Nå braker sesongen løs:
— Håper vi drar fra Daytona med en Rolex på armen
Mesterskapet fortsetter å vokse, fabrikk-team er motivert til å gi flatt jern, men viktigst av alt er IMSA fortsatt den gode amerikanske bilsportfesten den alltid har vært.
RACING: 105 dager etter at målflagget falt på «lille-Le Mans» går startskuddet for et nytt år og nye muligheter for alle som skal delta i årets IMSA-mesterskap, og først ut er det tradisjonelle 24-timersløpet på Daytona sin «roval»-bane.
IMSA har sett en stabil vekst etter samarbeidet inngått med FIA (det internasjonale bilsportforbundet) og ACO (Automobile Club de l'Ouest) der man standardiserte regelverket for toppklassene i GT-racing. Dette har også vist seg og blitt attraktivt for en rekke bilfabrikanter.
Tross mangelen på en «eksplosjon» i interesse lignende det man har sett i Langdistanse-VM, har IMSA likevel klart å ha stabil vekst med minst en ny fabrikant hvert år siden 2023.
Aston Martin til IMSA
Noe av det mest spennende på horisonten er IMSAs første bil som går under FIA sitt «Hypercar»-reglement, fremfor GTP-reglementet som har vært mest vanlig i USA.
Etter mange år i tenkeboksen er endelig Aston Martins valkyrie klar for å debutere i helproff racingsammenheng. Dessverre kommer ikke debuten i IMSA før i mars under 12-timersløpet på Sebring, men den vil være å se i åpningsrunden på Qatar i Langdistanse-VM i slutten av februar.
— Jeg er helt sikker på at bilen blir en fanfavoritt med dets fantastiske utseende og den utrolige lyden av V12-motoren. Aston Martin har en utrolig historie i sportsvogn racing, så dette er et skikkelig «klype seg i armen»-øyeblikk, sa Harry Ticknell til FIAWEC.com om prosjektet under testingen av bilen i slutten av november i fjor.
Så er det en slags skjebnens ironi her. Aston Martin Valkyrie er en av to andre bilmodeller som skal delta i IMSA og Langdistanse-VM sine toppklasser som man kan få kjøpt til bruk på normale veier. For det andre ble den lansert med hybridteknologi. Derimot vil man kun kjøre disse bilene i løp uten hybridteknologien. Det har også tidligere blitt gjort med Glickenhaus sin SCG007, uten at det var noen stor suksess.
Er Ford klare i år?
Det er ikke til å stikke under en stol at Fords Mustang GT3-prosjekt ikke var noen kjempesuksess på resultatlistene i fjor utover den minneverdige pallplassen på Le Mans. I IMSA-sammenheng klarte duoen Mike Rockenfeller og Harry Ticknell også å ta to andreplasser i sin Mustang mot slutten av sesongen. Til sammen klarte de fire topp fem-plasseringer.
Starten av fjorårssesongen var preget av en del barnesykdommer. Blant annet slet de med at bagasjelokket «fløy» av sted under kjøring, samt en rekke andre problemer gjennom sesongen.
I år vil man også kunne få se norske Dennis Olsen i flere løp. Ford har gitt han oppgaven om å delta i alle langløpene i det amerikanske mesterskapet, en plan som også frigjør ham til å kunne delta også i den europeiske kalenderen.
— Vi har lært mye om bilen gjennom sesongen og kunnet forbedre de punktene over vinteren som vi vet vi har vært litt svake på. Om det er 100% der vi vil være i en løpssituasjon gjenstår å se. Vi har hvert fall tatt en god del steg over vinteren, og spesielt på Michelin-dekkene i IMSA så føles bilen mye bedre ut, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.
Arbeidet gjort for å utvikle bilen gjennom vinteren virker også å vekke forventningene hos alle i Ford for det kommende året.
— Vi har høye mål og høy selvtillit inn mot IMSA-løpene. Vi gleder oss veldig til å komme i gang med Rolex 24 og tror vi har en god sjanse, men som hvert eneste år så vet man aldri helt hvordan man ligger an før løpet starter fordi folk holder igjen og viser ikke hva de kan på trening, forteller Olsen.
Ford og Olsen har fått en flott start på Daytona. I kvalifiseringen var det Ford som kapret de to fremste plassene, og Olsen vil starte løpet fra andre startposisjon i klassen.
Kan Porsche slås?
Fjoråret var et helt fantastisk GT-år for de Stuttgart-produserte doningene med flattliggende seks- og fire-sylindrede motorene. De tok storeslem i både IMSA og Langdistanse-VM med seiere i toppklassen og GT3-klassene.
For å være pinelig nøyaktig; fører- og konstruktørmesterskapet i IMSA i Hypercar (formelt GTP i IMSA) og GT3 (formelt GTD Pro i IMSA). I Langdistanse-VM tok Porsche til takke med førertittelen i Hypercar, og fullførte kun to sure poeng bak Toyota for konstruktørmesterskapet – mens de vant både fører- og teammesterskapet i LMGT3.
— Porsche var sterke i fjor å vant mesterskapet. I år så er det nye sjanser og nye muligheter. Vi håper å være dem som er sterkest og at vi drar fra Daytona med en Rolex på armen og én i boks – det hadde vært det optimale, er Dennis Olsen helt knusende klar på.
Med andre ord ligger alt tilrettelagt for at også 2025 kan bli et svært konkurransedyktig år for Porsche i alle klasser. Gløtter man også fort over resultatene fra Roar-testen er det mye Porsche i toppen av GTD-klassen, mens Stuttgart-hestene er mer diskré i GTP.
