel 2 og Formel 3.
– Deres intensjon er å ha team i F3 og F2 til slutt. Det vil bli en mulighet for noen unge talenter fra statene til å komme inn på den siden, forteller Mario Andretti.
Michaels exit
I et annet intervju forteller Andretti at han mener det var personlige faktorer som førte til at General Motors fikk det grønne lyset Andretti ikke gjorde. Prosjektet er i praksis det samme, men General Motors står nå igjen alene.
– Jeg vet ikke om det er en ting som plutselig brakte det hele ut i livet. Det så ut til å være noen personlige ting der som jeg personlig fortsatt ikke forstår. Men det virket som det kom ned til det, forteller Andretti til Autosport.
Likevel kan han ikke slå fast et konkret krav om at Michael Andretti og Andretti-navnet måtte fjernes. Han ser det likevel som en av flere ting som gjorde det mulig å få prosjektet i havn.
– Hvis det var tilfelle, kunne du se at Michael bestemte seg for å gå til side - jeg tror han tenkte på det uansett, men du må spørre ham om det. Faktum er at alt hang sammen. Vi kan analysere saken helt til kyrne kommer hjem, men det var så mange ting som ikke var helt klare, avslutter Andretti.