
WRC-førerne går hardt ut mot FIA - krever snarlig løsning
Banning straffes nå med store bøter, og på sikt med poengtrekk og utestengelser. Etter at Adrien Fourmaux ble offer for de nye bøtesatsene i Rally Sverige har VM-førerne samlet seg og gått ut mot FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
RALLY: Forrige VM-runde i Sverige ble svært spennende sportslig, men i ettertid har mye likevel handlet om ordbruk og misnøye mot det internasjonale bilsportforbundet.
Adrien Fourmaux fikk nemlig en klekkelig bot på 350.000 kroner, der ca. 120.000 av de er ubetinget og må betales med en gang, for å bruke f-ordet i et intervju på stage end. Det har satt sinnet i kok blant fans og førere, og nå har VM-førerne gått sammen i et åpent brev rettet mot FIA og president Mohammed Ben Sulayem.
– Uakseptabelt
I brevet fra World Rally Drivers Alliance (WoRDA) går førerne ut mot det de mener er urettferdige og ikke minst alt for strenge straffer.

– WoRDA har alltid anerkjent vårt ansvar og forpliktelse til å samarbeide på en konstruktiv måte med alle interessenter, inkludert FIA-presidenten, for å promotere og heve vår fremragende sport til fordel for alle. I de siste månedene har det imidlertid vært en alarmerende økning i strengheten av straffene som er pålagt for mindre, isolerte og utilsiktede språklige feil. Dette har nådd et uakseptabelt nivå, heter det i uttalelsen fra World Rally Drivers Alliance.
Førerne fremhever at ikke alle har engelsk som morsmål, og at det er urealistisk å forvente at de har full kontrpll over følelsene i intervjusituasjoner like etter mål.
– Personer som ikke har morsmålet sitt kan bruke eller gjenta uttrykk uten full bevissthet om deres betydning og konnotasjon. Sekunder etter en ekstrem adrenalinspike er det urealistisk å forvente perfekt og systematisk kontroll over følelsene. Rally er ekstremt: risikonivået for utøverne, intensiteten i fokuset, lengden på dagene… alle grenser er nådd. I et slikt tilfelle stiller vi spørsmål ved relevansen og gyldigheten av å pålegge noen form for straff. Videre er de enorme bøtene sterkt uproporsjonerte i forhold til gjennomsnittlig inntekt og budsjett i rallyverdenen.
Hvor havner pengene?
Før årets sesong ble det innført nye bøtesatser for en rekke hendelser, blant annet banning og negativ omtale av FIA og forbundets partnere.

Første tilfelle straffes med 10.000 euro og øker videre til 20.000 ved neste hendelse innen to år, før en tredje hendelse kan straffes med 30.000 euro, en måneds suspensjon og poengtrekk i mesterskapet. Dette er standard-satser som ganges med tre for førere i Rally-VM, og med fire for førere i Formel 1.
Adrien Fourmeaux var den første som ble rammet av de nye bøtesatsene, og i flere grener frykter man nå hvordan det vil utspille seg resten av sesongen. Samtidig er mediene forberedt på at flere førere vil være ordknappe i intervjuer som en reaksjon på straffene, slik Sebastien Ogier gjorde under Rally Chile i fjor av samme grunn.
Tidligere har førerne i GDPA, Formel 1-førernes førerforening, uttalt seg svært kritisk mot FIA og Mohammed Ben Sulayem i et åpent brev. Også der var banning tema, og det var før straffene ble så strenge som de er nå. WRC-førerne skriver at de er inspirerte av GDPA når også de går ut mot FIA.
I likhet med Formel 1-førerne stiller også WRC-førerne spørsmål ved hvor pengene ender opp.
– Dette reiser også et grunnleggende spørsmål: Hvor går pengene fra disse bøtene? Mangelen på åpenhet forsterker bare bekymringene og undergraver tilliten til systemet. Den negative oppfatningen rundt disse straffene veier utvilsomt tyngre enn konsekvensene av en språklig feil.
Førerne avslutter med å be om dialog med FIA-president Mohammed Ben Sulayem for å komme frem til en snarlig løsning.
