Dennis Olsen etter Daytona-bragden:
– Det neste nå må bli å vinne Le Mans
Glem Bathurst-seieren og Le Mans-pallen. Dennis Olsen er krystallklar på hvilken enkeltprestasjon som nå henger høyest i hans karriere.
RACING: Å rangere 24-timersløp er egentlig en umulig oppgave, ettersom alle de store enkeltløpene i langdistanseracing har sine unike særpreg og forutsetninger. På grunn av sin historikk raver Le Mans naturlig nok høyt, egentlig udiskutabelt nok høyest av dem alle summa sumarum.
24-timersløpet på Spa-Francorchamps raver ekstremt høyt fordi det er verdenseliten spesifikt i GT3-klassen som kjemper. 24-timersløpet på Nürburgring har sin helt unike særegenhet både i banekarakter og ikke minst multiklasse-prinsippet hvor man trenger helt andre instinkter enn vanlig for å vinne, for ikke å si bare overleve.
Så har vi 24-timersløpet på Daytona som noe utenfor dette igjen. Det er en ultimate sesongstarten for den store etablerte racingeliten i verden, og det er det løpet hvor fabrikantene setter på sine beste førere i de ulike kategoriene for å få en god og viktig start på året.
– Det var helt krise
Det at Dennis Olsen får tillit av Ford i GTD Pro-klassen gjør at han anerkjennes som en fører helt i verdenseliten i denne type bilklasse. Med andre ord - vinner du dette løpet, så er man udiskutabelt å regne som en av verdens beste førere. Bilen delte han med to andre høyst respekterte GT-racere i Frédéric Vervisch og Christopher Mies.
Og nå kan Dennis Olsen krysse av for nok en gigantisk løpsseier på CVen. Fra før har han 12-timersløpet på Bathurst, han har løpsseier i DTM og han har sammenlagttittelen i Intercontinental GT Challenge som henger høyt. Og ikke minst sølvmedaljen i Porsche Supercup som 21-åring er heller ikke å kimse av.
Men for første gang er Olsen tydelig i sin rangering av sine egne prestasjoner:
– Dette er det største jeg har gjort. Spesielt det siste stintet der. Det var helt krise. Vi hadde egentlig ikke tempo til å klare å fighte om seieren, sier en hes, lettet, og litt sliten Dennis Olsen til Parc Fermé natt til mandag norsk tid.
Og som det ofte blir med Olsens prestasjoner på dette nivået; atter en gang ny historie er skrevet i norsk bilsport - ettersom ingen andre nordmann har levert resultater på samme nivå i samme disiplin som Olsen.
Fikk ankeretappen
I utgangspunktet skulle Frédéric Vervisch kjøre ankeretappen for Ford Multimatic, altså fabrikkteamet til Ford i GT3-kategorien. Men de var helt på grensen med tanke på bensinmengden, og Olsen hadde tidligere i løpet hatt det beste tempoet utifra lavest mulig bensinforbruk.
Og med et fullskala gulflagg etter en krasj, som i praksis er at alle biler kjører med hastighetsbegrensning til banen er ryddet opp, så hadde teamet tre kvarter igjen på å nullstille strategien. Valget falt på å sette Olsen inn på ankeretappen og gi ham ansvaret for å berge seieren.
I restarten, med en drøy halvtime igjen på klokka, tok Olsen ledelsen og ble kjeppjaget av seks andre beintøffe konkurrenter på samme lederrunde. og hvor to tredjedeler av banen kun er oval med full gass, så er det alt annet enn en selvfølge å klare å holde seg i ledelse.
– Det var bare å få parkert bussen og passe på at de holdt seg bak, og håpe på litt trøbbel. Det ble det, og da klarte jeg å få litt luft, sier Dennis.
– Hvor sikker var du på seier?
– Ikke veldig. Det var kun de siste tre rundene jeg følte jeg hadde kontroll. Den andre bilen var så rask så jeg var livredd for at han skulle ta meg igjen. Samtidig var vi helt på grensen med kraftsensoren, og vi skulle spare bensin i tillegg. Så det ble komplisert. Men det gikk, slår han fast, og har nå sikret seg en særdeles eksklusiv Rolex-klokke til en verdi av cirka én million norske kroner.
Kjørte på rødt lys
De hadde ellers kontroll i løpet. Strategien var å holde seg i tetgruppa og ikke minst på lederrundene, samtidig som de ville unngå for tett kjemping. Dog var det andre som ville leke litt mer enn av Dennis og teamet var komfortabel med.
– Bilen vår er litt skjør, men vi kom oss helt og fint fram til den siste timen. Deretter var det bare å «gunne» på.
Tidlig i løpet så det ut til at Olsen ville pådra seg en gjennomkjøringsstraff i pit. Grunnen til det var at han kjørte ut mens det var rødt lys. Heldigvis slapp han unna.
– Jeg hadde sola midt i ansiktet og så ikke rødlyset. Men jeg hadde heldigvis fulgt med på førermøtet hvor vi ble fortalt at vi slapp straff så lenge vi stoppet med en gang etter rødlyset. Så heldigvis slapp vi unna, sier 28-åringen.
Sebring og Le Mans
Den nybakte pappaen må la hjemturen til samboer Emma og sin én måned gamle datter Ellie vente på seg. Som følge av seieren, som blant annet premieres med en svært eksklusivt og verdifull Rolex-klokke som følge av løpets tittelsponsor, så må han bli igjen til fredag for Ford-events.
Samtidig retter han blikket framover. 12-timeren på Sebring skal kjøres i begynnelsen av mars, som sammen med 12-timeren på Bathurst er blant de mest prestisjefylte i sin kategori. Ellers håper han på ny Le Mans-deltakelse, for det er ikke mye annet nå som topper en slik enkeltprestasjon.
– Neste nå må bli å vinne Le Mans! Og Sebring hadde vært et kult løp å vinne, sier Olsen, før han må løpe videre for flere ærender og ikke minst en storstilt feiring for det han selv rangerer som sin største enkeltbragd i karrieren.