Dette betyr støtten som Emil får fra Aston Martin-fabrikken
Og hvis han gjør sakene sine riktig bra denne sesongen, så er Emil Heyerdahl nå på god vei til å få finansiert en større satsing for den legendariske bilsportfabrikanten.
RACING: Programmet for Emil Heyerdahl i år er å kjøre en Aston Martin Vantage GT4 i det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring Nordschleife (NLS) sammen med PROsport Racing. Men for å få lisens til å kjøre i denne kategorien har 19-åringen vært nødt til å kjøre en lavere klasset og standardisert Porsche Cayman i flere løp for å få godkjent lisensen.
Nå er den på plass, men i det hele tatt før han har kjørt sitt første GT4-løp så har Heyerdahl nå fått en ekstra positiv oppmerksomhet fra Aston Martin direkte. Sammen med 21 andre unge og lovende førere er han innlemmet i deres såkalte akademiprogram for sesongen.
– Det er jo selvsagt en god tillit fra akademiet til Aston Martin uten å engang ha kjørt noen av deres biler enda. Samtidig har jeg hatt nok løp bak meg uten uhell, uten at det har gått på bekostning av resultatene, sier en stolt Emil Heyerdahl til Parc Fermé.
Han skal nå få ekstra tett oppfølging sammen med de andre førerne. Alle, med unntak av én fører, kjører GT4-bilen i ulike europeiske serier. Nettstedet Sportscar365 skriver at de gjennom sesongen vil studere nøye og plukke ut én som i 2023 får tung økonomisk støtte fra fabrikken til sin videre satsing.
Akademiet er også beregnet for førere mellom 17 og 26 år, som enten kjører GT3 eller GT4 for en av Aston Martins kundeteam.
– Som akademifører vil jeg få coaching og veiledning fra fabrikkteamet, og dermed lære av de beste i verden. Det vil også gjøre det lettere å få tillit fra start hos andre team senere i karrieren. Jeg har brukt de første NLS-løpene til å ta den obligatoriske lisensen på Nürburgring, så fra og med neste løp vil det være bak rattet på den nyeste Aston Martin Vantage GT4, sier 19-åringen.