Amerikansk bilsportfest
Sett med europeiske øyne er IMSA USAs svar på Langdistanse-VM, ikke så rart når man i de aller fleste sammenhenger sammenligner de to. Men – IMSA er ikke like definert i sitt format som Langdistanse-VM.
For eksempel; det er kun fem av de oppførte 11 rundene som kjøres i langdistansemesterskapet, mens syv runder kjøres i et slags sprintløpformat. I noen av disse vil ikke engang alle klassen stille til start, som i Michelin GT Challenge-løpet på VIRginia International Raceway der det kun vil være GTD-klassen.
I statene er derfor IMSA også sett på som en feiring av bilsporten fremfor å kun være et hardbarket bilsportmesterskap.
Stjerneførere på Daytona
Hvis man tar av de norske brillene et øyeblikk finnes det et hav av talentfulle proffer som skal gjøre sin sesongåpning på Daytona. Fordelen med at dette løpet går så tidlig på året er nettopp det at mange får tid fra egne kalendere til å besøke «the world center of racing».
GTP
Noen store nyheter fra fjoråret er at Kevin Magnussen kommer tilbake igjen til IMSA etter jobbtilbudet fra Haas rett i forkanten av 2022-sesongen. Tidligere kjørte Magnussen i Ganassi sitt Cadillac team, men har nå fått signert en avtale for å kjøre for BMW.
— Når man har kjørt i 10 år og vet man ikke kan vinne, så blir det gammelt til slutt, sier Magnussen til AP om gjensynet med IMSA.
— Sportsvognracing er mer purt. Jeg tror folk foretrekker det utøverne klarer å gjøre i sportsvognracing enn i Formel 1. Fordi det er så høyt nivå i Formel 1 kan det oppleves litt kaldt. Da jeg kom hit smilte alle jeg møtte til meg og gledet seg til løp. Det er en annen atmosfære her, fortsatte dansken.
Derimot slipper ikke Cadillac helt unna danskene. Fredrik Vesti skal delta i den nesten sagnomsuste Action Express Racing-Cadillacen med blant annet Felipe Drugovich.
LMP2
Her er det to stykker som tar en pause fra sine pensjonisttilværelser for å delta i helgens åpningsløp. Sebastien Bourdais skal kjøre bilen til Tower Motorsports mens Felipe Massa blir å finne i Riley-teamets Oreca.
GTD
Så er det jo nærmest null tvil hvilken klasse som blir tøffest; i GTD Pro skriker alle føreroppstillingene seierspotensiale da det er stort sett veteraner på alle bilene. For ikke å skulle bli arrestert for å ha subjektive meninger er det nærmest best å ikke nevne navn. Men ett team skal vi trekke frem.
Etter å ha fått en opptur i NASCAR har nemlig Trackhouse-organisasjonen begynt å bred seg som en tungvekter i USA blant andre team som Penske og Chip Ganassi med økt initiativ i andre grener enn bare NASCAR.
I sin bil med startnummer 91 møtes nemlig de to gode kompisene fra New Zealand igjen. Shane van Gisbergen, som skal debutere i Cup-serien i år, og Scott McLaughlin, som tok tredjeplassen i fjorårets IndyCar-mesterskap, skal dele bil med protesjé Connor Zilisch.
— Jeg tror ikke å holde tempoet vil være et stort problem for meg, men å minimalisere feil er alltid mitt store fokus når det kommer til langdistanseløp. Jeg er her også for å kunne løfte opp teamet, være en ungdomsfaktor og få de til å føle seg unge å fulle av selvtillit. Det er viktig, sier Zilisch i et intervju med Motorsport Week.
Og bare for å være helt sikre er også Ben Keating klar til å kjøre for Trackhouse-teamet. I tradisjonens tro skal han selvfølgelig ikke bare kjøre én bil i år også. Du finner ham også i PR1 Mathiasen Motorsports LMP2en.
Smekkfull av klassikere
Amerikas gjeveste sportsvognmesterskap har en kalender preget av flere klassikere. Skulle løpet på Daytona denne helgen gi mersmak er det selvsagt en rekke andre løp du bør få med deg.
12-timersløpet på Sebring
Det nest-lengste løpet på kalenderen går på den gamle militærflyplassen fra andre verdenskrig i Sebring, Florida. Løpet har blitt avholdt siden 1950 og går på en av de tøffeste banene i USA.
Dette fordi at baneunderlaget sjeldent blir vedlikeholdt noe som gir voldsomt med humper og dumper i løpet av en runde. Ofte er det maskinen som kneler før mannen.
Sekstimersløpet på Watkins Glen
Også kjennetegnet «The Glen» er enda en klassiker på det nordamerikanske kontinent. Banen ble åpnet i 1956 og har siden huset Formel 1 på 70-tallet og har vært vertskap til NASCAR i mange tiår.
I likhet med mange av de legendariske banene i Europa, var også Watkins Glen først en gatebane før den ble omgjort til en permanent racerbane. Med stadig oppdateringer og vedlikehold har Watkins Glen blitt til en av de raskeste racerbanene på IMSA-kalenderen. Og når vi først snakker historie, har sekstimersløpet blitt kjørt her siden 1968.
Petit Le Mans
Eller «lille-Le Mans» om du vil, er et 10-timersløp som går på Road Atlanta banen i Georgia. Løpet har blitt kjørt hvert år siden 1998 og oppstod gjennom et samarbeid mellom baneeier Don Panoz og ACO.
Tidligere var løpet ment å skulle gi vinneren av løpet en automatisk invitasjon til å delta i Le Mans året etter, og løpet samlet både deltagelser fra IMSA og fra GT-mesterskapene i Europa.
I de siste årene har man derimot ikke automatisk invitert vinneren av løpet til Le Mans, men «lille-Le Mans» er fortsatt et spektakulært løp verdt å følge.