Ett av dekkene som er brukt i foranledningen til WTCR-løpet som skulle vært kjørt klokken ti, lørdag morgen.

WTCR-løpet på Nürburgring avlyst på grunn av dekktrøbbel

WTCR-løpet som skulle gå som oppvarmingsløp før det gjeve 24-timersløpet på Nürburgring er avlyst av sikkerhetshensyn skriver arrangøren selv i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Årets WTCR-runde på Nürburgring ble avlyst bare et drøyt kvarter før start, da arrangørene var redde for at dekkene ikke vil holde ut løpet. Treningsrundene og kvalifiseringen før løpet har vært preget med punkteringer som videre har forårsaket avkjøringer.

Per nå er Honda den eneste fabrikanten som har kommet med en uttalelse etter punkteringene.

Honda har en egeninteresse i WTCR, som i hjertet er et ønske om å bevare integriteten til mesterskapet, og beklager at denne situasjonen har oppstått. I denne saken har Honda absolutt tillit at sine kunderacingteam har fulgt alle tekniske anbefalinger gitt til dem av Goodyear for 2022 WTCR-sesongen, spesielt for WTCR Race of Germany på Nürburgring Nordschleife, skriver de i en pressemelding.

Avlyste på kort varsel

Avlysningen kommer etter et møte mellom blant annet arrangøren og dekkleverandøren tidlig i dag.

— Etter et møte holdt lørdag 28. mai klokken 08:00 med Goodyear management, FIA og Discovery representanter, har det blitt sagt av Goodyear at sikkerheten til dekkene ikke kan bli garantert, skrives det i en dommeravgjørelse.

Avgjørelsen kom klokken 09:45, cirka et kvarter før løpet skulle startet. Dommerne valgte på bakgrunn av dette å avlyse løpet.

I en pressemelding publisert av arrangøren refererer de til dokumentet publisert av juryen som avlyste løpene. De skriver også at Goodyear ikke kunne komme med en konklusiv årsak for hva som forårsaket dekkproblemene før de har gjennomgått en lang dataanalyse som er påbegynt.

Goodyear starter etterforskning

I en uttalelse fra Goodyear Racing skriver leverandøren at flere team meldte om dekkskader gjennom treningene og kvalifiseringen.

— Dekk fra et nummer ulike produksjonspartier ble brukt under de ulike sesjonene. Det var ingen forskjell i ytelsen eller holdbarheten mellom partiene. Etter dekkforhold opplevd under de ulike sesjonene denne uken, har vi utført en foreløpig gjennomgang av rapporterte produksjonspartier. Analysen til dags dato, sammen med inspeksjonen av returnerte dekk, har ikke identifisert noen produksjonsproblemer med spesifikasjonen, skriver leverandøren.

— Sikkerhet er vår første prioritet, og vi forstår viktigheten av å gi sjåførene selvtilliten de trenger for å prestere på en krevende bane som Nürburgring Nordschleife. Vi er forpliktet til å gjennomføre en fullstendig teknisk analyse av produktet og dekkbruken basert på løpsforholdene med tanke på fremtidige FIA WTCR-løpsbegivenheter for sesongen, avslutter de.

Powered by Labrador CMS