Slik kom General Motors inn i Formel 1-varmen
Det har vært en kronglete vei inn på Formel 1-griden for teamet vi kommer til å kjenne som Cadillac.
FORMEL 1: Litt uventet kom nyheten om at Formel 1 slipper til et ellevte team på griden i 2026. General Motors har omsider kommet inn i varmen etter å opprinnelig ha vært en del av Andrettis team. Slik endte de opp i førersetet og i full fart mot Formel 1.
Høsten 2021: Andretti er i forhandlinger om et oppkjøp av Sauber. Avtalen bryter til slutt sammen fordi Andretti ikke fikk nok kontroll i teamet.
18,. februar 2022: Andretti bekrefter at de har søkt FIA om å etablere et ellevte Formel 1-team i 2024.
1. mars 2022: Michael Andretti reagerer med overraskelse etter at flere av teamsjefene i Formel 1 har ytret betydelig skepsis mot Andrettis Formel 1-ønske
27. mai 2022: Formel 1-sjef Stefano Domenicali uttaler at de må beskytte de eksisterende teamene som har investert i Formel 1 i krevende økonomiske tider, og at et nytt team må komme med noe helt signifikant. Utover sommeren uttaler han mer direkte at Formel 1 ikke trenger nye team som Andretti.
5. januar 2023: Andretti går sammen med General Motors med mål om å gå inn i Formel 1 sammen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem støtter tanken om nye team i Formel 1, mens Formel 1 gjør det klart at Andretti trenger et ja også fra de og ikke bare fra FIA.
8. januar 2023: FIA-president Mohammed Ben Sulayem uttrykker overraskelse over reaksjonene som har kommer etter at Andretti og General Motors samarbeid ble annonsert med mål om å gå inn i Formel 1. Han viderefører sin støtte.
10. januar 2023: Michael Andretti omtaler Formel 1-teamenes motstand som grådighet.
5. september 2023: Andretti Autosport bytter navn til Andretti Global.
2. oktober 2023: FIA godkjenner Andrettis Formel 1-søknad.
11. oktober 2023: FIA-president Mohammed Ben Sulayem er svært optimistisk på Andrettis vegne og tror at også Formel 1 vil gi grønt lys. Han gjør det samtidig klart at dette ikke trenger å ende i noen rettsak.
14. november 2023: General Motors registrerer seg formelt som en motorleverandør i Formel 1 fra 2028. De ønsker kun å levere til Andretti.
30. januar 2024: Andretti viser frem en 2023-modell fra vindtunell-testing. Hundrevis av ansatte jobber for fullt med Formel 1-prosjektet.
31. januar 2024: Formel 1 avviser Andrettis søknad. Døren holdes på gløtt for 2028 når General Motors kan levere egne motorer. Andretti uttrykker sin sterke uenighet med avgjørelsen.
På dette tidspunktet fremsto ikke Formel 1-døren bare som stengt, men som sveiset fast av Stefano Domenicali selv. Hva har skjedd i løpet av de 10 siste månedene for å snu utviklingen?
2. februar 2024: Andretti kommer med en uttalelse med flere kritiske punkter til Formel 1s avslag. Blant annet forteller de at en invitasjon til et møte hadde havner i Michael Andrettis søppelpost.
8. mars 2024: Andrettis Formel 1-prosjekt fortsetter å jobbe. Bilder av teamets fremtidige hovedbase publiseres.
10. april 2024: Andretti åpner nye fasiliteter på Silverstone. Her skal blant annet aerodynamikk-avdelingen jobbe.
1. mai 2024: Medlemmer av den amerikanske kongressen krever svar rundt Formel 1s avslag.
22.mai 2024: Liberty Media-sjef Greg Maffei sier ifølge Mario Andretti at han skal gjøre alt i sin makt for å sørge for at Michael Andretti aldri kommer inn i Formel 1.
28. mai 2024: FIA-president Mohammed Ben Sulayem råder Andretti til å kjøpe et eksisterende team
8. august 2024: Det amerikanske justisdepartementet etterforsker Formel 1s Andretti-avslag. Liberty Media, som eier Formel 1, uttaler at de vil samarbeide i etterforskingen.
Oppgraderingene av teamets fasiliteter viser at ambisjonene aldri minsket, og rekrutteringen av ansatte fortsatte. Samtidig legger amerikanske myndigheter press på Formel 1.
Planen for hvordan teamet skulle komme inn i sporten har ikke endret seg. Fortsatt er det snakk om å være et kundeteam frem til General Motors leverer egne motorer fra og med 2028-sesongen. Det som derimot har endret seg er ledelsen.
7.oktober 2024: Michael Andretti trekker seg fra eierrollen i teamet. Dan Towriss fra TGW Global kommer inn og tar over.
Om det var et konkret krav fra Formel 1 eller Liberty Media at Andretti trakk seg fra prosjektet får vi kanskje aldri vite, men det er tydelig at endringen ble godt mottatt. Etter exiten tok det ikke lang tid før General Motors hadde fått grønt lys fra Formel 1.
13.november 2024: Liberty Media-sjef Greg Maffei annonserer at han gir seg ved årsskiftet.
25. november 2024: Formel 1 kommer til enighet med General Motors. Med Cadillac i front skal teamet inn på Formel 1-griden i 2026, og Andretti-navnet er borte.
Mars 2026: Cadillacs første Formel 1-sesong ruller i gang