– Vi oppfordrer til direkte kommunikasjon og engasjement mellom FIA-presidenten og WoRDA-medlemmene for å finne en gjensidig akseptabel og snarlig løsning.
Les hele brevet fra WoRDA:
Rallyførerne og kartleserne i WoRDA, inspirert av sine GPDA-kolleger, slår seg sammen for å uttrykke sin mening, søke klarhet og samarbeide mot en lysere fremtid.
Først og fremst ønsker vi å fastslå at, som i alle andre idretter, må konkurrerende utøvere respektere dommerens avgjørelse. Respekten for dette prinsippet er ikke i tvil. Vi er ikke alle heltidspersoner, men vi står alle overfor de samme ekstreme forholdene med den samme urokkelige lidenskapen.
Enten vi navigerer gjennom tette skoger, over frosne veier i døgnets mørkeste timer, eller gjennom støvet på farlige grusveier, presser vi oss selv til det ytterste – mot elementene, mot klokken, og mot våre egne grenser. Utover å være racere, har vår rolle blitt utvidet. I dag er rallyførere og kartlesere ikke bare idrettsutøvere, men også underholdere, innholdsskapere og stadige mediefigurer.
Fra tilskueres smarttelefoner til de offisielle WRC-kameraene, forventes det at vi er tilgjengelige til enhver tid – før, under og etter konkurransen, fra daggry til skumring.
WoRDA har alltid anerkjent vårt ansvar og forpliktelse til å samarbeide på en konstruktiv måte med alle interessenter, inkludert FIA-presidenten, for å promotere og heve vår fremdragende sport til fordel for alle.
I de siste månedene har det imidlertid vært en alarmerende økning i strengheten av straffene som er pålagt for mindre, isolerte og utilsiktede språklige feil. Dette har nådd et uakseptabelt nivå.
Vi mener sterkt at:
Vanlige omtaler ikke kan betraktes og dømmes som likestilt med ekte fornærmelser eller handlinger av aggresjon. Personer som ikke har morsmålet sitt kan bruke eller gjenta uttrykk uten full bevissthet om deres betydning og konnotasjon. Sekunder etter et ekstremt adrenalinrush er det urealistisk å forvente perfekt og systematisk kontroll over følelsene. Rally er ekstremt: risikonivået for utøverne, intensiteten i fokuset, lengden på dagene… alle grenser er nådd. I et slikt tilfelle stiller vi spørsmål ved relevansen og gyldigheten av å pålegge noen form for straff. Videre er de enorme bøtene sterkt uproporsjonerte i forhold til gjennomsnittlig inntekt og budsjett i rallyverden.
Vi er også bekymret for det offentlige inntrykket disse overdrevne summene skaper i fanenes sinn, og gir inntrykk av at dette er en bransje hvor penger ikke betyr noe.
Dette reiser også et grunnleggende spørsmål: Hvor går pengene fra disse bøtene?
Mangelen på åpenhet forsterker bare bekymringene og undergraver tilliten til systemet. Den negative oppfatningen rundt disse straffene veier utvilsomt tyngre enn konsekvensene av en språklig feil.
Vi oppfordrer til direkte kommunikasjon og engasjement mellom FIA-presidenten og WoRDA-medlemmene for å finne en gjensidig akseptabel og presserende løsning.
Sportslig hilsen, Rallyførerne og co-kartleserne, medlemmer av WoRDA
Sebastien Ogier, Kalle Rovanperä, Ott Tänak, Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, Jonne Halttunen, Martin Järveoja, Vincent Landais, Adrien Fourmaux, Alexandre Coria, Elfyn Evans, Scott Martin, Grégoire Munster, Louis Louka, Takamoto Katsuta, Aaron Johnston, Martins Sesks, Francis Renars, Sami Pajari, Marko Salminen, Josh McErlean, Eoin Treacy, Candido Carrera, Gus Greensmith, Jonas Andersson, Yohan Rossel, Arnaud Dunand, Oliver Solberg, Elliott Edmondson, Leo Rossel, Guillaume Mercoiret, Dani Sordo, Julien Ingrassia.