Jack Doohan håper posisjonen hans i Alpine med strategien han har gått for gjør at han om ett års tid sitter i en av bilene på griden i stedet for at han står utenfor med T-skjorte og caps.

Slik er reserveførernes ulike holdninger til deres F1-posisjon

Jack Doohan mener det ikke er nødvendig å ha et sportslig program utenom sin reserverolle i Formel 1. Frederik Vesti er på sin side redd for å komme ut av trening.

Publisert

FORMEL 1: For ved siden av de 20 førerne som står på griden, så er enhver Formel 1-garasje fylt opp av unge utøvere som står og tripper på den ene muligheten.

FORMEL 1: For ved siden av de 20 førerne som står på griden, så er enhver Formel 1-garasje fylt opp av unge utøvere som står og tripper på den ene muligheten.

De siste sesongene har vi eksempelvis sett hva en plutselig blindtarmsbetennelse kan utrette av mulige plutselige Formel 1-sjanser, der både Nyck de Vries før 2023 og Oliver Bearman før 2025 har tatt kjøkkenveien inn til det aller helligste, nesten bokstavelig talt.

Og ikke minst Liam Lawson som tok muligheten da Daniel Ricciardo brakk hånda på Zandvoort i fjor, og leverte flere sterke løp utifra sine forutsetninger.

Forskjellige omstendigheter

Mick Schumacher på vei inn porten til Spa-Francorchamps denne helgen. I fjor var han kun test- og reservefører. I år har han valgt konkurranseprogram ved siden av.

Men det finnes flere i tilsvarende sko. Vi har tatt en prat med to av dem, som holder seg i Formel 1-depotet under litt forskjellige omstendigheter - men med samme mål. For to av fjorårets Formel 2-medaljører, Jack Doohan og Frederik Vesti, har valgt forskjellige strategier for denne sesongen.

To veivalg som også Dennis Hauger kan tenke på mot neste år, gitt at mulighetene finnes.

For mens Frederik Vesti deler reservespot med Mick Schumacher i Mercedes, så står Jack Doohan alene fremst i køen hos Alpine. Det etter at han skilte lag med Red Bulls juniorprogram etter 2021, og hoppet rett over i Alpines akademi. Og australieren er klart mer aktuell for et mulig Formel 1-sete neste år enn hva vår danske venn er.

Jack Doohan.

Samtidig - Vesti har et konkurranseprogram ved siden av i år, om enn noe mer anonymt der han konkurrerer i LMP2-kategorien i European Le Mans-series med en foreløpig niendeplass sammenalgt etter tre løpshelger. Doohan fokuserer kun på test- og reserverollen i Formel 1 og konkurrerer ikke utenom.

– Vi har selvfølgelig helt forskjellige omstendigheter. Han er på 7-8 Grand Prix-helger, mens jeg deltar på alle 24. Samtidig har jeg 10-12 dager i et testprogram med en 2022-bil, og jeg gjør alle mediadager, jeg gjør all simulatorkjøring utenom, og er mye mer tett på i en dedikert rolle. Og det er også bra, og da er det heller ikke tid til noe annet, sier Jack Doohan til Parc Fermé.

Viktig med sportslig program

Vesti mener på sin side at konkurranseprogrammet er avgjørende for å ikke miste rattrust, selv om man også har en dedikert reserverolle i et Formel 1-team, som også innebærer mye simulatorkjøring. Selv var Fredrik sent oppe fra fem fredag ettermiddag til klokken tre natt til lørdag for simulatorjobb for Mercedes i forkant av løpshelgen i Belgia sist helg.

Frederik Vesti i samtale med Parc Fermé under Formel 1-helgen på Spa-Francorchamps sist helg.

– Det er viktig å holde på racingen, og det har jeg alltid gjort. En tennisspiller eller fotballspiller som ikke trener, de spiller dårligere senere. Samme gjelder en sjåfør. Det er i alle fall mitt perspektiv på det. Mick gjorde det ikke første året, men du ser nå at han har valgt å gjøre det, sier Vesti til Parc Fermé.

Og som nevnt så ligger Schumacher foran i køen med tanke på Formel 1-sjansen. Tyskeren var forøvrig ikke tilgjengelig for en prat med Parc Fermé denne helgen. Vesti mener konkurranseprogrammet og hans andre roller i teamet - blant annet med omfattende simulatorkjøring - kompenserer for det meste.

– Du ser på førere som Liam (Lawson) og Nyck (de Vries), de er eksempler på noen som var utenfor, men som fikk denne ene sjansen og beviste med denne ene sjansen som ingen andre Formel 2-førere vil få, som de kanskje fortjener. Så det er viktig å holde seg i «loopen». Forlater du den, så er sjansen svært, svært liten for å komme tilbake igjen. Er du her, så er det alltid en viss sjanse for at det kan skje, sier Vesti.

Med andre ord støtter han Dennis Haugers grunnfilosofi som å fokusere på et racingprogram neste år, samtidig som det bør kunne kombineres med en test- og reserverolle i Formel 1. Nettopp for å være innenfor porten.

Dennis Hauger og Jack Doohan var teamkamerater i både Arden International og i Red Bulls juniorprogram i deres første sesong som formelbilførere, fra det britiske Formel 4-mesterskapet.

Ber Dennis holde på drømmen

Samtidig fins det ferske eksempler som har gjort Hauger skeptisk til å kun se mot en reserverolle.

– Du ser for eksempel Felipe Drugovich som jeg vet etter Formel 2-seieren hans hadde gode muligheter inn mot en betalt plass i for eksempel IndyCar eller Formel E. Men så valgte han jo å betale for denne reserveplassen i Aston Martin, og det tror jeg egentlig var en bom for han med tanke på veien videre. For nå sitter han jo på en måte i en litt vanskeligere situasjon, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Jack Doohan, som er tidligere teamkompis med Dennis, mener at nordmannen fortjener denne muligheten selv om resultatene totalt sett i Formel 2 har manglet for å gjøre seg aktuell basert på utelukkende sportslige resultater. 

– Det kommer an på utsiktene, men jeg valgte denne posisjonen og ble værende fordi retningen mot Formel 1 er mye sterkere. Så er det vanskelig å si på vegne av han. Det jeg vet er at han er en veldig sterk fører, og han fortjener en sjanse, ja en god sjanse. Men uansett posisjonen han er i, så er det viktig at han holder på denne drømmen, konstaterer Doohan.

Powered by Labrador CMS