Kjemper om NM-gull i Supercar – men Thomas (19) sverger fortsatt til crosskart
Uansett hvor tøft det er å kjøre den øverste klassen i rallycross, så vil ikke Thomas Eek Murstad gi slipp på det som for mange «kun» er et springbrett i bilsporten.
RALLYCROSS: Selv om Supercar er en relativt liten klasse i norsk målestokk, med tanke at dette er toppklassen internasjonalt, så var det nærmest et sjokk det tempoet som Thomas Eek Murstad (19) fra Notodden viste da han debuterte i denne klassen under NM-runden i Skien i fjor.
Ettersom denne klassen ikke har den største utbredelsen nasjonalt, så er det de siste årene lagt opp til én løpshelg for å kåre en norgesmester for å legge til rette for at flest mulig vil stille opp i dette ene løpet.
Hvis vi først skrur klokka ett år tilbake, så var det et godt startfelt på Grenland Motorsportsenter. Og med flere førere som hadde en viss fartstid og en viss annen erfaring i disse beistene av noen biler enn Murstad, som aldri før hadde kjørt en Supercar før.
Uvant å holde full gass
Etter jevn kjøring innledende kom han seg hele veien til finale og sikret seg attpåtil sølvmedalje på første forsøk, og til helgen er han på plass igjen i sesongåpningen på Momarken, som også blir den eneste NM-helgen for Supercar.
– I hovedsak er det crosskart jeg kjører, men jeg fikk muligheten til å kjøre det løpet i fjor gjennom Stein Egil Jenssen som eier bilen. Den er jo tidligere eid av Morten Bermingrud, som vi kjenner godt, så vi er jo blitt godt kjent med Stein Egil underveis gjennom Morten, sier 19-årige Murstad om muligheten han har fått.
Og han får altså en ny sjanse etter at han imponerte stort i fjor. For det å være en som vokser opp i crosskart, og attpåtil førstegenerasjons bilsportutøver i familien, så er det å kjøre Supercar noe av det gjeveste en kan oppleve. Bilene er kjent for å ha over 600 hestekrefter og en akselerasjon på en god dag raskere enn en Formel 1-bil, med 0 til 100 kilometer i timen på to sekunder.
– Det er ikke så enkelt å beskrive, sier Murstad når vi ber ham forklare hvordan opplevelsen av å kjøre Supercar er som en unggutt som har hatt slike drømmer over mange år.
– I fjor, da jeg stod på start på Grenland, så var det helt vanvittig bare å se navnet sitt på en slik bil. Bare det gjorde at helga nesten var fullført aleine. Ellers tenkte jeg jo på at lyden var jo er helt lik som på filmer. Også var det uvant å holde full gass i starten, sier 19-åringen.
– Galskap
– Flere sier at den er lett å kjøre, men at det også er lett å gi for mye gass. Kjenner du deg igjen?
– Ja, det kan jeg si meg helt enig i. Også er det uvant for meg fra crosskart at man overhodet ikke må slippe gassen som man kommer litt langt ut. Men så har jeg aldri kjørt noen annen type bil, med unntak av to treninger i en bilcrossbil. Og «that’s it».
– Hva tenker du da om at det er Supercar som blir sin første reelle bilopplevelse?
– Nesten så det er galskap bare å få muligheten. Det er jo det råeste i rallycross, sier Murstad, svært takknemlig for at Jenssen stillen bilen sin til disposisjon.
Selv om han kommer som sølvvinner fra i fjor, så forsøker han å dempe forventningene til helgens NM-runde. Skien er byttet ut med Momarken, så både ny bane og flere nye konkurrenter venter. Forhåndsfavoritt er muligens Sondre Evjen, i tillegg til at Hans-Jøran Østreng og David Nordgård er raske førere med fersk EM-erfaring. Fjorårets bronsevinner Tobias G. Andersen, som også er fersk i klassen, er også på plass.
– Jeg håper ikke alle forventer det samme som i fjor. Da blir det verre. Målet blir vel å komme til A-finalen, så får vi se hva som skjer der. Jeg har ikke kjørt noe mer med bilen, annet enn treningen som var sist helg. Og jeg syns Momarken var en mer vanskelig bane enn jeg trodde på forhånd. Skien kunne jeg godt fra før fordi jeg har kjørt crosskart der, og det hjalp en del, faktisk, sier han.
Crosskart står hjertet nærmest
For crosskart henger høyt hos Notodden-gutten. Selv om han har fått realisere det mange av hans likesinnende drømmer om, og kanskje aldri vil få muligheten til, så er det crosskart han sverger til. Han ser ingen grunn til å flytte fokuset selv om han har bevist at han kan beherske toppklassen innenfor rallcross.
– For meg frister det fortsatt å kjøre crosskart. Det fins ikke kjedelig. Jeg syns det fortsatt er like morsomt å drive med. Jeg ser en positiv framtid i crosskarten, nå som det også blir et godt EM etterhvert. Så vi fortsetter med dette, i hvert fall inn til videre, så er det bare ekstra moro at man har fått kjøre Supercar i tillegg, sier han.
– Hva med en EM-runde i rallycross? Har det vært snakket om å realisere en gang i framtiden?
– Vi har snakket litt, men det er ingenting som er planlagt. Det hadde vært moro å kjøre EM, kanskje i så fall Höljes. Det hadde vært ekstremt moro. Men vi får se hva tiden viser, slår han fast.