Thomas Eek Murstad sikret NM-gullet med knappest mulig margin under NM-finalen i fjor. Nå går ferden til Portugal for å kjempe internasjonalt. I en gren han ikke ser for seg å forlate med det første.

Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross

Primært er crosskart et springbrett mot rally og rallycross. Men flere av Norges beste crosskartførere ser ingen grunn til å haste videre.

Publisert

CROSSKART: Denne helgen går startskuddet til den nye europeiske serien til RallyX-konseptet, som primært har vært et å regne som et nordisk mesterskap de siste årene. Årets første løp kjøres på populære Montalegre i Portugal, helt på andre siden av Europa i forhold til Norge.

CROSSKART: Denne helgen går startskuddet til den nye europeiske serien til RallyX-konseptet, som primært har vært et å regne som et nordisk mesterskap de siste årene. Årets første løp kjøres på populære Montalegre i Portugal, helt på andre siden av Europa i forhold til Norge.

Ingen nordmenn er å finne på startstreken i de ordinære klassene, men i crosskartens hovedklasse CrossCar er det to unge nordmenn på plass. Thomas Eek Murstad, forøvrig regjerende norgesmester, og Vetle Try skal forsvare Norges ære mot europeisk konkurranse.

– Her handler det egentlig om opplevelsen. Det var Portugal-turen som gjorde at jeg kanskje ville droppe det. Men samtidig var det denne turen som også gjorde oss sugne på å kjøre her. Det er en opplevelse å kjøre på den banen og være en av de få nordmennene som gjør det. Det er jo litt kult, sier Thomas Eek Murstad til Parc Fermé.

Tøffere å kjøre på tid

21-åringen av Notodden er likevel ikke med som listefyll. RallyX-serien har høyest prioritet, og da blir det feil å ikke kjempe om medaljer. I fjor ble det bronse i den nordiske varianten. Noe lavere ambisjoner nå er derfor ikke noe tema.

– Det er planen å kjempe om medalje. Men mye kan skje. Alt må klaffe om vi skal få det til. Så får prøve å holde det på et jevnt høyt nivå.

– Hvordan er toppnivået i Norge kontra utlandet?

– Toppnivået er veldig likt, men det at vi kjører på tid i RallyX gjør det mye hardere. Vinner du et heat hjemme i Norge, så er det 10 poeng uansett. Men her kan du vinne og likevel være langt ned om du ikke har kjørt fort nok. Så det er hardere. Men konkurransen i seg selv er ganske lik, sier Murstad.

Selv har han to NM-medaljer i rallycross med Supercars da han har gjort innhopp i den klassen i enkeltløp. Dermed har han fått smaken på det som er keiserklassen innenfor denne type bilsport.

Crosskart framfor Supercar

Likevel frister det ikke altfor mye å gå i den retningen. Murstad trives godt i crosskarten, spesielt fordi crosskarten har fått økt status, anerkjennelse og sportslig nivå med årene. Dette ga han også uttrykk for da vi omtalte ett av hans medaljekamper for flere år tilbake.

– Framtidstankene er faktisk å holde seg i crasskart. Det blir større og større internasjonalt også. Så, jeg syns jo det er tøft at kjøretøyene er relativt like. Skal du ha noe grommere, så må du opp i Supercar. Og de budsjettene er ikke sammenliknbare. Jeg kan like gjerne kjøpe en ny crosskart som å kjøre ett løp i Supercar, slår 21-åringen fast.

Vetle Try.

– Bra sted for de unge

Han får støtte av en av Norges mestvinnende crosskartfører, Nikolai Haldammen. Selv om han bare såvidt har fylt 23 år, så går han nå inn i sin 18. sesong på rad og er som en veteran å regne i sporten - til tross for sin unge alder.

Og det er også et klart signal på Haldammen blir der han har vært. Selv om han har begynt å kjøre rally med Volvo Original, så henger crosskartsatsingen høyere enn en rallykarriere.

– Jeg kommer ikke noe lenger enn det jeg har gjort til nå, og jeg har det veldig fint her jeg er nå. Jeg opplever veldig mye morsomt med familien, og er egentlig fornøyd. Den store drømmen er jo å kjøre nasjonal i rally, det er det som ligger i blodet. Men tenker du på VM i rally og rallycross, så har det dabbet av. Jeg føler at crosskarten er et bra sted å være for de unge, slår Haldammen fast overfor Parc Fermé.

Flere profiler født på 90- og 2000-tallet har nå slått igjennom med crosskarten som startgropa. Der racing- og formelbilførere legger grunnlaget i gokart, så har profiler som Oliver Solberg, Isak Reiersen, Karl Peder Nordstrand og også tidligere med Ole Christian Veiby og Pontus Tidemand alle gått gradene med crosskart fra tidlig barne- og ungdomsår.

Ser opp til konkurrenten

Sørlendingen Vetle Try (16) ser også fram til sesongstart i Portugal, som den andre nordmannen. Også han stortrives med crosskart som gren, selv om han ikke helt har spikret veien videre - enten det skulle bli å holde seg i crosskart eller prøve seg i rallycross. Selv håper han 2025 kan bli et gjennombrudd, og første målestokken får han nå i Portugal.

– Jeg håper jo å være i toppen hele tiden. Jeg har til å vise at jeg kan vinne, og en pallplass i RallyX hadde vært det gøyeste, sier Vetle Try til Parc Fermé.

Og naturlig nok blir konkurransen med landsmann Murstad prikken over i-en. Å være beste nordmann internt henger uansett høyt når de beste i Norge absolutt er målbare med de beste i Europa.

– Ja, jeg håper vi kan henge på. Bare vi ikke blir uvenner, ler Try, og understreker at de har en god tone seg i mellom.

Crosskart-NM – 2025
3.-4. maiFinnskogbanen
24.-25. maiVikedal Motorbane
28.-29. juniGardermoen Motorpark
9.-10. augustEvenes Motorstadion
6.-7. septemberSæteråsen Motorpark
20. septemberKonsmo Motorbane

– Jaja, det er kjempegøy. Han er en kjempehyggelig type, og vi har det alltid gøy sammen med ham. Jeg ser opp til ham, for å si det sånn, slår Try fast.

Det er kombinasjonen av fart og budsjett, sammen med økt status og konkurranse, som gjør at crosskarten stadig tiltrekker seg flere permanente førere. Samtidig har økt popularitet gjort at også FIA har fått opp øynene for grenen.

RallyX – 2025
29.-30. marsMontalegre
26.-27. aprilValkenswaard
9.-10. maiBikernieki
14.-15. juniKymiring
28.-29. juniHögheden
2.-3. augustNysumbanen
9.-10. augustEstering

CrossCar, som har vært FIAs begrep siden 2021, har nå fått permanent EM-status sammen med flere andre offroad-kategorier. Dog er FIAs disiplin noe annerledes ved at de kjører på mer permanente grusbaner med lengre løp og flere karter - selv om kjøretøyene i seg selv ikke er veldig ulike.

Samtidig bidrar RallyX-serien til å holde det internasjonale nivået oppe, samtidig som flere karter er bygd etter Extreme-reglementet med Speedcar, Casmat, Semog, YMS og LifeLive som noen av de sentrale leverandørene på tvers av Europa.



Powered by Labrador CMS