Slik skal pappa Dennis ta fatt på sin nye hverdag
Barmarksesongen starter alltid tidlig for Dennis Olsen. Men nå er situasjonen litt annerledes på hjemmebane.
RACING: Rett før jul ble han nemlig pappa for alle første gang, til en liten velskapt datter ved navn Ellie. Sammen med samboeren Emma har foreldretilværelsen gått helt på skinner gjennom julen, romjulen og nyåret, skal vi tro Norges fremste profil innenfor racing med sportsbiler.
– Det har vært en ny åpning på året Men det har vært rolig. Når det har vært mye sykdom ute, så har jeg vært forsiktig. Men vi har blitt godt kjent og og kost oss hjemme både gjennom jula og nyåret, sier en stolt, nybakt pappa Dennis Olsen til Parc Fermé.
– Lite søvn, og så videre?
– Hun sover heldigvis hele natta. Hun har fått sovehjertet mitt. Så vi får håpe det fortsetter, sier Olsen, og innrømmer at i alle fall starten på pappatilværelsen har gått litt lettere enn først antatt.
I alle fall for ham.
– Det kan fort endre seg. Jeg merker at hun forandrer seg hver eneste i dag i forhold til hvilke behov hun har, sier Dennis.
Lover å gi gass
Denne uka setter han kursen mot USA, Florida og Daytona. Den tradisjonsrike sesongstarten for det internasjonale racingmiljøet med storstilte 24-timersløpet på rovalbanen på Daytona. Først med oppvarmingsløpet man bare kaller for «Roar before the 24», før det braker løs siste helgen i januar.
Dermed blir profftilværelsen utenfor Norges grenser litt annerledes, selv om Olsen bedyrer at det sportslige fokuset forblir uforandret.
– Jeg tror ikke det skal forandre på noe. Det eneste er at det daglige hjemme er litt annerledes, men ellers kobler du av og gjør det du skal i mellom. Ute på banen er det ingenting som forandrer seg.
– Så du blir ikke å løfte gassen ørlite mer når ting kan bli risikabelt?
– Nei, det blir det ikke. Jeg skal gasse som jeg skal. Det er ingen fare. Både bilene og banene er blitt såpass trygge nå, slår 28-åringen fast.
Flere alternativer i Europa
Det er allerede annonsert at Olsen skal kjøre langløpene i IMSA-serien, hvor Multimatic Motorsports drifter bilen. Sprintløpene blir uten ham. Ved å kjøre langløpene frigjør det plass til det europeiske programmet, som Ford nå ekspanderer.
Foruten Langdistanse-VM skal de satse både på DTM og langdistanseserien på Nürburgring, NLS. To mesterskap som Olsen trives godt i. Men ingenting er spikret enda.
Selv har han hintet at han ønsker seg tilbake til DTM igjen, og en kalender med DTM og Langdistanse-VM skal kunne la seg samkjøre. I tillegg er det grunn til å tro at Olsen bør være attraktiv for sin arbeidsgiver å få prioritet på Nürburgring, da han i sin Porsche-karriere var blant de aller raskeste rundt banen for den tyske sportsbilgiganten.
Samtidig er Olsen fortsatt høyaktuell for å fortsette i Langdistanse-VM, selv om dette eventuelt ikke vil bli bekreftet før om noen uker.
– DTM er litt uvisst da det har kommet noen med bra med cash for å kjøre. Planen var at jeg skulle kjøre fra starten av, men akkurat nå vet jeg ikke. Tanken mot sesongen, enten hele IMSA-serien eller DTM som hovedprogram. Men Ford har hovedfokus på Langdistanse-VM og IMSA, så det er der de legger fokuset, så kommer det andre i andre rekke, sier Olsen.
Selv om det var en krevende debutsesong i 2024 både for Olsen og for Ford som fabrikkteam i internasjonal GT3-racing, så hadde året likevel noen oppsider. Pallplassen under 24-timersløpet på Le Mans var det definitive høydepunktet, hvor Olsen selv spilte den svært avgjørende rolle.
Til dette ble han også belønnet med tittelen «Årets bilsportutøver» her hjemme i Norge.
Helprofesjonell førerkabal
Nå rettes uansett fokuset mot Daytona. I år stiller han i Pro-klassen, og ikke Am-klassen. Det betyr at samtlige førere på bilen er høyt rangert, og målet er naturlig nok å snuse på de øverste plassene.
Selv om hele verdenseliten er på plass. I bilen har han med seg Frederic Vervisch og Christopher Mies, to svært rutinerte og meritterte førere. I fjor slet de med farten på grunn av varmen. Nå har Ford ett år ekstra erfaring med seg i bagasjen sammenliknet med en bil som var splitter ny og full av barnesykdommer for et år tilbake.
– Teamet er Multimatic som er fabrikksteamet til Ford. De har gjort mye endringer fra i fjor som er forbedret. Forutsetningene er så gode som kan vøre akkurat nå. Men vi får mer svar når vi først kommer igang, slår han fast.