R2 er egentlig forbudt – men nå kan det bli endringer i ungdomsklassen
Barn ned i 13-årsalderen får kjøre R2-bil i rallyløp i enkelte land. Nå er det imidlertid ikke umulig at 18-årsgrensen i Norge skal revurderes.
RALLY: Riktig nok er det fortsatt strengt med tanke på den nedre aldersgrensen på 16 år, i tillegg til fullført trafikalt grunnkurs og rallykurs, for å få kjøre ungdomsklasse i norsk rally. Men utover aldersgrensene har også utvalget av bilklasser vært begrenset for ungdommene siden klassen ble innført i 2006.
Per i dag er det kun utrimmede tohjulsdrevne biler som har vært tillatt i klassen, mer presist biler fra klasse 6 og 7 i internasjonale klasser, samt Volvo Original. Trimmede biler, blant annet den populære R2-kategorien har derimot ikke vært lov for 16- og 17-åringer. I motsatt ende kan førere som reiser til Baltikum kjøre ungdomsrally med R2-bil, der det deles ut lisenser etter skjønnsmessig vurderinger for førere helt ned i 13-14-årsalderen.
Det er i kjølvannet av Karl Peder Nordstrands vellykkede rallydebut i Latvia sist helg at emnet rundt å tillate R2 i norsk ungdomsrally dukker opp igjen. 15-åringen hadde nemlig et sterkt ønske om å få kunne bruke bilen han kjører nå, en Peugeot 208 R2, også i Norge når han fyller 16 år sommeren neste år. Og han er ikke nødvendigvis alene om å etterspørre en slik regelendring.
– At jeg må vente til jeg er 16 år med ungdomsklassen i Norge skjønner jeg veldig godt, men slik det er i dag så må man «backe off» med bilen man bruker. Jeg tenker jo at det er på tide å få inn R2 i ungdomsklassen nå, sier Nordstrand til Parc Fermé, og legger til at han forstår om de moderne Rally4-bilene ikke skal innføres i denne klassen.
To dispensasjoner
– Vi søkte med grunnlag for at vi ikke fikk tak i deler som vi manglet til undomsbilen. Og siden vi hadde R2en der, så måtte vi jo prøve, sier pappa Trond Lyseng til Parc Fermé.
I Numedalsrally i år fikk Kristiane Hvaal Engh også kjøre sin nyinnkjøpte Peugeot 208 R2 i ungdomsklassen. Pappa Stian Engh forklarer overfor Parc Fermé at de fikk innvilget dispensasjon med at hun snart skulle fylle 18 år og få konkurrere i ordinær internasjonal klasse, men at hun derfor fikk disponere R2-bilen i sitt siste ungdomsrally.
Det åpnes også i regelverket for at ungdomsførere kan starte bakerst i bilens ordinære klasse, i stedet for å starte bakerst av samtlige slik hovedregelen er. Dette er blitt praktisert i svært liten grad, og de siste årene har det ikke blitt gjort unntak med denne regelen.
Slik vurderer bilsportforbundet saken
Men nå er altså spørsmålet om R2 skal tillates uten dispensasjon eller andre forbehold. Dette er det helt og holdent opp til bilsportforbundet og rallyseksjonen å avgjøre.
– Det er noe som stadig er på tapeten, men det kan også bli den typiske konflikten mellom elite og bredde. Det er mye for og mot her. Du har også de som mener dette er for dyrt og for tidlig for en ungdom. Så vil du alltid ha de som har muligheten, og derfor også ønsker dette, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud til Parc Fermé.
Ett av forbundets argument mot å innføre klassen er nettopp frykten for klasseforskjellen - bokstavelig talt - og at det kan skremme andre ungdomsførere med mindre konkurransedyktige biler og lavere budsjetter i å stille opp.
På den andre siden handler det altså om tilrettelegging for de som ønsker, og har budsjetter, til å satse - og således kan få verdifull trening med en bil de kan konkurrere med i NM når de passerer 18 år.
Derfor er det fortsatt ikke uaktuelt for forbundet å innføre R2 i ungdomsklassen.
– Vi må se på saken. Det er jo en diskusjon om dette gagner eller ødelegger for de som eventuelt ikke har mulighet til å kjøre en slik bil. Så det blir nok noen diskusjoner rundt dette før det eventuelt tillates. Men vi tar saken, så ser vi hva resultatet blir til slutt. Det er også viktig å legge til rette for rekruttering, sier leder for rallyseksjonen i NBF, Arne-Ingar Stulen, til Parc Fermé.