Sjokkdebut da Karl Peder (15) totalvant sitt aller første løp med Rally2-bil
Alle gode ting er tre for Karl Peder Nordstrand som fikk en smak på firehjulsdreven rallykjøring litt utenom det vanlige.
RALLY: Ytterst få er med og vinner klassen sin i sine aller første rallyløp. Enda færre totalvinner etter bare tre forsøk.
Men Karl Peder Nordstrand viste altså sist helg at selv en toppklasset Rally2-bil ikke skremmer ham fra å vise seg fram. Unggutten har kjørt crosskart siden 2013 og begynte først å prøve seg på rally i år, med to fullførte og vellykkede løp med en Peugeot 208 R2 i det latviske juniormesterskapet.
Så kom sjansen om å få prøve en vaskeekte Rally2-bil, en kategori man gjerne fortsatt omtaler som «R5», men er altså den nest øverste klassen i internasjonal rally.
– Ungdom er forskjellige, men man vil definitivt ikke anbefalt å putte alle 15-åringer inn i en R5-bil, sier EVEN Managements sportssjef Roy Snellingen, til Parc Fermé.
Men de gjorde altså det. De har etablert et godt forhold med Sports Racing Technologies (SRT), som har driftet mang en rallybil i Baltikum, også Oliver Solbergs R2-satsing i sine første rallydager i 2017 og 2018, og nå har disse stiftet bekjentskap med Nordstrand.
Teamet var såpass fornøyde at de tilbød EVEN en god pris for at Nordstrand kunne prøve denne bilen i et sprintrally rundt Bikernieki-anlegget utenfor Riga, blant annet kjent som anlegget for den latviske VM-runden i rallycross.
– Uansett hva som hadde skjedd, så hadde du ikke klart å kjøre det i hjel der. Så det føler vi var et lite risikabelt valg å ta. Hadde det vært ute på skogen, så måtte man først hatt progressiv testplan for å ta stegene, sier sportssjefen.
Storkoste seg
For Hamar-gutten var det liten tvil om at dette var et stort høydepunkt for ham å få oppleve. Det er svært få 15-åringer forunt, med så lite rallyerfaring attpåtil, å få muligheten til å kjøre en rallybil på det som i alle mesterskap utenom Rally-VM er å regne som toppklassen.
– Jeg klarte virkelig å nyte dette. Og det var nok koden til at det gikk så bra, sier Nordstrand til Parc Fermé, på spørsmål om han fikk gjøre dette som lek og moro og ikke bare fullt alvor.
– Jeg kjørte og koste meg virkelig når jeg kjørte. Man fikk kjent på kreftene, og det å kjenne at man kunne temme de kreftene - det var ganske kult. Du fikk den «første gang du kjørte crosskart-følelsen» da du satt deg inn i denne verstingbilen og bare kunne kjøre for fullt. Samtidig må man bruke hodet, ikke sant, sier den frittalende ungdomsskoleeleven.
Og hvordan svarte Nordstrand på utfordringen? Joda, med den rutinerte svenske kartleseren Jonas Andersson i høyrestolen for anledningen, så banket de like gjerne til med totalseier. Og det på den aller siste etappen, på 15 kilometer, hvor Nordstrand satte opp et forrykende og ikke minst avgjørende tempo.
Etter seks av syv etapper var det VM-profilen Janis Baumanis, også han i en Skoda Fabia, som ledet med åtte sekunder på Nordstrand, som på sin side allerede hadde stukket fra Martins Sesks med nesten 13 sekunders forsprang.
Måtte se onboard
Og på den 15 kilometer lange avslutningsprøven klinte altså Nordstrand til med en klar etappeseier og nesten ni sekunders margin til Baumanis.
– Jeg sa til han at jeg så ofte han på TVen i Rallycross-VM, og det var virkelig kult endelig å kunne kjøre mot han, sier Karl Peder.
– Virket han bitter over å bli slått av en 15-åring som aldri hadde kjørt en slik bil før.
– Jeg klarte ikke tyde det helt. Men da han fikk høre at jeg hadde slått han med ni sekunder, så spurte han om å få se på onboard-videoen.
– Fikk han det?
– Jaja, klart han fikk det. Han må jo få titte på råtassen, humrer friskusen fra Hamar.
Sporttsjef Snellingen er naturlig imponert og stolt over innsatsen til Nordstrand, uten at de letter fra bakken og går mot et utelukkende firehjulsdrevet program for 2023.
– Det å bli god i rally er en så lang vei det. Da må du stå på Galdhøpiggen og se i kikkert for å se sluttenden. Så vi er ganske rolige, selv om hvem som helst kan prøve å sette seg inn i en R5-bil å kjøre fra dem der inne. Vi er rolige på det, og vi har som tidligere tatt våre egne valg på hvordan vi skal utfordre førerne. Så det kommer vi til å se nøye på nå også. Det kan hende det blir en miks av tohjulstrekk og firehjulstrekk, men nummer én; skal du bli god, så må du øve mye, slår Snellingen fast.