Dette vet vi om Formel 1s nye team:
Andretti forsvinner ikke helt
Andretti har kjempet for å komme inn i Formel 1, og selv om det ikke skjer slik de hadde ønsket er ikke den mektige bilsportfamilien spilt helt utover sidelinjen.
FORMEL 1: De siste to årene har det blitt jobbet intenst for å få inn et ellevte team på Formel 1-griden. I 2026 skjer det tross initiell motstand fra Formel 1 og de eksisterende teamene, men det blir i en annerledes drakt enn først antatt.
Siden start har General Motors vært inkludert som en sentral aktør sammen med Andretti, men nå er det General Motors som går inn i sporten med merkevaren Cadillac i spissen. Cadillac er fra før representert i mesterskap som Langdistanse-VM og IMSA.
Slik blir teamet
Cadillac-teamet vil i 2026 og 2027 være avhengig av å få levert motorer fra en eksisterende leverandør. Etter planen skal General Motors ha fått sitt eget motorprogram opp og stå i 2028, men det kan også ende opp med å ta et år eller to til. Mye tyder på at teamet vil kjøre med motorer fra enten Ferrari eller Honda i denne perioden.
Teamet tar over Andrettis eksistende prosjekt, og mye skal driftes fra deres base på Silverstone. Flere hundre ansatte er allerede rekruttert, der iblant Pat Symonds, Nick Chester og Rob White. Fra før har teamet produsert modeller av den nåværende Formel 1-bilen i Toyotas vindtunell i Köln.
General Motors gjør dette som en del av sitt samarbeid med TWG Global. Det er gruppen som med Dan Towriss i spissen nå eier Andretti etter at Michael Andretti trakk seg tilbake fra eierrollen tidligere i høst.
Andrettis involvering
Andretti-prosjektet lever med andre ord videre, men det skjer helt uten Andretti-navnet. Michael Andretti heier nå frem det teamet han selv skulle lede.
– Cadillac består av en sterk gruppe mennesker som har jobbet utrettelig for å bygge et amerikansk fabrikksteam. Jeg er veldig stolt over det harde arbeidet de har lagt ned og gratulerer til alle involverte med dette viktige neste steget. Jeg skal heie på dere, uttaler Michael Andretti.
Michael Andretti ble rett og slett oppfattet som en såpass kontroversiell og brautende frontfigur at det ikke var mulig å få en avtale i havn med han i en sentral rolle.
Men Andretti-familien er ikke spilt helt utover sidelinjen. Michaels far Mario, som ble verdensmester i Formel 1 i 1978, får en direktørrolle i styret i Cadillac-teamet.
– Jeg føler meg veldig heldig som har vært i stand til å holde på så lenge og gjøre det jeg elsker så lenge. Og ideen om at Cadillac F1-teamet vil ha meg med. Jeg skal hjelpe der jeg kan, en ikke-utøvende rolle i teamet, ikke involvert i den daglige driften (fordi jeg ikke vil ha en jobb), men å tilby råd, inspirasjon og vennskap hvor som helst jeg kan. Jeg er mer enn heldig, skriver Mario Andretti på X.
Hva koster det?
Tidligere har det vært langvarige diskusjoner om hva et nytt team må betale for at de eksisterende teamene skal si seg fornøyd. I dagens konkordeavtale er den prislappen satt til 200 millioner dollar, men General Motors må sannsynligvis betale mer.
De kommer nemlig inn i sporten i det man har gått over til en ny konkordeavtale, og da ventes det at prisen heves betraktelig. BBC rapporterer at teamet må hoste opp intet mindre enn 450 millioner dollar for å komme inn på griden.
Aktuelle førere
En sentral årsak til at flere fans og eksperter har ønsket seg et ekstra team på Formel 1-griden er at antall førere følgelig vil økes fra 20 til 22. Det gjør det enklere for unge og talentfulle førere å slippe til i Formel 1.
Men det er ikke først og fremst de unge førerne som nevnes i forbindelse med setene i General Motors team. Først og fremst linkes Andrettis IndyCar-fører Colton Herta til teamet. Naturlig nok er ikke linken like sterk som før uten Andretti-navnet sentralt i prosjektet, og Herta må uansett oppnå den superlisensen som har holdt han utenfor sporten tidligere, men Towriss skal visst nok være begeistret over Herta.
Samtidig kan det være kort vei inn for en Ferrari-junior om teamet skal ha motorer fra teamet. Uansett er det naturlig å tro at man også ønsker en erfaren fører i miksen, og her spekuleres det i en rekke ulike førere på et såpass tidlig tidspunkt. Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo og Sergio Perez er blant kandidatene som nevnes.